"רק באישור משרד התקשורת": השר קרעי ואילון מאסק הגיעו להסדר סביב שירות האינטרנט סטארלינק

שר התקשורת שלמה קרעי פרסם ציוץ בו הוא אומר כי הוא הגיע להסכמות עם אילון מאסק בכל הקשור לשירות האינטרנט סטארלינק • קרעי: "אני מקווה כי במהלך שהותך בישראל תעמיק את היכרותך עם העם היהודי והערכים שאנו חולקים עם העולם כולו"

שר התקשורת, שלמה קרעי / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90
שר התקשורת, שלמה קרעי / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

ברקע ביקורו בישראל של הבעלים של הרשת החברתית X  (טוויטר לשעבר) וטסלה, אילון מאסק, שר התקשורת שלמה קרעי מפרסם ציוץ ברשת החברתית כי השניים הגיעו להסכמות בכל הקשור לשירות האינטרנט סטארלינק (Starlink). הוא אמר כי הם הגיעו להסכמות עקרוניות, שבליבת העניין היא שהדרך היחידה להפעיל את המסופים הוא באישורו של משרד התקשורת הישראלי בלבד, "לרבות ברצועת עזה". בציוץ אף נכתב כי הוא "מקווה כי במהלך שהותך בישראל תעמיק את היכרותך עם העם היהודי והערכים שאנו חולקים עם העולם כולו, ושהיכרות זו תלווה את פעולותיך בהמשך הדרך".  

שיחה עם ראש הממשלה, ביקור בעוטף וסקירה ביטחונית: כך ייראה ביקורו של אילון מאסק בישראל
בכי והמכתב שהכריע: מאחורי הקלעים של הדרמה בעולם ההייטק

מאסק הצהיר בסוף החודש שעבר כי חברת החלל שבבעלותו SpaceX תנסה לסייע לארגוני הסיוע הבין־לאומיים בעזה להתחבר לאינטרנט, באמצעות שירות האינטרנט סטארלינק. מה שמיוחד בשירות הזה הוא שהחיבור לאינטרנט הוא דרך לוויינים בשטח ולא תשתיות קבועות באדמה, מה שהופך את זה לשירות מציל חיים באזורים מורכבים.

מתחילת המלחמה, משרד התקשורת מנהל מגעים עם סטארלינק של מאסק, כדי לחבר את יישובי העימות בדרום ובצפון בעזרת חיבור לוויני. לגלובס נודע כי הפעילות של סטארלינק בישראל הייתה אמורה לקבל אישור סופי בסוף השבוע של המחלוקות בין השניים, אבל כאמור, התהליך נפסק בשל ההודעה של מאסק. 

אז מאסק הגיב לציוץ של חברת הקונגרס מהמפלגה הדמוקרטית, אלכסנדריה אוקסיו־קורטז, בו כתבה כי "ניתוק כל תקשורת לאוכלוסייה של 2.2 מיליון איש אינו מתקבל על הדעת. עיתונאים, אנשי רפואה, סיוע הומניטרי וחפים מפשע נמצאים כולם בסכנה". 

שר התקשורת שלמה קרעי הגיב למאסק וכתב שישראל תשתמש "בכל האמצעים העומדים לרשותה כדי להילחם בהחלטה הזו, וכי חמאס יעשה בזה שימוש לפעילות טרור". עוד כתב כי "מאסק יכול להתנות זאת בשחרור התינוקות, הבנים, הבנות, הקשישים החטופים שלנו. כולם! עד אז, משרד התקשורת בראשותי ינתק כל קשר עם סטארלינק". מאסק תקף בחזרה ואמר שהם "לא כל כך תמימים", ו"שאף מסוף של סטארלינק לא ניסה להתחבר מעזה". עוד הוא ציין כי הם יוודאו ויאמתו שהמסופים האלו משמשים רק לסיבות הומניטריות טהורות.