המדינה שישראל הפכה ליעד המוביל שלה לייצוא הנפט

לפי נתונים שפרסמה אזרבייג'ן, ישראל עמדה במקום הראשון בטבלת יעדי יצוא הנפט שלה בחודש ינואר • הנתונים מעידים כי למרות הלחץ הבין־לאומי שמופעל על באקו בצל יחסיה המתחממים עם ישראל, המדיניות של הנשיא אלייב ואנשיו לא השתנתה

נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב / צילום: Reuters, Handout
נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב / צילום: Reuters, Handout

ימים ספורים לאחר פגישת נשיא המדינה, יצחק (בוז'י) הרצוג, עם נשיא אזרבייג'ן, אילהם אלייב, בשולי ועידת הביטחון במינכן, מנתוני באקו עולה כי בחודש ינואר, כבשה ישראל את המקום הראשון בטבלת יעדי יצוא הנפט של אזרבייג'ן, עם 523.5 אלף טונות בסך כ־296.947 מיליון דולר.

תרחיש האימים הימי: מה יקרה אם איראן תחליט להשתמש בנשק יום הדין
מדד המניות של הבורסה בת"א שהשאיר אבק לנאסד"ק ול-S&P 500

את המקום השני תפסה, באופן מפתיע, תאילנד - שייבאה מאזרבייג'ן 189 אלף טונות נפט, בסך 115.3 מיליון דולר. במקום השלישי, סיימה איטליה, עם 179.2 אלף טונות, בסך כ־110.5 מיליון דולר. ידידתה הקרובה של אזרבייג'ן, טורקיה, סיימה רק במקום התשיעי עם כ־5,355 טונות, בסך 2.78 מיליון דולר בלבד. ישראל מקבלת את הנפט האזרבייג'ני דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן. בנמל ג'ייהאן בטורקיה, הנפט מועמס על מכליות - ומובל לישראל.

סיכום חודש ינואר 2024 שונה מנתוני ינואר־נובמבר 2023 שפורסמו קודם לכן, אבל לא באופן דרמטי. בתקופה זו, ישראל תפסה את המקום השני, עם 2.245 מיליון טונות בסך כ־1.38 מיליארד דולר. זו כמות גדולה יותר, למשל, מהודו, שייבאה 1.507 מיליון טונות, בסך 918 מיליון דולר.

הנתונים הללו מעידים כי למרות הלחץ הבין־לאומי שמופעל על באקו בצל יחסיה עם ישראל, המדיניות של הנשיא אלייב ואנשיו לא השתנתה. זאת, לאחר שבשנה שעברה, הוצב בישראל, לראשונה, שגריר של אזרבייג'ן: שר החינוך לשעבר, מוכתב ממדוב. בזמן קצר מאוד יחסית, הצליח ממדוב להרחיב את היחסים לתחומים נוספים - ביניהם, חינוך.

לפי MEES, שעוסקים בניתוח ענף הנפט והגז במזרח התיכון, בחמשת החודשים הראשונים של 2023, גבון הייתה ספקית הנפט הגולמי השנייה בהיקפה של ישראל, לאחר קזחסטן. כמו כן, לפי חברת המידע "קפלר", בשלושת החודשים הראשונים של 2023, 40% מאספקת הנפט לישראל הגיעה מהאוטונומיה הכורדית בעיראק.

בטווח הארוך, מי שצפויות להישאר המקורות המשמעותיים של ישראל הן אזרבייג'ן, קזחסטן, ברזיל וניגריה.