גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טסים לחו"ל? הנה מה שכדאי לכם לדעת על ה־e-SIM

לאחרונה חייב משרד התקשורת את חברות הסלולר להפעיל שירות SIM אלקטרוני בסמארטפונים ● המהלך עשוי להוריד עלויות עבור הטסים לחו"ל, אבל יש מי שמצנן את ההתלהבות

e-SIM / אילוסטרציה: Shutterstock
e-SIM / אילוסטרציה: Shutterstock

 

לאחרונה הודיע משרד התקשורת כי יחייב את חברות הסלולר להפעיל שירות e-SIM כבר בתקופה הקרובה. המשמעות היא שצרכנים יוכלו לעבור מחברה לחברה בקלות רבה יותר באמצעות SIM וירטואלי (בתנאי שהמכשיר תומך בכך), בניגוד לנהוג כיום עם SIM פיזי.

המהלך מבורך, אך צריך לומר בכנות כי המעבר לטכנולוגיה הזו כבר היה בעיצומו בחברות השונות. משמע, הודעת משרד התקשורת הייתה בבחינת זרז ש"דוחף" את שאר החברות להשלים את המהלך. 

בדיקה טכנולוגית | הבינה המלאכותית הגיעה לג'ימייל, ועוד כלים שכדאי להכיר
בדיקה טכנולוגית | נוחות, גודל ותקציב: למה חשוב לשים לב כשקונים מסך מחשב

מה זה e-SIM, איך הוא משרת את הצרכן, והאם המהלך יאפשר הורדת עלויות בשוק שהרווחיות שלו כבר נמוכה מאוד? לפניכם התשובות.

היכרות עם e-SIM: איך זה עובד

עד כה, רובנו השתמשנו ברכיב אלקטרוני קטן שנקרא SIM, נכנס במגירה מיוחדת במכשיר ומחבר אותו למפעיל סלולרי ולחבילה הרלוונטית. בשנים האחרונות גובר השימוש בטכנולוגיית ה־SIM האלקטרוני. במקום לחכות לרכיב פיזי, ישנו רכיב מובנה בתוך המכשיר שיודע לקבל דיגיטלית את חבילת הסלולר שלכם.

התהליך פשוט: בוחרים מפעיל סלולרי, מקבלים קוד או ברקוד לסרוק, ואפשר לחבר את המכשיר לחבילה המבוקשת. בדרך־כלל מדובר בתהליך קצר ויחסית אינטואיטיבי. לדוגמה, אפל מאפשרת לחבר באייפון יותר משמונה e-SIM שונים, כשבמקביל אפשר להשתמש בשני מספרים בזמן אמת.

עם זאת, חשוב לבדוק ראשית האם המכשיר שלכם תומך בטכנולוגיה החדשה. חיפוש קצר באינטרנט יניב את התשובה.

היתרון הבולט: מעבר קל בין חברות

מעבר לטכנולוגיה חדישה שמשחררת אותנו ממגבלות פיזיות, יש כאן בשורה משמעותית במיוחד לצרכן. כשהחברות מחויבות לספק שירות גם "מרחוק", בלי להערים קשיים על הלקוחות בהגעה לסניף פיזי, יש יותר חופש צרכני. וכך, למעשה, ניתן יהיה לעבור בין החברות בקלות רבה. ואם אפשר לעשות את החבילות האלה דרך האינטרנט, אז בכלל מדובר בבשורה אמיתית.

זו ההזדמנות להזכיר כי יש ענקית טכנולוגיה שכבר צועדת במיוחד לכיוון ה־e-SIM: אפל. למעשה, במכשיריה השונים בארה"ב, אפל כבר לא מאפשרת שימוש בכרטיס SIM פיזי. ניתן להניח כי הפיתוח יגיע לשאר העולם בדורות הקרובים.

במקביל, יש כבר מי שמנסה לצנן את השמחה: חברות הסלולר הישראליות. בחברות השונות מסבירים לגלובס כי הנתונים מראים שמספר הניודים היומיים הוא "זניח שבזניחים". לדבריהם, המהלך של משרד התקשורת לא באמת שינה משהו, ומי שעושה את המעברים הם ככל הנראה אנשים שמתלהבים מהטכנולוגיה החדשה, ולא לקוחות חדשים. למעשה, לפי החברות, ההייפ שנרשם בתקשורת נשאר שם.

עם זאת, בפלאפון, שהיו הראשונים שהודיעו על היותם מוכנים וזמינים עם הטכנולוגיה החדשה, דווקא מספרים כי מספר המנויים שעוברים ל־e-SIM גדל. בחברה לא משתפים במספרים מדויקים, אך לדבריהם מדובר באלפי לקוחות, חלקם קיימים וחלקם חדשים.

נסביר כי לא מדובר בהכרח במקרים שבהם לקוחות מגיעים ומבקשים את ה־SIM האלקטרוני, אלא שהם זקוקים ל־SIM בדחיפות, ושמחים לקבל מענה מהיר. בחברות הסלולר מתארים את השוק ככזה שמתחיל להתאזן, כלומר פחות אנשים מתניידים בין החברות, ולכן מהלך ה־e-SIM יהיה פחות מורגש מההייפ שמייצרים סביבו.

חבילות חו"ל: הרחבת האפשרויות

בשנים האחרונות ניתן לרכוש חבילות סלולר עם חבילות אינטרנט לטובת שהות בחו"ל - בעזרת כלים חיצוניים כמו Airalo. גם שם התהליך מאוד פשוט, אך הבשורה האמיתית היא התשלום: ללא מעט יעדים המחירים מדובר ב־4-8 דולר עבור 1GB של גלישה. המחיר יעלה ככל שתיקחו חבילות גדולות יותר.

כשמדובר בנסיעות קצרות, שבהן לא צריך נפח גלישה גבוה או שלא עוברים בין המדינות, מדובר בפתרון מעולה. כמובן שצריך לעשות בדיקת שוק ולראות שהחברה עובדת טוב במדינה אליה אתם טסים.

עם זאת, יש עוד אפשרויות שכדאי להכיר (חוץ מהשימוש בחברות הישראליות, ראו מסגרת). ראשית, SIM מקומי - אפשר להגיע אל היעד ולרכוש SIM מקומי בכמה עשרות אירו או דולרים. אין ספק שמדובר בהימור, אבל אם עושים זאת לאחר תחקיר קצר באינטרנט או שיחה עם חברים, זה יכול לעבוד.

שנית, חבילות מיוחדות כמו Global SIM: לחברות הישראליות השונות יש Global SIM שאפשר לשלם עבורו סכום קבוע. מדובר במחיר גבוה יחסית, אבל בפלאפון לדוגמה ניתן לנצל את הנפח על פני שלוש שנים. דוגמאות אחרות הן חברת wecom, שמשלבת חבילות בין ישראל לחו"ל; וחברת 019Mobile, עם שיחות, הודעות ונפח גלישה בסיסי.

המחיר: גמישות הודות לתחרות

בהיבט של חבילות הסלולר בישראל, סביר להניח שאין באמת סיכוי להורדת עלויות, והמחירים של כרטיסי ה־e-SIM יהיו דומים לכרטיסים הפיזיים. הסיבה נעוצה בכך שהרפורמה בשוק הסלולר השפיעה על המפעילות הישראליות, והרווחיות שלהן כיום נמוכה.

לכן, גם טכנולוגיה חדשה לא תוביל לבשורת מחיר. הורדת העלויות היחידה היא התשלום החד־פעמי על משלוח של כרטיס SIM לסניף או לבית.

עם זאת, המחיר יכול לרדת ביחס לחבילות הסלולר לחו"ל בגלל הגידול בתחרות. הצרכנים יוכלו לבחור בפתרון הזול יותר, גם אם הוא לוקה בחסר ביחס לאפשרויות המרובות ב־SIM של מפעיל ישראלי - וההבדל יהיה משמעותי.

במשרד התקשורת הכריזו בזמנו כי המהלך צפוי להוזיל את חבילות חו"ל ולאפשר מעבר בקלות בין ספקים שונים ובחירת חבילה משתלמת. למעשה, העובדה שיש גמישות ונגישות עם הטכנולוגיה הזו, יכולה לנתק את התלות שיש כיום בספק תקשורת סלולרית אחד.

בחברות הסלולר אומנם נזהרים מלדבר על כך, אבל יודעים להגיד שמבחינתם יש משמעות רחבה להורדת המחירים בחבילות חו"ל: בפועל, אלה החבילות שמכניסות כסף לחברות, וזאת בניגוד לחבילות הסלולר הארציות שאינן רווחיות.

 

עוד כתבות

נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל / צילום: ניב קנטור

הילד שמכר קרח בנתניה הוא היום מנהל בכיר בחברה הלוהטת בעולם. כך הוא עשה זאת

להייטק הוא הגיע כמעט בטעות, וב־2017 הציעו לו לבנות מאפס את הפעילות העסקית של אנבידיה ● כיום נתי אמסטרדם מלא בגאווה על הדרך שעבר, ולא מודאג ממצב הענף הישראלי: "יש פה הרבה טאלנטים ורעב גדול להצלחה. זה לא ישתנה לעולם" ● שיחה קצרה עם נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: (AP (Vincent Thian ,Armando Franca ,Steve Helber

"השוק מתפוצץ": 8 מניות מומלצות בזמנים של מלחמה

מסוקים, סימולטורים ומערכות תקשורת: בבנק ההשקעות מורגן סטנלי הצביעו לאחרונה על 8 מניות של יצרניות ביטחוניות בחו"ל שצפויות ליהנות מהעלייה בביקושים בעקבות חוסר היציבות הגאו-פוליטית ● בבית ההשקעות הורייזן טוענים כי המלחמה באוקראינה משפיעה על הביקושים בשוק הביטחוני יותר מאשר המערכה בעזה: "מדינות באירופה מגדילות את תקציבי הביטחון בגלל האיום הרוסי"

מנת כתף טלה של נסרין מנאסרה / צילום: נסרין מנאסרה

בחצר בית בכפר ערבי בגליל מצאנו את ארוחת הצהריים המושלמת

כנסייה צבעונית במיוחד, מסעדה שמגישה עוף לוהט מהטאבון וקובה נייה שהיא מעדן, סדנה לקליעת שרפרפים ומיזם נשי שלא יאפשר לכם לעזוב בידיים ריקות ● ביקור בכפר ריינה

הפגנה פרו-פלסטינית באוניברסיטת גנט בבלגיה / צילום: Reuters, JAMES ARTHUR GEKIERE

"קיבלנו כבר עשרות פניות": הפתרון של הטכניון לאנטישמיות בקמפוסים בחו"ל

הטכניון מזמין חוקרים מחו"ל להצטרף למוסד הלימוד, והנשיא מגלה כי "קיבלנו כבר עשרות פניות" ● בתוך כך, מועצת האקדמיה הלאומית למדעים מזהירה מפגיעה במעמד המחקר הישראלי, וקוראת לתקצוב מוגבר כתשובה לחרמות

מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל / צילום: שחר פליישמן

אכזבה למדינה: קבוצת מילגם זכתה במכרז להפרטת הדואר בתמורה ל-461 מיליון שקל בלבד

קבוצת מילגם-הפניקס-ליימן שליסל זכתה במכרז על הדואר, ותשלם סכום נמוך משמעותית מהערכת השווי שקיבל הדואר בעבר ועמד על מעל 1.5 מיליארד שקל ● קבוצת דלק ישראל-רמי לוי התמודדה מולה במכרז ● שתי ההצעות היו נמוכות בתחילה מהממוצע של הערכת השווי שהוכנו לצורך המכרז. לבסוף התוצאה הזוכה הייתה גבוהה יותר

עמוס לוזון / צילום: איל יצהר

קבוצת לוזון "מזהירה": הרווח הנקי יזנק עד 160% ברבעון הראשון

הקבוצה מציינת כי בעקבות שיפור משמעותי של פעילות הבנייה למגורים שלה בפולין, היא צפויה להציג עליה בהכנסות וברווחים עם סיכום הרבעון הראשון ● בנוסף מציינת כי היא חזרה לקדם את הקמת תחנת הכח "דוראד 2" על רקע החלטות הממשלה לאחרונה

פרויקט נופי אילן באבו גוש / צילום: viewpoint

השכונה החדשה באבו גוש: בכמה נמכר פנטהאוז עם שישה חדרים?

בפרויקט מגורים שנבנה בשכונה המערבית החדשה באבו גוש נמכר פנטהאוז בן 6 חדרים בשטח 174 מ"ר ב־3.8 מיליון שקל ● בשנים האחרונות חלה עלייה בהתחלות הבנייה ביישוב המדורג באשכול 3 מתוך 10 בדירוג החברתי כלכלי של הלמ"ס • הרוכשת היא תושבת פסגת זאב

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

אז רוב העולם נגדנו או בעדנו? מסקנות מהמקום החמישי של עדן גולן

האירוויזיון מלמד אותנו פרק חשוב על חוכמת ההמונים מול חוכמת המומחים, ולפיו הקולקטיב יודע יותר טוב ● גם בסוגיית דירוג האשראי של ישראל, האנשים בשטח מיטיבים לתמחר את הסיכונים ● ומה לישעיהו ליבוביץ ולכל זה

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

המשבר בביטוח לאומי: "צריך בעיקר להעלות מסים ואת גיל הפרישה"

לראשונה ההכנסות של ביטוח לאומי נמוכות מההוצאות על קצבאות, ודוח שפרסם מזהיר: מועד הקריסה הוקדם ב-8 שנים, לשנת 2036 ● אלא שמומחים סבורים כי הסוגיה פחות חמורה ממה שעושים ממנה: "שאנשים יפסיקו לעבוד מתי שבא להם"

ICL / צילום: יח''צ

פשרה בייצוגית נגד כיל על דיווח מטעה. כמה תשלם לבעלי המניות?

ביהמ"ש אישר הסדר פשרה בבקשה לתובענה ייצוגית שהגישה חברת רבקה טכנולוגיות נגד כיל, המנכ"ל והדירקטורים שכיהנו בה בשנים 2016-2015, בשל טענות למחדלי דיווח ופרטים מטעים ביחס לפרויקט מערכות מידע שהחלה עם IBM בשנת 2013 וקרס אחרי שלוש שנים ● במסגרת הפשרה כיל תשלם כ-2 מיליון דולר

גידול קקאו בשמורה בניגריה. הבצורת הקשה זה 20 שנה / צילום: Associated Press, Sunday Alamba

לשלם הון או להסתפק בתחליף זול? העתיד המריר של תעשיית השוקולד

גל התייקרויות הקקאו, על רקע היבול העגום במערב אפריקה, אולי התחלף בירידות חריפות - אך המחסור צפוי להימשך, והמומחים לא מעריכים שהמחירים ישובו לקדמותם ● בינתיים יצרניות הממתקים הגדולות כבר מקטינות אריזות, משנות מתכונים ומשלבות יותר תוספות בחטיפים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel / צילום: אלן ציפלסקי

שוקלים לרכוש מכונית חשמלית? את האזהרה הזו אתם חייבים לשמוע

שיחה עם ד"ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel ● על הסדר העולמי החדש, הבחירה בין המחנה האמריקאי לזה הסיני, מה מסוכן במכוניות החשמליות שמגיעות מסין ועתיד יחסי ישראל-ארה"ב ● האזינו

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' קורא להכניס כוחות ללבנון: "ליצור רצועת ביטחון בדרום המדינה"

בעזה מדווחים: בכיר במשטרת חמאס חוסל על ידי כטב"ם ● ניסיון פיגוע סמוך לאבו דיס: לוחמי מג"ב נטרלו את המחבל ● הותר לפרסום: נועם בטאן ונחמן מאיר חיים וקנין ז"ל נהרגו בקרב בדרום הרצועה, 4 לוחמים נפצעו ● לראשונה אחרי 4 חודשים: רה"מ נתניהו ייפגש עם ראשי רשויות בצפון ● עדכונים שוטפים

הביטלס / צילום: ap

על אחיזה קטנה נוספת באגדת הביטלס, באיחור של 50 שנה


הסרט Let It Be, שצולם בזמן ההקלטות האחרונות והדרמטיות של הביטלס כלהקה, עלה לאחרונה בדיסני פלוס ● הסרט צולם כבר בשנות ה-70 אך כעת הוא חוזר למסך באיכות צפייה וסאונד נדירות

רכבי טויוטה חונים בשכונת מגורים. מכת גניבות רכב / צילום: טלי בוגדנובסקי

עלייה של 64% במחירי הביטוח: זה הרכב הנגנב ביותר בישראל מתחילת המלחמה

פוסט שפורסם ברשתות החברתיות גילה כי כדי לבטח את אחד הרכבים הגניבים בישראל, טויוטה RAV4, נדרשה בעליו לשלם סכום המגיע כמעט לשישית משווייו ● "זו אמירה חד-משמעית ללקוח, שאת הדגם הזה החברה לא רוצה לבטח", אומרים בלשכת הסוכנים ● בשוק ממליצים לרוכשי מכוניות לכלול את עלות הביטוח בשיקולים בעת רכישת רכב חדש

טנקי Leopard 2 במפעל נשק גרמני. ''מוכנות מיידית'' / צילום: Associated Press, FABIAN BIMMER

ספינות קרב, טילים ונשק לייזר: מי המדינה שמובילה במרוץ החימוש העולמי?

המציאות הגלובלית החדשה שמה קץ לעשורים של שלום - ושלחה מדינות רבות למסע התחמשות ● באירופה מתארגנים לעימות כולל עם רוסיה, איראן מתקדמת לגרעין, ואפילו אוסטרליה הכריזה על חיזוק המערך הצבאי ● בשנה החולפת ההוצאה העולמית על ביטחון רשמה את הזינוק החד ביותר זה 15 שנה ● גלובס מציג את המהלכים הגדולים בדרך למלחמה הבאה

השגריר גלעד ארדן. גורס את אמנת האו''ם בעצרת הכללית / צילום: צילום מסך מתוך UNTV

ישראל והאו"ם: מה כדאי לזכור לפני שגורסים

ב–29 בנובמבר 1947 הכריז נציג סוריה באו"ם בעקבות החלטת החלוקה: "היום האו"ם נרצח" ● בזכות היום ההוא הגענו אל השבוע הזה

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

תשבור שיאים? מה צפוי בדוחות החברה הלוהטת בעולם

ביום רביעי הקרוב, ענקית השבבים אנבידיה צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● עפ"י ההערכות, החברה צפויה להציג דוחות חזקים שידחפו את מחיר המניה שלה לשיא חדש

נשיא מצרים א סיסי וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו / צילומים: AP, Shutterstock, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט)

קהיר מאיימת על ירושלים, בזמן שהיא זקוקה לגז הישראלי יותר מאי פעם

בעקבות תמרון צה"ל במרחב רפיח בוחנים המצרים מחדש את היחסים עם ישראל, אלא שנראה שבפן האנרגטי, האפשרויות של מצרים מוגבלות ● ישראל אמנם צריכה את צינורות ההולכה המצריים, אבל גם השכנה ממערב זקוקה לנו, נוכח צפי למחסור חמור בגז בקיץ

ד''ר קלאוס בוגסו / צילום: מהאלבום הפרטי

המדען שהמציא את הציפרלקס מודה: "היה רגע שבו התרופה נגד דיכאון כמעט נגנזה"

ד"ר קלאוס בוגסו, כימאי רפואי שנחשב "בעל ידי הזהב" בפיתוח תרופות נוגדות דיכאון, הוא בין האחראים הבולטים למהפכה בטיפול במחלה שלוותה בבושה ובסטיגמות ● רק במלחמה הנוכחית זינק מספר המטופלים בתרופות נוגדות דיכאון ב־10%־20% ● בראיון לגלובס, הוא מספר למה לקח כל כך הרבה זמן להוציא את התרופה לשוק ומדוע קשה לפתח מוצר שיעזור לכולם