גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

לקסוס LBX / צילום: יח''צ
לקסוס LBX / צילום: יח''צ

החודש השיקה לקסוס בעולם את הדגם החדש ביותר שלה, שנושא את השם LY680. הדגם הזה מצויד בשני מנועי שישה צילינדרים בנפח 12.8 ליטר, שמייצרים למעלה מ-2,000 כוחות סוס. המחיר, למתעניינים, עומד על כ-5 מיליון דולר בלבד. זו אינה מכונית כמובן אלא יאכטת ספורט-פאר באורך 68 רגל, שעוצבה ומותגה בחטיבת העיצוב של לקסוס.

פרויקטים כאלה מסייעים לחזק את תדמית המותג בקרב האלפיון העליון בעולם, אבל את הפרנסה אמורים להביא דגמי רכב רווחיים, שנמכרים בכמויות משמעותיות. אחד מהם הוא ה-LBX החדש, שהוא הרכב הקומפקטי ביותר שהשיק המותג אי פעם.

הרכב מבוסס על הפלטפורמה ההיברידית הקומפקטית של טויוטה, ובטרם ירימו הקוראים גבה, נציין שלקסוס לא המציאה את הרעיון להעניק מיתוג יוקרתי למכוניות קומפקטיות על בסיס של דגמים מייצור המוני. קדמו לה שלל מותגי פרימיום דוגמת ב.מ.וו, אאודי, מרצדס, DS ועוד. אבל זה צעד משמעותי עבור לקסוס, שעד היום הקפידה לבנות "חומת ברזל" בינה לבין הדגמים העממיים של טויוטה.

עיצוב חיצוני

מעצבי לקסוס טרחו לא מעט כדי ליצור בידול חזותי מדגמים בגודל דומה של החברה האם. למרות שהרכב נמתח לאורך של 4.19 מ' בלבד, וניצב על בסיס גלגלים באורך 2.58 מ', הוא מצליח להיראות גדול ודינמי יותר מכפי שהוא.

תורמות לכך כנפיים אחוריות וקדמיות עם תפיחה מסיבית, שמעניקה יציבה שרירית ודינמית. את עיקר הרושם היוקרתי בחרטום מעניק גריל טרפזי ענק, עמוק ומחורר, שאופייני לדגמי לקסוס הנוכחיים, וצמד פנסי חזית אלגנטיים. אם מוסיפים לתמונה צביעה איכותית בשני גוונים מקבלים סטטוס כביש מכובד וראוי לשם המותג.

פנים הרכב

מאמצי בידול לא מבוטלים הושקעו גם בעיצוב תא הנוסעים. עמדת הפיקוד נראית כמו גרסה מוקטנת של זו של הדגמים הגדולים והיקרים של רכבי לקסוס, כולל לוח מחוונים דיגיטלי גדול וחד עם גרפיקה עשירה ומסך מולטימדיה גדול, שמשולב בקונסול המרכזי.

עיצוב הפנים ואיכות החומרים נמצאים שתי דרגות לפחות מעל הדגמים הקומפקטיים של טויוטה. קדמת התא עטויה במשטחי דיפון רכים ונאים שעטופים בחומר דמוי-עור עם תפרים דקורטיביים בצבעים, שתואמים את צבע הריפוד הכללי, והמושבים וההגה מרופדים בעור מלאכותי נעים.

המתגים משדרים תחושה מוצקה אופיינית לרכבי פרימיום, הדלתות נטרקות בצליל סולידי ובידוד הרעשים מצוין ביחס למכוניות בממדים האלה, ומעניק במה אקוסטית למערכת קול באיכות טובה מהממוצע.

אבל בולט חסרונם של פריטים כמו שליטה חשמלית במושבים הקדמיים, גג שמש ושליטה על האקלים מאחור. בעידן שבו סיניות ב-160 אלף שקל מספקות אבזור בשיטת "הכול כלול", מכוניות עם שאיפות פרימיום, ב-215 אלף שקל (בגרסת המבחן), חייבות לאמץ את אותה גישה נדיבה.

המושבים הקדמיים נוחים ותומכים היטב את הגוף בפניות, ומלפנים יש מרחב תנועה מכובד עבור שני מבוגרים בגובה ממוצע. המושב האחורי לעומת זאת מחזיר אותנו לטריטוריה של מכוניות "סופר-מיני", עם מרחב ברכיים די גבולי כאשר נהג ונוסע גבוהים יושבים מלפנים, ומרחב כתפיים שמיועד לשני מבוגרים בלבד, פלוס מרחב סמלי ביניהם. תנוחת הישיבה מאחור גם די גבוהה, ומציבה את ראשם של מבוגרים גבוהים בקרבת-יתר לגג.

תא מטען

אומנם מכוניות בקטגוריה הזו מיועדות בעיקר ללקוחות אורבניים, אבל זו מגבלה שבעלי משפחות מורחבות צריכים לקחת בחשבון. אפשר להתנחם בתא מטען מרווח ושימושי באופן מפתיע ביחס לממדי הרכב, עם נפח של קצת יותר מ-400 ליטר, ואופציה להגדלה משמעותית של חלל האחסון באמצעות קיפול מסעד המושב האחורי.

מנוע וצריכת דלק

מערכת ההנעה ההיברידית של ה-LBX מבוססת על זו שפגשנו כבר בדגמים קומפקטיים מהדור האחרון של טויוטה. היא משלבת בין מנוע 3 צילינדרים בנפח 1.5 ליטר, מנוע חשמלי וסוללה, שמשודכים לתיבת הילוכים רציפה מדור אחרון. "הטיפול" הייחודי של לקסוס למנוע הקטן והחסכוני הזה כלל את הגדלת ההספק ל-136 כ"ס, שימוש בסוללה מתקדמת יותר, תכנות שונה של התיבה הרציפה - שמספק העברת הילוכים נמרצת יותר בהאצות חזקות - ובעיקר שיפור התחום האקוסטי. רוב הצליל המחוספס מושתק בהשוואה לדגמים של טויוטה עם אותו מנוע, ובשיוט על הכביש המהיר המנוע משמיע רק המהום מרוחק.

התאוצות סבירות ויש רזרבות כוח מספקות לעקיפות גם בעליות, רק אל תצפו לצבירת המהירות החלקה והחרישית שהתרגלתם לקבל במכוניות הגדולות של לקסוס.

כצפוי, צריכת הדלק מזערית ואפשר להשיג כ-18 ק"מ לליטר בתנאים מציאותיים.

על הכביש

למרות המראה הדינמי, שלדת ה-LBX מכוילת בעיקר לנוחות עירונית ופחות עבור שעשועי אספלט עתירי אדרנלין. ההיגוי די ישיר ומספק היזון חוזר סביר בפניות, אבל נעדר את החדות של מכוניות ספורטיביות, ונטיית הגוף בפניות די מוחשית.

מנגד, אחיזת הכביש טובה, המשקל העצמי הצנוע, בהשוואה לחשמליות, משפר את התקשורת עם הרכב, הממדים הקומפקטיים מסייעים לתמרונים על כבישים צרים וברחובות צפופים, והמכונית מרגישה צייתנית וידידותית גם לנהגים בלתי מיומנים. עוד בונוס הוא נוחות נסיעה טובה עם ספיגה בוגרת של מהמורות ושל פסי הרעדה בעיר.

כמו בהרבה רכבי קרוס-אובר עירוניים, יכולות השטח די מוגבלות, אם כי הרכב יכול לדלג ללא קושי על מדרכות גבוהות בדרך למקומות חנייה מאולתרים.

מחיר

המחיר ההתחלתי של לקסוס LBX עומד על 200 אלף שקל, רף כניסה נמוך משמעותית ממה שהתרגלנו בלקסוס לאחרונה. עם זאת, כדי לקבל את מלוא "חוויית הפרימיום", כבר צריך להוסיף כ-20 אלף שקל עבור הגרסאות המאובזרות. בשורה התחתונה ה-LBX הוא רכב שממלא היטב את ייעודו בתור "רכב יוקרה בממדים מוקטנים".

הבעיה היא, שבמחיר הזה כבר אפשר להשיג לא מעט קרוס-אובר גדולים משמעותית ומאובזרים לא פחות, כולל מבית טויוטה. אז השאלה האמיתית היא "עד כמה חשוב ללקוח הישראלי הסטטוס של המותג". לפי המכירות הערות של ה-LBX, נראה שהתשובה היא "לא מעט". 9.2 שניות

חלק מהמתחרות

מיני קופר

224 אלף שקל לגרסת חמש דלתות. אורך של 4.02 מ' בלבד אך בסיס גלגלים דומה ל־LBX. לגרסת הקופר מנוע שמייצר 136 כ"ס, תאוצה של 8.3 שניות והתנהגות חדה ונמרצת

מיני קופר / צילום: יח''צ

אאודי Q2 TFSI

204־224 אלף שקל עולה הקרוס־אובר הקומפקטי. מנוע טורבו עם 150 כ"ס מאיץ ל־100 ב־6.8 שניות. תא הנוסעים איכותי ומאובזר. התנהגות חדה ונעימה

אאודי Q2 TFSI / צילום: יח''צ

עוד כתבות

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל