גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly
מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

הסנאט האמריקאי אישר השבוע חוק שבמסגרתו מחויבת ByteDance הסינית, החברה-האם של אפליקציית הסרטונים הפופולרית טיקטוק, למכור את בעלותה על האפליקציה לקונה המאושר על-ידי ממשלת ארה"ב. אם האפליקציה לא תימכר, הפעילות שלה בארה"ב תיאסר. 

אותו צעד משפטי, שזכה וזוכה לתמיכה רחבה מכל רחבי הקשת הפוליטית האמריקאית, מהווה למעשה את האיום המשמעותי ביותר נגד האפליקציה הפופולרית, שלה מעל 170 מיליון משתמשים אמריקאים. 

פרשנות | סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים
ארה"ב: אושר חוק שמחייב את טיקטוק למכור את פעילותה במדינה
מסע ההסברה של בכירי טיקטוק בישראל: "אנחנו לא מושלמים"

אז מהו אותו חוק שעבר?

לפי הצעת החוק האמריקאית, לבייטדאנס הסינית מאפשרים פרק זמן מצטבר של כשנה כדי למצוא קונה לטיקטוק. אם לא יימצאו קונים שיקבלו את האישור האמריקאי, לפי החוק פעילות האפליקציה בארה"ב תיחסם. 

במקביל, יותר מ-30 מדינות ברחבי ארה"ב יצאו באיסור, הקיים גם מטעם הממשלה, על התקנת האפליקציה במכשירים ממשלתיים. גם מספר מוסדות אקדמיים בארה"ב חסמו את האפליקציה לשימוש דרך האינטרנט האלחוטי שהם מספקים בתחומם, כך לפי ה"ניו יורק טיימס". 

שו זי צ'ו, מנכ''ל טיקטוק / צילום: Reuters, Evelyn Hockstein

מהי משמעות חסימת טיקטוק אם לא יימצא קונה?

החוק מאפשר לממשלה האמריקאית להטיל עונשים אזרחיים על חברות טכנולוגיות שלהן חנות אפליקציות, דוגמת אפל, אם יציעו אפשרות להוריד, לעדכן או לקנות את האפליקציה.

כבר היום קיים איסור על התקנת האפליקציה במכשירים שבבעלות עיריית ניו יורק, איסור שאושר רק באוגוסט האחרון, זאת בין היתר לאחר שסוכנות אבטחת הסייבר של עיריית ניו יורק קבעה כי טיקטוק מהווה איום ביטחוני, כך לפי ה"ניו יורק טיימס".

אם הפעילות של טיקטוק אכן תיחסם, ארה"ב לא תהיה המדינה הראשונה שנקטה צעד כזה. בשנת 2020 ממשלת הודו אסרה על שימוש בטיקטוק ובכ-60 אפליקציות סיניות נוספות, בטענה לחשש מפגיעה בביטחון הלאומי של המדינה. הודו הייתה אז השוק הגדול ביותר של טיקטוק מחוץ לסין, והאיסור היווה פגיעה משמעותית בחברה.

ממה ארה"ב חוששת כל-כך?

בעשור האחרון מחוקקים ורגולטורים אמריקאים הביעו דאגה הולכת וגוברת מכך שטיקטוק, ובפרט החברה-האם הסינית שלה בייטדאנס, עשויות להעביר שלל נתונים רגישים של מעל 170 מיליון אזרחים אמריקאים לממשל הסיני.

לאורך השנים הצביעו אותם מחוקקים גם על מספר חוקים המאפשרים לממשלת סין לדרוש, בחשאיות, שלל נתונים מחברות סיניות, כמו גם מאזרחים פרטיים במדינה, לצורך פעולות איסוף מודיעין.

חשש נוסף שמנחה את המחוקקים הוא פחד מהפצת דיסאינפורמציה, בייחוד בתקופות של בחירות או בעיתות מלחמה, ולראיה - מאז שפרצה מלחמת "חרבות ברזל", טיקטוק הואשמה בהפצה של תכנים גזעניים ואנטישמיים, כמו גם קידום תכנים פרו-פלסטיניים, כך לפי ה"ניו יורק טיימס".

עוד פורסם כי משרד המשפטים האמריקאי חוקר את הטענה כי טיקטוק עקבה אחר עיתונאים אמריקאים. בדצמבר 2022 טענה החברה-האם הסינית בייטדאנס כי מספר עובדים שלה השיגו באופן לא כשר נתונים לגבי שני אזרחים אמריקאים משתמשי טיקטוק, שניהם עיתונאים, כמו גם מידע על מספר ממקורביהם.

האם ישראל תושפע?

"על פניו, בהתאם לנוסח החוק הקיים, לא צפויה להיות לו או לחסימה מכוחו השפעה כלשהי על מי שמשתמש בטיקטוק שלא מארה"ב", אומר לגלובס עו"ד מיקי שפירא, שותף במשרד ארנון, תדמור-לוי.

שפירא הוא עורך דין המוסמך גם בארה"ב וגם בישראל ומתמחה במיזוגים ורכישות של חברות בינלאומיות. עם זאת, הוא מסביר כי חברות ישראליות הפועלות גם בארה"ב ועושות שימוש בטיקטוק בארה"ב, לא יוכלו לעשות זאת יותר ככל שהשימוש ייאסר, אך אין בחוק סנקציה או איסור על מי שעושה שימוש ברשת בטריטוריות אחרות.

לצד זאת, עו"ד שפירא מציין כי "יתכנו התפתחויות בגזרה הזו מכיוונים אחרים. למשל, אם הממשל האמריקאי יטיל את כובד משקלו ויבקש ממדינות נוספות לחוקק חוק דומה גם בשטחן, אז ייתכן שנראה תופעה של 'כדור שלג', שבמסגרתה החוק ימשיך להתגלגל גם למדינות נוספות, ובהן מדינות האיחוד האירופי וישראל".

מהי התגובה של טיקטוק למהלך האמריקאי?

טיקטוק לא נשארה חייבת והגישה תביעה נגד הצעת החוק, בטענה כי חקיקה כזו מפירה את התיקון הראשון לחוקה האמריקאית, שכן היא מגבילה את חופש הדיבור של האמריקאים.

בסוף נובמבר התביעה של טיקטוק אכן התקבלה, ושופט פדרלי הוציא צו מניע ראשוני כדי לעכב את אישור החוק. החברה טענה גם - כך פורסם בשבוע שעבר - כי הצעת החוק עלולה להרוס 7 מיליון עסקים מקומיים ובעצם לסגור פלטפורמה שתורמת 24 מיליארד דולר לכלכלה האמריקאית בכל שנה.

כמו כן, טיקטוק מכחישה את הטענות בדבר הקשר לממשל הסיני ואת הטענות כי החברה-האם שלה, בייטדאנס, נמצאת איתו בקשר הדוק.

בייטדאנס עצמה ממשיכה להתעקש כי הלכה למעשה היא בכלל לא חברה סינית, ולראיה היא מצביעה על כך שכ-60% מהחברות המחזיקות במניותיה הן חברות השקעה גלובליות, כך לפי ה"ניו יורק טיימס".

במקביל, פורסם כי במהלך השנה הנוכחית, טיקטוק ובייטדאנס הוציאו יחדיו יותר מ-7 מיליון דולר בניסיון לעצור את הצעת החוק, בין היתר באמצעות מימון לובסיטים פנימיים שיפעלו בקונגרס האמריקאי.

עוד כתבות

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

פתיחה חיובית בוול סטריט; דיסני צוללת בכ-9% לאחר הדוחות

הנאסד"ק עולה ב-0.2% ● מדד פוטסי הבריטי עולה ב-1% ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים