גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס
מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

במטא  של מארק צוקרברג לא חלמו שכך תיראה התגובה לדוח הראשון שלהם ל-2024. החברה פרסמה דוחות עם נתונים חזקים בשורה העליונה והתחתונה, אך המניה צנחה בכ-15% במסחר המאוחר וצפויה למחוק היום קרוב ל-200 מיליארד דולר משוויה. 

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות
צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; בשוק ממתינים לפרסום התחזיות להמשך
עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

הסיבה, כך מסבירים מומחים, טמונה בתחזיות לרבעון השני כמו גם בתחזיות לגבי ההכנסות מהבינה המלאכותית. מטא צופה הכנסות בגובה של בין 36.5 ל-39 מיליארד דולר ברבעון השני של שנת הכספים הנוכחית, נמוך יותר מההערכות שעמדו על 38.24 מיליארד דולר. במקביל, צוקרברג אמר בשיחת המשקיעים לאחר פרסום הדוח כי "משקיעים חכמים יבינו שהבינה המלאכותית היוצרת, דורשת עוד השקעות בשנים הקרובות ואנחנו הולכים לתקופת מעבר והסתגלות, כמו שהיה עם ה'סטוריס' וה'רילס' עד שנראה את הפירות". מיד לאחר מכן הירידה בערך המניה החריפה. המשקיעים כנראה נזכרו בתקופות שבהן החברה הייתה נחשבת לפחות יעילה. 

לדברי שחר כהן, מנכ"ל ומייסד לוסיד קפיטל, "וול סטריט מפנימה שבינה מלאכותית יוצרת לא מופיעה רק בצד ההכנסות של אנבידיה , אלא גם בצד ההוצאות בתקציב השוטף (OPEX) כמו גם בתקציב ההשקעות (CAPEX) של ספקיות שירותי המחשוב והענן. מה גם שבעיקר לא ברורה מה תהיה התשואה על ההון המושקע (ROIC), נתון שהמשקיעים החכמים מפוקסים עליו". 

"הציפייה הייתה שנראה כבר פירות בעולם הבינה המלאכותית ב-2024"

"הדוחות שמטא הציגה היו טובים, וזה לא רק בשורת הרווח או ההכנסות. אם למשל נסתכל על על קצב גדילת המשתמשים, הוא הגיע לנתוני שיא", אומר לגלובס אוראל לוי, מנהל השקעות בקרן טכנולוגיה במור קרנות נאמנות. 

"עם זאת, במבט קדימה סיפקה החברה תחזית מאוד שמרנית שמשקפת טווח של 14%-18% בהכנסות, כמו גם ההעלאה של שיעור ההוצאות התפעוליות". לדבריו, "השוק התעלם מכל מה שהיה חיובי בדוח. היו השקעות שכן התחילו להניב פירות, כמו למשל הרשת החברתית שהשיק צוקרברג, 'ת'רדס'", מוסיף לוי. "מה שמעניין את השוק עכשיו זו העובדה שמטא צריכה להוציא יותר כסף על עולם הבינה המלאכותית. הציפייה הייתה שנראה כבר פירות בעולם הבינה המלאכותית ב-2024, ואז השוק שואל את עצמו למה כעת החברה צריכה להשקיע יותר כסף בתחום? יתרה מכך, צוקרברג אף אמר שייתכן וההשקעה בתחום, וכתוצאה מכך ההוצאות בתחום, ימשיכו לגדול גם בשנת 2025. השוק בעצם חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות", מציין לוי ומוסיף כי "כדאי לציין שיש לחברה גם CFO חדשה, ויכול להיות שבדנ"א שלה היא מביאה גישה חדשה ושמרנית יותר כלפי פרסום התחזיות".

מה מייצר את אפקט הדומינו שגורר מניות נוספות למטה?

הדוחות שכל כך אכזבו את השוק צפויים להוביל בפתיחת המסחר היום לצניחה במניית מטא, וכתוצאה מכך לירידות גם בנאסד"ק וב-S&P 500. מטא בעלת משקל גדול בשני המדדים והיא מהווה כ-5% ממדד נאסד"ק. למרות זאת, ישנן חברות שייפגעו במיוחד. אמש, לאחר פרסום הדוחות של מטא, שורה של מניות, ביניהן אלפאבית (גוגל), צנחו בחדות.

בין החברות שצפויות להיפגע נמנות גם סנאפצ'אט ופינטרס. ליאור צימרמן, אנליסט בחדר המסחר של בנק הפועלים, אומר לגלובס כי "חלק משמעותי בשוק אלו תעודות סל, וזה קטליזטור אדיר שסוחף את השוק". לדבריו, מכירה של מניית מטא דרך תעודת הסל XLC לדוגמה, המורכבת מחברות מובילות בתחום התקשורת, משפיעה ישירות על חברות אחרות. "זהו סל שמטא מהווה ממנו כ-24%, ואחריה גוגל, שתופסת כ-13%. מכירה של הסל כולו בהכרח מורידה גם את מניותיהן של שאר חברות הסל, ולראיה, המניה של אלפאבית עצמה צנחה גם היא לאחר פרסום הדוחות", הוא מסכם. 

מטא הייתה השלישית מבין ענקיות הטכנולוגיה המכונות "שבע המופלאות" שפרסמה דוחות. הלילה צפוי להיות דרמטי במיוחד, כששתי ענקיות נוספות ידווחו - מיקרוסופט ואלפאבית. לדברי לוי ממור קרנות נאמנות, הפרסום הערב יצביע במידה רבה על הכיוון של השוק כולו בתקופה הקרובה, ועל מניית מטא בפרט. "אם מיקרוסופט תציג בדוחות שלה האצה, וחלק מהצמיחה שלה יגיע מתחום הבינה המלאכותית, אני לא אתפלא אם נראה תיקון לא רע במניה של מטא". 

בשורה התחתונה, הדוחות של מטא מספקים תמונת מצב מורכבת. למרות התוצאות החזקות ברבעון החולף, התחזיות המאכזבות לעתיד, בשילוב אי-הוודאות סביב התשואה על ההשקעות הגדולות של החברה בתחום הבינה המלאכותית, מטילות צל על העתיד הקרוב. תגובת השוק החריפה, הן לגבי מניית מטא והן לגבי חברות טכנולוגיה אחרות, מדגישה את החשיבות שהמשקיעים מייחסים לתחזיות ולאסטרטגיית הצמיחה ארוכת הטווח. כעת, כל העיניים נשואות לדוחות הקרובים של ענקיות הטכנולוגיה האחרות, שעשויים להבהיר את התמונה ולסמן את הכיוון של השוק בעתיד הנראה לעין. 

עוד כתבות

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

יפספסו את הריבאונד: מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן, אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"הבורסה בת"א אטרקטיבית": מנהל ההשקעות שבעד קמעונאות וביטחון

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

הותר לפרסום: שני חיילים נהרגו מפגיעת כטב"ם במטולה

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • אחרי הודעת חמאס, צה"ל החל בפעילות ממוקדת במזרח רפיח • לשכת רה"מ: ממשיכים במקביל גם במו"מ • גורם אמריקני: יש לממשל חששות לגבי מבצע גדול ברפיח, אך לא נראה שזה מה שקורה בשלב זה • התרעות בעוטף עזה: 6 רקטות נורו לשדרות, שברי יירוט נפלו בחצר בית; צה"ל תקף את מרחב השיגור • כל העדכונים 

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"