ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף • גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף
רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

לכנס של בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר, שעמד בסימן "אזהרות נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה", הגיעו ביום שלישי כ-300 איש. עובדי האגף בהווה נעדרו, באופן טבעי כעובדי מדינה, ממפגן המחאה כלפי שר האוצר בצלאל סמוטריץ', ולא שמעו גם את הביקורת כלפיהם מצד קודמיהם בתפקיד. אבל מי בלטו בהיעדרם מהכנס הם מרבית הבוגרים הצעירים יחסית של האגף, שכבת גילאי 40-50, כלומר אלה שעבדו שם בשנים האחרונות.

בקהל המוזמנים וברשימת הדוברים על הבמה נרשמה נוכחות דומיננטית של בני הדור הוותיק יותר, שכיהנו במשרות בכירות באגף לפני עשורים. ביניהם, היו כמה שתהו מדוע לא הגיעו הצעירים - והאם יש בכך משום הבעת מסר. בין הנוכחים הועלו מספר השערות: אחת מהם מטרידה, לפיה עובדים לשעבר חוששים להזדהות נגד הממשלה פן יתנקמו בהם בהתקדמות בקריירה. רבים מבוגרי אגף התקציבים עושים הסבה מהמגזר הציבורי למגזר העסקי. אולם, לא פעם הם חוזרים לשורות המדינה אל תפקידים בכירים, כמו ניהול רשויות, אגפים או משרדים. שלושה בכירים לשעבר באגף התקציבים הסכימו שהחשש מפני פגיעה מזכייה במכרז כזה או אחר עלול להסביר את ההיענות הפחותה לכנס מצד הצעירים.

"שינוי יסודי"

הסבר אפשרי אחר לתופעה הוא שבוגרי האגף הוותיקים והבוגרים החדשים פשוט אינם משתייכים לאותו המילייה. הכנס אורגן על ידי שניים מהוותיקים: דוד בועז, הממונה על התקציבים בשנים 1987־1991, ואברהם ביגר, בוגר האגף משנות ה־70. בין הדוברים התקיפים יותר בכנס בלט רם בלינקוב, שניהל את האגף ב־2008־2009 ושב לאוצר בממשלה הקודמת כמנכ"ל.

"הדבר החשוב בעיניי זה צורך בשינוי מהיסוד של החברה הישראלית, ואני פסימי", הוא אמר. "שומעים אנשים כמו סמוטריץ' שטוען שמה שאני אומר כאן זה שיח של 6 באוקטובר. אבל אנחנו צריכים להפסיק להיות נחמדים ולדבר בצורה של פוליטיקלי קורקט, כל עוד הצד השני מרשה לעצמו לצפצף עלינו. אני חושב שאנחנו צריכים להיות פשוט יותר אלימים במובן הלא פלילי. אני חושב שצריך להפסיק לתרום לגופים שמקבלים גם תרומות וגם כספים ציבוריים, כי כל שקל שאני תורם, משחרר כסף לשר גולדקנופף".

אי נוחות בהנהלת האגף

ההאשמות העקביות מצד דורות של בכירים באגף התקציבים מייצרות אי-נוחות מסוימת בתוך הנהלת האגף הנוכחית, בראשות יוגב גרדוס. אומנם, בין אנשי האוצר בהווה נשמעת גם הבנה, אם לא תמיכה מרומזת, באקט המחאה: "אנחנו יכולים להגיד את הדעות שלנו בדיונים הסגורים, אבל להם (בוגרי האגף - א"ד) יש את האפשרות לדבר בפומבי. יש שם אנשים מנוסים שהמדינה חשובה להם", אומר גורם באוצר. מצד שני, לדבריו, "מי שמאשים את הדרג המקצועי מחטיא את המטרה. צריך לתת לנו גב".

קודמיו בתפקיד של גרדוס טוענים שהאגף, המשמש כשומר הסף המרכזי של הקופה הציבורית, אינו שומר עליה באדיקות כבעבר אל מול החלטות שנויות במחלוקת של הממשלה. יש ביניהם גם שקוראים לו להתפטר בהפגנתיות, כפי שעשה הממונה הקודם על התקציבים, שאול מרידור, במחאה על בקשות מפוקפקות שקיבל משר האוצר דאז, ישראל כ"ץ.

גרדוס מעדיף להשאר כדי להשפיע מבפנים

גרדוס, שעומד בראש האגף מאז 2020, דווקא מצא את עצמו לא פעם עומד בלב מחלוקות מול שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'. בתקופות מסוימות אף היו באוצר מי שהעריכו שגרדוס לא ישלים את הקדנציה שלו. אולם בשיחות עם סובביו הסביר גרדוס שהוא מעדיף להישאר למרות הקשיים כדי להשפיע מבפנים. לכנס מחר הוא אינו צפוי להגיע.

מאז הקמת הממשלה הנוכחית פירסמו גרדוס ואנשיו מספר אזהרות כלפי תוכניות של הממשלה, החל במהפכה המשפטית, דרך חלוקת הכספים הקואליציוניים למוסדות חינוך חרדיים שלא מלמדים ליבה וכלה בהתרעה מפני חוק הגיוס. כשהתכוון גרדוס לגעת בכספי המשרד להתיישבות של השרה אורית סטרוק, ממפלגתו של סמוטריץ' - זה כבר הביא לפיצוץ של ממש בין שר האוצר לדרג המקצועי שאחראי על התקציב. בכל זאת, בקרב ותיקי האגף סבורים שהביקורת של גרדוס הייתה רפה, "כדי לצאת ידי חובה ולא כדי לשנות מהלכים באמת".

דוד בועז, ממארגני האירוע ומי שכיהן כממונה על התקציבים בשנים 1987-1991, ציין כי "התארגנו קבוצה של יוצאי אגף התקציבים לדורותיהם, להפיק כנס יוצא דופן, משום שאנו נמצאים בחרדה עמוקה לגורל המשק והחברה הישראלית, כתוצאה ממדיניות הממשלה".

רוח הדברים מייצגת את הדעה הרווחת בקרב רבים מחברי הנהלת האוצר בעבר. לפני פחות מחודשיים, באירוע השנתי הרשמי של בוגרי אגף התקציבים, תכננו רבים מהם לנקוט צעדי מחאה כלפי סמוטריץ', שאמור היה להגיע אך בחר להיעדר בסופו של דבר. בנוסף, כ-200 מעובדי האגף בעבר חתמו בשנה שעברה על מכתב נגד מהלכיו של סמוטריץ'.

אולם, יש גם שרואים את הדברים אחרת. שמואל סלבין, שכיהן כמנכ"ל משרד האוצר בסוף שנות ה-90', הוזמן לכנס והחליט שלא לקחת בו חלק. "אני לא יכול לשאת מחשבה שעושים כנס עם אנשים בעלי עמדה חד-צדדית. אני מגיע מאסכולה תלמודית, שעל כל סוגיה מקיימים ויכוח, שרק דרכו ניתן להפרות את המחשבה", הוא אמר לגלובס.

סלבין מספר: "ראיתי את רשימת הדוברים בכנס. אם מזמינים רק אנשים בעלי עמדה אחידה, שחושבים שכל מה שהממשלה הזאת עושה הוא שלילי, אז מדובר בשיח פנימי שלא מביא פתרונות. יש ביניהם חברים טובים שלי שאני מאוד אוהב ומעריך, אבל כנס שאין בו חשיבה מאתגרת לא שווה כלום, זה מפגש פנסיונרים".