הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה • החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון המצטבר של ישראל המשיך לעלות בחודש אפריל והגיע לרמה של 7% מהתוצר לאורך 12 החודשים האחרונים, השקולים לכ-132.2 מיליארד שקל, כך פירסם היום (חמישי) החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג. בכך, חצה הגירעון את היעד השנתי ל-2024 כולה, שעמד על 6.6% תוצר, כבר בשליש הראשון של השנה.

בלעדי | תתכוננו, העלאות מסים נוספות בדרך: באוצר מזהירים מגירעון של 7% ובוחנים צעדים כואבים

באגף החשב הכללי מסבירים כי בעקבות חג הפסח, הוסטו תשלומי מסים מחודש אפריל לחודש מאי בהיקף מוערך של כ-4.8 מיליארדי שקלים. אולם גם בניטרול ההסטה, עדיין חוצה הגירעון המצטבר את היעד השנתי, ומגיע ל-6.7%.

בחודש אפריל עצמו עמד הגירעון על 11.7 מיליארד שקל. רוטנברג אמר אתמול כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים, וזאת למרות תמונת הכנסות טובה מהמצופה". בכנס של איגוד הגזברים ברשויות המקומיות הוסיף החשכ"ל שמאז פרוץ המלחמה הסתכמו גיוסי החוב "בסכום פנומנלי של כ-200 מליארד שקלים".

ההערכה באוצר היא שהגירעון יטפס לשיא עד ספטמבר, ולאחריו תירשם ירידה מסוימת. אולם, בתוך המשרד חלוקים בנוגע לשאלה עד לאיזה רף הוא יירד. באגף התקציבים מאמינים שהגירעון יתכנס כלפי מטה לאזור היעד של 6.6%, שעל בסיסו אושר תקציב המדינה במרץ האחרון. מנגד, באגף החשב הכללי עוקבים מקרוב אחר קצב ההוצאות רואים תמונת מצב פסימית יותר. לפיה, הגירעון עלול להגיע בסוף השנה לסדר גודל של 8% תוצר ואף יותר - סביבות 150 מיליארד שקל באוברדראפט של הממשלה.

מתחילת השנה נמדד גירעון מצטבר של כ-37.6 מיליארד שקל, לעומת עודף מצטבר של כ-17.5 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. בשלב מתקדם זה של המלחמה, כאשר המשק חווה התאוששות מסוימת, הגירעון מורגש בעיקר בצד ההוצאה. שיעור הגידול בהוצאות הממשלה מתחילת השנה הגיע ל-35.8% לעומת זאת, בצד ההכנסה, נרשמה עלייה מתונה של 2.2% בחודשים ינואר-אפריל, ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, ואף עלייה קטנה של 0.8% בהכנסות אם ננטרל מהחישוב את הסטת המיסים.

באוצר עוסקים בימים אלה בהכנת תקציב המדינה הבא לשנת 2025, ומביעים חשש מפני התארכות הרמה הגירעונית הגבוהה אל תוך השנה הבאה. כפי שפורסם אתמול בגלובס, במשרד שואפים למלא בור תקציבי של כ-30 מיליארד שקל, בעיקר באמצעות העלאות מיסים וכן בקיצוץ הכספים הקואליציוניים ובסגירת משרדי ממשלה מיותרים. בהתאם למידת ההצלחה שיפגינו במשימה, ינוע הגירעון בשנה הבאה בין 5.5%-7% לפי אומדן ראשוני זה של האוצר.

בפילוח הכנסות המדינה ממיסים לחודש אפריל ניתן למצוא איתות חשוב להתאוששות בענף הנדל"ן. לפי הדוח, "ההכנסות ממס רכישה עלו לראשונה מאז חודש יולי 2022, ב-19%". עוד מצביעים התשלומים לחודש אפריל על גידול במספר העסקאות החייבות במס רכישה. מנגד, חלק מהגידול הוא טכני בלבד, ומוסבר ע"י מיעוט ימי עבודה באפריל 2023.