איך דחף נתניהו את ביידן אל קצה "הקו האדום" שלו

הנשיא אמר כי ארה"ב תמנע נשק נוסף אם ישראל תצא למבצע קרקעי גדול ברפיח

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זו הייתה החלטה שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן לא רצה לקבל.

הוא הזהיר את ישראל לפני חודשיים כמעט נגד תקיפה בקנה מידה מלא על רפיח, העיר בעזה שאוכלוסייתה גדלה ליותר ממיליון, לאחר שפלסטינים חיפשו בה מחסה מהלחימה. לבסוף, עשה ביידן צעד ממנו הוא נמנע תקופה ארוכה.

היעד הבא של איראן: פתיחת חזית מול ישראל בים התיכון
פרשנות | תרחיש האימים: דונלד טראמפ מזמין את אסמאעיל הנייה לקמפ דייוויד
בגלל המלחמה בעזה: בדנמרק מתנגדים לרכש של מערכות הגנה מישראל

בשבוע שעבר, אומרים גורמים רשמיים, ביידן עצר משלוח לישראל של פצצות MK-84 ו-MK-82. צעד חריג בתקיפותו, שביידן קיווה שיגרום לממשלת נתניהו לשקול מחדש את גישתה להבאת המלחמה אל סיומה.

כדי לדחוף את ישראל לשנות מדיניות, אמר ביידן ביום רביעי כי הוא מוכן לעצור משלוחי נשק לישראל, לרבות פגזים, אם צה"ל יבצע פעולה קרקעית גדולה ברפיח.

"אם הם ייכנסו לרפיח, אני לא אספק את הנשק ששימש בעבר כדי להתמודד עם רפיח, כדי להתמודדות עם הערים", אמר ביידן בראיון ל-CNN, והדגיש כי ארה"ב תמשיך לספק מערכות הגנה כדי שישראל תוכל להדוף התקפות טילים.

"הבהרתי לביבי ולקבינט המלחמה שהם לא יקבלו את התמיכה שלנו, אם הם באמת ימשיכו להכנס למרכזי אוכלוסייה", הוסיף בהתייחסו לנתניהו. "אנחנו לא נוטשים את הביטחון של ישראל; אנחנו נמנעים מלסייע לישראל לתקוף באותם אזורים".

העדיפות הראשונה של ביידן הייתה לנסות להבטיח הפסקת אש זמנית ולנטרל ויכוח פוליטי טעון בתוך ארה"ב בשאלה האם ממשלו הפעיל מספיק לחץ על נתניהו כדי להפחית את מספר האבדות האזרחיות בעזה.

מטרת ישראל לעומת זאת הייתה לפרק את המעוז האחרון של חמאס ברפיח, בו נמצאים מנהיגי הארגון ולוחמיו.

בדיקה שקטה של משלוחי הנשק לישראל 

הבסיס להחלטה על עצירת משלוחי הנשק הונח באפריל כשהממשל החל בבדיקה שקטה של משלוחי הנשק לישראל, זאת אחרי חודשים בהם אנשי הממשל התנגדו לקריאות להציב תנאים להעברת נשק ככלי לאלץ את ממשל ישראל לשקול מחדש את התנהלותה במלחמה.

הסקירה הייתה סוד שמור בגלל הרגישות הפוליטית של השימוש במנוף החזק ביותר של ארה"ב מול ישראל, כזה שבוודאי יכעיס את נתניהו ויגרום לתקיפות רפובליקניות על ביידן, אמרו גורמים רשמיים.

עד סוף השבוע שעבר, עדיין קיוו גורמים רשמיים בממשל ביידן שניתן יהיה להשיג הפסקת אש. הם הגבירו את מאמציהם להבטיח הפסקה של שישה שבועות, שאולי תוארך מאוחר יותר באמצעות מאמצים דיפלומטיים נוספים על ידי שליחת ראש ה-CIA, ויליאם ברנס, לאזור.

ישראל, לעומת זאת, החליטה על אסטרטגיה של מו"מ במקביל ללחימה. אף ששלחה משלחת לקהיר לדון בהפסקת האש, היא הנחיתה ביום שני עלונים הקוראים ל-100,000 תושבים במזרח רפיח להתפנות מהאזור.

למחרת, שלחה ישראל כוחות להשתלט על הצד העזתי של מעבר גבול רפיח עם מצרים, מהלך שגורמים ישראלים אמרו לארה"ב כי יש בו צורך כדי לעצור את הברחות הנשק וכדי למנוע מחמאס הזרמה של כספים לרצועה.

בתגובה לכך ביידן הורה לעצור משלוח נשק אחד שהיה אמור להישלח לישראל בשבועות הקרובים. גורם רשמי אמריקני אמר כי המהלך ננקט משום שפצצות במשקל 2,000 פאונד (MK-84), עלולות להיות הרסניות במיוחד "בסביבה עירונית צפופה" כמו רפיח וציין שגם מכירות נשק פוטנציאליות נוספות נבדקות.

המטרה הראשונית של ההחלטה נועדה לאותת לישראל בצורה חסויה כי ארה"ב חושבת כי עליה לתמקד בביסוס הפסקת אש זמנית עם חמאס, במקום להתקדם למתקפה ברפיח ללא תוכנית שתשמור על ביטחון האזרחים ותבטיח שהם לא ינותקו מסיוע.

"לא ניסינו לפרסם את זה, ניסינו לטפל באירוע בצורה דיפלומטית", אמר גורם רשמי אחד.

אבל החלטת עצירת משלוחי הנשק החלה לדלוף מגורמים ישראליים. גורמים אמריקנים אישרו מאוחר יותר את הפרטים, וכך מהלך חסוי בין המדינות הפך למבוי סתום ביחסים בין בעלות ברית קרובות.

גורמים רשמיים לשעבר בישראל אומרים כי החלטתו של ביידן לא הייתה מוצדקת מכיוון שישראל נמנעה עד כה מהמבצע הקרקעי רחב ההיקף ברפיח שארה"ב הזהירה מפניו.

"ארה"ב אמרה שהם רוצים שנגביל את המבצע, ושנרסן התקפה כוללת. ולמות שישראל עשתה זאת, היא נענשת", אמר מייקל אורן, לשעבר שגריר ישראל בוושינגטון. הוא תיאר את החלטתו של ביידן כ"מתקפת מנע" נגד כל ניסיון ישראלי להרחבת הפעולה ברפיח.

ביקורת רפובליקנית על המהלך 

במהלך שימוע ביום רביעי בגבעת הקפיטול, השיב שר ההגנה לויד אוסטין לביקורת מצד המפלגה הרפובליקנית על עצירת משלוחי הנשק בזמן שישראל מנהלת מלחמה.

"האם אתה מודאג מכך שאם תקבל החלטה לשלול נשק שישראל אומרת שהיא צריכה, הדבר יאותת לחמאס ולאיראן להמשיך ללחוץ?" שאל הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהם מדרום קרוליינה.

יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון , גם הוא חבר המפלגה הרפובליקנית, ומנהיג סיעת המיעוט הרפובליקנית בסנאט, מיץ' מקונל שלחו מכתב לביידן ביום רביעי ובו ביקורת על העיכובים באספקת נשק לישראל, שלדבריהם "מעמידים בספק את התחייבותך שהמחויבות שלך לביטחון ישראל תישאר יצוקה בברזל".

אך עצירת המשלוח חוטפת ביקורת גם מהצד השני של המפה הפוליטית. מתנגדים לתמיכתו של ביידן בישראל אמרו כי המהלך היה צנוע מכדי להשפיע לטווח ארוך, אלא אם ייעצרו משלוחי נשק נוספים.

"במקום לעצור משלוח נשק אחד כדי להפעיל לחץ רגעי על ישראל, זו צריכה להיות ההתחלה של שינוי משמעותי במדיניות האמריקנית כלפי הסיוע הביטחוני לישראל", אמר ג'וש פול, בכיר במחלקת המדינה שהתפטר באוקטובר במחאה על טיפול ממשל ביידן במלחמה בעזה.

בהסתכלות לאחור, נראה כי ביידן רמז על ההחלטה כבר בראיון שנערך בחודש מרץ ל-MSNBC, אז הזהיר הנשיא כי מתקפה ישראלית על רפיח תחצה "קו אדום", אך הוסיף במהירות, "אין קו אדום שבו אני אעצור את כל סוגי הנשק."

"(אנחנו) לא יכולים לקבל מצב בו עוד 30,000 פלסטינים מתים", אמר אז ביידן.

בתדרוך עיתונאים של הבית הלבן, זמן קצר לאחר דבריו של הנשיא, סירב היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן לענות האם ארה"ב תשקול מחדש סיוע צבאי, אם ישראל לא תספק תוכנית פעולה ברפיח שתהיה מקובלת עליה, וכינה את השאלה "היפותטית".

בדיקת מכירת הנשק לישראל שהבית הלבן הורה עליה החלה בחודש שלאחר מכן. בפומבי, אמרו גורמים בממשל כי לא חל שינוי במדיניותו, אפילו על רקע מחאות באוניברסיטאות בכל ארה"ב על תמיכת ארה"ב במלחמה.

שלא בפומבי, מתגבשת גישה חדשה ושונה מכפי שהיה בעבר.

קארי קלר-לין השתתפה בהכנת הכתבה