מניות מם | ניתוח

מניות המם חזרו לשגע את וול סטריט. קרנות הגידור הפסידו שוב מיליארדי דולרים

תחושת דה ז'ה וו הכתה השבוע בוול סטריט • ציוץ אחד, של חשבון בשם The Roaring Kitty, הוביל לזינוק של מאות אחוזים בשורת מניות מם, מניות שנעות בחדות בגלל הייפ ברשתות החברתיות וללא קשר למצבן הפיננסי או העסקי • בפעם הקודמת הסיפור הזה נגמר בקריסה של קרנות גידור וסדרה בנטפליקס • הפעם השורטיסטים כבר הפסידו כמעט 2.5 מיליארד דולר ביומיים

הציוץ של קית' גיל שעורר את הסערה, והציוצים של עוקביו שהופצו ברחבי הרשת / צילום: מתוך טוויטר
הציוץ של קית' גיל שעורר את הסערה, והציוצים של עוקביו שהופצו ברחבי הרשת / צילום: מתוך טוויטר

שלוש שנים אחרי שהטריפו את וול סטריט וגרמו להפסדים של מיליארדי דולרים לקרנות גידור - מניות המם חוזרות ובגדול.

ציוץ בטוויטר עם איור של איש במהלך משחק וידאו רוכן קדימה, כמו נדרך לקראת פעולה, גרר תגובה חדה במיוחד בשורה של מניות. אמנם הציוץ לא הזכיר שם של אף מניה, אך ייתכן שהצייצן רצה לרמוז לעוקביו על חברה ספציפית - מניית רשת חנויות למכירת משחקי מחשב - גיימסטופ. הציוץ הזה הספיק כדי להזניק את המניה בעשרות אחוזים בתוך דקות, וביומיים האחרונים מניית  גיימסטופ זינקה בכ־255%. האם סאגת גיימסטופ חוזרת? איזה מניות היא גוררת אחריה? ומי המפסידים הגדולים? גלובס עושה סדר.

בעוד התחרות מול OpenAI מתחממת, גוגל משיקה את מודל ה-AI הכי חזק שלה
גיל שויד ימכור מניות צ'ק פוינט ב-200 מיליון דולר. כמה מזה יילך לכיסו?

ההיסטוריה חוזרת על עצמה

מניות מם (meme) הן מניות שמזנקות בחדות בעקבות פופולריות ברשתות החברתיות, ללא שום קשר להתנהלות העסקית של החברה או למצבה הפיננסי. הבאזז סביב המניות הללו מופץ בעזרת תמונות, איורים, סרטונים או גיפים המועברים בין סוחרים.

בינואר 2021 מניית גיימסטופ הפכה שם נרדף למניות מם בפרשה שכונתה "סאגת גיימסטופ". בעקבות ירידה עקבית בעסקיה של רשת חנויות משחקי המחשב, משקיעים גדולים כמו קרנות גידור ביצעו מכירות בחסר משמעותיות (שורט) על מניית החברה והימרו למעשה ששוויה ימשיך לרדת. משתמשים בפורום wallstreetbets ברשת החברתית רדיט מחו על התנפלות השורטיסטים על המניה והחליטו שהם מייצרים תפנית בעלילה. הם קנו מניות גיימסטופ, העלו בחדות את מחיר המניה, אילצו את השורטיסטים למכור את הפוזיציה שלהם ולקנות מניות גיימסטופ וכך, בתוך ימים ספורים המניה זינקה ביותר מ־1,700% וגררה אחריה מניות נוספות כמו רשת בתי הקולנוע AMC , וחברת הטכנולוגיה בלקברי .

בתוך שבוע הבועה הזו התפוצצה וגיימסטופ צללה בכמעט 90%, אבל המשמעות הגדולה יותר הייתה על השורטיסטים - שהפסידו מיליארדי דולרים במהלך הסאגה. הסיפור הזה היה כל כך חריג, שאפילו פורסמה עליו סדרה בנטפליקס בשם "לאכול את העשירים: סאגת גיימסטופ" וסרט בשם "כסף טיפש".

האיש שעומד מאחורי הכל

השבוע נראה היה שההיסטוריה חוזרת על עצמה. הציוץ המדובר הזניק את מניית גיימסטופ כאמור ב-255% ביומיים, גם AMC זינקה ב־190%, ומניית הרכב החשמלי Faraday Future קפצה ביותר מ־1000%. ביום רביעי, נראה שהמגמה הזו נרגעה ובפתיחת המסחר מניית גיימסטופ ירדה בכ־11% ו־AMC ב־14%. יותר מהציוץ עצמו, נראה שזהות המצייץ היא שהחלה את התופעה - קית' גיל, הרוח החיה מאחורי סאגת גיימסטופ.

הציוץ האחרון של גיל, המכונה ב־X (טוויטר לשעבר) The Roaring Kitty, היה אחרי התפוצצות הסאגה, ב־19 ביוני 2021, בו הוא פרסם סרטון של חתלתול מנמם שבישר על היעלמותו. השבוע הוא חזר ובגדול הציוץ השיג עד כה יותר מ־26 מיליון צפיות ויותר מ־130 אלף לייקים ו־32 אלף ציוצים מחדש. ביומיים שחלפו מאז הספיק גיל להעלות יותר מ־20 סרטונים שגם הם זוכים לעשרות אלפי לייקים, תגובות וציוצים מחדש והוסיף לעצמו כ־500 אלף עוקבים חדשים המכנים אותו בשם הפרובוקטיבי שנתן לעצמו ברשת רדיט: "Deep Fucking Value", או בקיצור DFV.

גיל, היום בן 37, חטף ביקורת קשה בסיבוב הקודם. הוא עצמו יועץ פיננסי מוסמך, ונטען כי הוא שיטה במשקיעי רדיט לחשוב שהוא אדם מן השורה ללא ידע מוקדם, תוך שהוא מסתתר מאחורי הכינויים שלו ברשתות החברתיות וגורם נזק למשקיעים שנוהרים אחריו. בשלב מסוים, בהייפ הקודם, גיל הרוויח על הנייר יותר מ־30 מיליון דולר, אך לא ברור כמה מהכסף הזה נשאר אחרי שהמניות התרסקו.

קית' גיל, התחיל את הסאגה, פעמיים / צילום: ap
 קית' גיל, התחיל את הסאגה, פעמיים / צילום: ap

מי שנהנה מהזינוק המחודש בהתעניינות בחברה שלו הוא ראיין כהן, מנכ"ל גיימסטופ, שעל פי הערכה של חברת הנתונים Quiver Quantitative שווי המניות שלו על הנייר זינקו ל־1.1 מיליארד דולר. אלא שבינתיים הוא לא יכול לממש את המניות וסביר שכאשר ירצה לעשות זאת הן יהיו שוות הרבה פחות.

על ההתנהגות החריגה במניות ניתן ללמוד גם מהעובדה שביום שני, עם פרסום הציוץ הראשון של גיל, המסחר במניית גיימסטופ הופסק 9 פעמים וביום שלישי 16 פעמים בשל תנודות מסחר חדות. גם בשוק האופציות נראה היה שההיסטוריה חוזרת על עצמה, כשהיקף המסחר סביב מניות המם (ראו טבלה) הגיע לרמות של 2021. על המניות הללו זינק בחדות לרמות שנראו לאחרונה רק בסבב הקודם, ב־2021.

מנגד צריך לציין שלפחות בינתיים כלל מחזורי המסחר עדיין לא מתקרבים למה שהיה אז. ביומיים הראשונים של השבוע התזרים נטו של קניות ומכירות במניית גיימסטופ הסתכם ב־16 מיליון דולר, כך על פי הערכות של חברת המחקר Vanda Research. בינואר 2021 היה מדובר על יותר מ־87 מיליון דולר.

השורטיסטים הפסידו מיליארדים ביומיים

המפסידות הגדולות, גם הפעם, היו קרנות גידור שמבצעות שורט (מכירה בחסר) על אותן מניות. ההתנפלות של הסוחרים הקטנים על המניות שקרנות הגידור הימרו נגדן, יוצר תופעה בשם "שורט סקוויז". כששיעור גבוה ממניות של חברה מסוימת נסחרות בפוזיציית שורט, זינוק במחיר המניה מאלץ את השורטיסטים לסגור את ההימור ולמעשה לקנות את המניה שהימרו נגדה בכל מחיר - מה שגורר קפיצה חדה במחיר המניה.

אצל חברות 'רגילות' מדובר בדרך כלל באחוזים בודדים של שורט מסך המניות, במקרה של גיימסטופ מדובר על 27% מכלל המניות הניתנות למסחר, אצל AMC מדובר על 20% ובמקרה של מניית Faraday מדובר על יותר מ־85%.

על פי נתונים של חברת האנליזה Ortex Technologies, השורטיסטים הפסידו ביומיים האחרונים סכום של 2.4 מיליארד דולר, מתוכם כ־1.6 מיליארד ביום שלישי בלבד. בפעם שעברה הסיפור הסתיים בקריסתן של כמה קרנות גידור.

כאמור, כבר בפתיחת המסחר ביום רביעי נראה היה שההייפ התמתן ורוב המניות שקפצו בחדות בשני ימי המסחר הראשונים של השבוע, החלו לצנוח בחדות בשיעורים דו ספרתיים. חוץ ממניה אחת - Faraday Future, שעלתה גם ביום רביעי ב־100%.

אם תשאלו את האנליסטים, כך או כך הסוף של הסיפור ידוע מראש. כך למשל בגיימסטופ, האנליסטים ביאהו פייננס מעריכים את שווי המניה ב־5.7 דולרים, אך זו נסחרת כעת במחיר של יותר מ־50 דולר. במקרה של AMC האנליסטים מעריכים שהמחיר שלה צריך לעמוד על 4.4 דולרים, אך זו נסחרת כעת במחיר של יותר מ־7 דולרים. אצל Faraday Future, גם אחרי זינוק של כ־1,000% ביומיים, היא עדיין נסחרת במחיר של 64 סנט ושווי שוק של 12 מיליון דולר בלבד.

"רמאות מסחרית, לא אידיאולוגיה"

גם בסדרה על סאגת גיימסטופ וגם ברשתות החברתיות, הטענה הייתה שמדובר למעשה בסוג של תנועת מחאה נגד השחקנים הגדולים בוול סטריט. המטרה של החייאת מניות כמו גיימסטופ ו־AMC הייתה להוכיח שמשקיעי ריטייל קטנים יכולים "להביס" גופים שמנהלים מיליארדי דולרים. מן הסתם, הדעה הזו מעוררת את זעמם של מנהלי קרנות הגידור. "בכנות זה טיפשי. מדובר בהימורים" אמר ל־CNBC קול סמאד, מנכ"ל קרן הגידור הנושאת את שמו שמנהלת נכסים בהיקף של 6 מיליארד דולר. לדבריו, "צריך לזכור שמדובר אנשים צעירים, בני ארבעים כמוני, שיוצאים ועושים דברים שהם פשוט מטופשים". הוא הוסיף כי סוחרי היום הללו "רק לוקחים רעל עכברים".

גם בארץ טוענים כי לא מדובר בתופעה אידיאולוגית. רו"ח אמיר איל יו"ר קבוצת ההשקעות אינפיניטי שולל את הטענה שמדובר בניסיון לייצר מחאה ולנצח את העשירים. לדבריו, "בעולם הכסף אין צדקנות. אצל האמריקאים רק הכסף מדבר. מה שקורה זה שהפראיירים אף פעם לא נגמרים. אנשים ראו שבפעם הקודמת מי שנכנס מוקדם הרוויח ומי שנשאר הפסיד, יש תאוות בצע אז הם אומרים לעצמם נבוא מוקדם הפעם ונעשה כסף. לכן אני מעריך שהגל כעת יהיה קצר בהרבה מאשר בפעם הקודמת, אם כי בהחלט ייתכן שעד הקריסה השורט סקוויז יקרה לעוד כמה עשרות חברות. בכל פעם מוצאים או ממציאים סיפור אחר, אבל אין ספק איך זה ייגמר גם הפעם כי לא קרה שום שינוי מהותי באף חברת מם שמצדיק זינוקים כאלה. מדובר בדרך כלל בספקולנטים שמפעילים מכונות. בעיני זו סוג של רמאות מסחרית".

עידן אזולאי, מנהל השקעות ראשי סיגמא, מבית סיגמא קלאריטי מוציא את האוויר הנפוח מהבלון. לדבריו, "זה יותר גימיק, תמיד יהיה כוכב תורן אבל כולנו יודעים שאין בזה שום מהות, הסוף ידוע מראש וכולנו יודעים איך זה ייגמר. אני חושב ששוק ההון מיועד להשקעה ולא להימורים. לא חסרים מקומות שבהם ניתן להמר. זו תופעה שתופסת את הכותרות אבל מעורבים בזה אולי כמה אלפי אנשים. זה משהו זניח".

"מי שמתעסק עכשיו בלקרוא את דוחות גיימסטופ כי המניה עלתה במאות אחוזים מבזבז את זמנו כי המניה לא עלתה בגלל דוחות טובים או כי היא צופה רווחיות יוצאת דופן אלא כי צייצן צייץ משהו קצת מעורפל".