גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החילוני והחב"דניק שערכו אירועים ל־20 אלף חיילים מאז פרוץ המלחמה

אילן ברקן ואליאב בן עטר הפעילו "סיירת מחסומים" ששימחה חיילים, ומאז ה־7 באוקטובר עברו לקיים אירועים בבסיסים ● עכשיו הם מתקשים לגייס תרומות: "לעשות 'על האש' ל־100 איש עולה 5,000 שקל, והעם התעייף" ● ישראל מתגייסת

אילן ברקן (מימין) ואליאב בן עטר, מייסדי ''כוחנו באחדותנו'' / צילום: תמונה פרטית
אילן ברקן (מימין) ואליאב בן עטר, מייסדי ''כוחנו באחדותנו'' / צילום: תמונה פרטית

 

כשאילן ברקן היה בכיתה ב', אביו מונה לקונסול ישראל בבאקו. אחד מתפקידיו היה להעניק אשרות כניסה ליהודים שהיו מעוניינים לעלות לארץ. "בתור ילד, כשראיתי את החיוכים של אלה שקיבלו אישורי עלייה, ואיך הם שרים הבה נגילה בשגרירות, זה נטע בי את הרצון להמשיך לחלק חיוכים לשאר העם שלנו", מספר ברקן.

היום, בגיל 27, הוא מוביל את הארגון החברתי "כוחנו באחדותנו" יחד עם אליאב בן עטר, שליח חב"ד בקמפוס של מכללת עמק יזרעאל. לדבריו, "אני חילוני גמור, והוא חב"דניק, אבל למרות שאנחנו מגיעים מעולמות שונים נוצר חיבור". 

ישראל מתגייסת | הקרן שאוספת מניות מחברות הייטק למען ילדים שניצלו ב־7 באוקטובר
המגזר העסקי זוכר: יוזמות ההנצחה האזרחיות 

הפרויקט הראשון המשותף שלהם עסק בעזרה לניצולי שואה עריריים, ולאחר מכן החלו בפרויקט "סיירת מחסומים", שבמסגרתו הגיעו מדי חודש למחסומים בעוטף ג'נין וירושלים עם תרומות שקיבלו מעסקים שונים בעפולה.

ב-7 באוקטובר, אחרי מתקפת ארגון הטרור חמאס, השניים הבינו שהייעוד שלהם הוא לעזור לחיילים בחלוקת מזון. "כבר ביומיים הראשונים הגענו להמון בסיסים בצפון, והבנו שמה שהם באמת צריכים זה אוכל. בהתחלה עשינו חמישה אירועים בבריכה של עפולה, שבהם השתתפו בכל פעם 1,000-1,500 סדירניקים שסיימו מסלול והיו לפני כניסה לעזה.

"משם המשכנו לעוד הרבה אירועים בעיקר בבסיסים לא גדולים, בסיסי שטח או נקודות איסוף בעוטף ובצפון, כאשר בכל פעם מדובר ב-60 עד 500 חיילים. לפני שבועיים היינו במקום מסוים בגליל העליון, והחיילים אמרו לנו 'אתם הראשונים שהגעתם אלינו'".

"לבקש תרומה זה להתחנן"

העשייה האינטנסיבית, שנמשכת כבר יותר משבעה חודשים, דורשת מהשניים מחויבות גבוהה. "בעבודה שלי, בהסתדרות הציונית העולמית, מאוד התחשבו בי ואפשרו לי בחודשיים הראשונים לעסוק רק בתרומות", מספר ברקן.

"לעשות אירוע באשקלון זה לצאת מעפולה באחת בצהרים ולחזור באחת בלילה, וזה לא פשוט. לכן, אם בהתחלה עשינו אירועים 4-5 פעמים בשבוע, עכשיו אנחנו עושים פעם בשבוע. בכל מקום אנחנו מספרים את הסיפור שלנו, ומראים שאחדות ושיתוף־פעולה זה מה שמנצח בסוף, גם אם יש חילוקי דעות".

כדי להדגים את היקף התרומות הנדרש, ברקן מספר כי "על האש ל-100 איש עולה 4,000-5,000 שקל, ואנחנו כבר עברנו את ה-20 אלף חיילים בשבעה חודשים".

מה הקושי הכי גדול שלכם?
"הקושי הכי גדול זה כוח אדם ותרומות, והמלחמה עוד לא נגמרה. ההרגשה שלי היא שהעם התעייף. התחלנו כקבוצה של 100 מתנדבים מרחבי הארץ, ובאירועים האחרונים אנחנו רק 6-8. אבל כשאנחנו מגיעים לחיילים ורואים את מנות הקרב שהם אוכלים, אנחנו מבינים שלהמשיך זה משהו קדוש. השבוע היינו אצל חבר'ה שיצאו מעזה ואמרו בהתלהבות 'וואו, לאכול חומוס ישראלי עם פיתה'. אלה דברים קטנים, אבל אבא שלי לימד אותי שהחיים לא מורכבים מהאירועים הגדולים, אלא מהדברים האלה".

בנוסף לפעילות עם החיילים, ברקן ובן עטר מחזיקים גם מחסן לתרומות בעפולה. "בשלושת החודשים הראשונים היה לנו מערך של 10 מכוניות ו-3 משאיות. זה היה מרתון מטורף, הייתי מסיים את היום בשלוש בלילה. המחסן עדיין עובד כל יום, אבל עכשיו לבקש תרומה זה להתחנן, ואנחנו לא ארגון שמרוויח כסף, כל מה שנכנס ישר הולך לשטח. יש לי רשימה של 10 בסיסים שמחכים שנגיע אליהם".

לתרומות: https://ourstrength.co.il/?page_id=190

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

עוד לא אבדה תקוותנו

השבוע נפתחה בנמל יפו תערוכת הצילומים "עוד לא אבדה תקוותנו", המצדיעה למשרתי ומשרתות המילואים במלחמת חרבות ברזל. התערוכה כוללת 30 תצלומים של 15 מילואימניקים ומילואימניקיות. ביניהם נמנים ידין גלמן, שחקן ודוגמן באזרחות, שגויס ב7 באוקטובר כלוחם בסיירת מטכ"ל ונפצע קשה בלחימה לכיבוש מחדש של קיבוץ בארי; מלאני למברסקי, עובדת בחדר כושר באזרחות, שגויסה למילואים ולחמה בעזה; מרדכי שנוולד, כנר באזרחות, שנפצע מפגיעת נ"ט; ומעיין, אחות בבית חולים שיבא, שגויסה למילואים כרופאה של חטיבת הנח"ל.

מאחורי הפקת התערוכה עומדים השלושה: הצלם שי פרנקו, המפיקה ענבל שבח שרביט, ואיש הקריאייטיב והטלוויזיה עידו גרינברג, שהקים את המותג #משפטאחדביום תחת השם MISMAS.

פורטרטים מהתערוכה ''עוד לא אבדה תקוותנו'' / צילום: שי פרנקו

התערוכה תתקיים עד ה-16 ביוני במחסן 2, נמל יפו

IMPACT

תוכנית המלגות של ארגון ידידי צה"ל בארה"ב (FIDF) תעניק מענק מיוחד בסך 1,000 דולר לאלפי סטודנטיות וסטודנטים של התוכנית, שהתגייסו למילואים מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל.

"כ-70% ממלגאי התוכנית, לוחמים ותומכי לחימה, גברים ונשים כאחד, יצאו להגן על המדינה ולסכן נפשם למען ביטחונה", מציינת אורנה פסח, מנהלת IMPACT. "המלגאים שלנו נמצאים בכל גזרות הלחימה, ונאלצים במקביל להתמודד עם האתגרים האקדמיים וחזרה לסוג של שגרה לא פשוטה. המענק מבטא את הערכתנו העצומה והוקרתנו לתרומתם".

עמותת איכות בשיקום

העמותה פותחת מוקד סיוע בשפה ערבית לבני משפחה של אנשים המתמודדים עם מצוקות נפשיות, בצל מלחמת חרבות ברזל. בעקבות הדרישה מהשטח, וממצאים המעידים ששיעור הסובלים ממחלות נפשיות ומצוקה רגשית עולה גם בחברה הערבית, הרחיבה העמותה את פעילות מוקד הסיוע הטלפוני שלה, שעד היום סיפק מענה בעברית ורוסית בלבד.

העמותה מפעילה ארבעה מרכזים למשפחות של אנשים המתמודדים עם קושי נפשי - בראשון לציון, חדרה, כפר סבא ואשדוד. המוקד החדש בערבית יאפשר לבני משפחה שמתמודדים עם קושי נפשי של אחד מבני הבית להתייעץ, ולקבל תמיכה רגשית לצד מידע והכוונה בזמן אמת בנוגע לזכויות הרלוונטיות.

השירות ללא תשלום. לאורך השבוע ניתן להשאיר הודעות, והמענה יינתן בימי רביעי בשעות 17:00-19:00 בטלפון 03-9559596.

CAM, התנועה למאבק באנטישמיות

התנועה למאבק באנטישמיות הזמינה את מונטנה טאקר, כוכבת ויוצרת תוכן יהודיה-אמריקאית, שמחזיקה בכ-12 מיליון עוקבים ברשתות החברתיות, לביקור סולידריות בישראל. מאז פרוץ המלחמה מקפידה טאקר בת ה-31 לשתף תכנים הסברתיים פרו-ישראליים, ובטקס הגראמי האחרון אף הופיעה עם סרט צהוב ענק וכיתוב להשבת החטופים.

במסגרת ביקורה בארץ נפגשת טאקר עם מפוני כפר עזה בשפיים, מבקרת בכיכר החטופים ומבצעת סשן ריקוד באתר ההנצחה של מסיבת הנובה. לדברי סשה רויטמן-דרטווה, מנכ"ל CAM, "מונטנה מהווה קול אמיץ של תמיכה בישראל, שאינה מהססת לעשות שימוש בפופולריות העצומה שלה ובכוחה ברשתות החברתיות ולהביע סולידריות עם ישראל, תוך שהיא סופגת איומים רבים.

"הביקור שלה בישראל מזמן לה מפגשים מרגשים עם פניה המגוונות של החברה בארץ, עם נפגעי הטבח ועם הכוחות הגדולים שנרתמו לתרום לקהילה בדרכים יצירתיות. התנועה למאבק באנטישמיות מאמינה בחשיבות של רתימת עולם התרבות והאמנות למען ההסברה בזירה הבינלאומית, ואנחנו שמחים שמונטנה כאן אתנו".

עוד כתבות

לאה ופנר, מנכ''לית ההסתדרות הרפואית בישראל / צילום: יח''צ הר''י

"זו הייתה שמורת טבע של דו־קיום. עד ה־7 באוקטובר"

עד ה־7 באוקטובר, מערכת הבריאות הישראלית הייתה "חוף מבטחים של דו־קיום", כפי שהגדירה מנכ"לית ההסתדרות הרפואית, לאה ופנר ● אבל בחודשים האחרונים התעוררו בתוכה רגשות עזים של כעס וחשדנות בין ערבים ליהודים, ולפי ופנר, "יש דלק באוויר ואסור לטאטא רגשות טעונים מתחת לשטיח" ● האזינו

אייפון 15. הדור החדש צפוי לכלול שורה של שינויים / צילום: יח''צ

השמועות וההדלפות: איך ייראה אייפון 16 החדש?

בספטמבר הקרוב יושק האייפון החדש, אך כבר כעת יש מידע על האופן שבו הוא ייראה, יישומי הבינה המלאכותית שיכלול והשינויים הצפויים ● מהגדלת המכשירים ועובי המסגרת ועד שיפור בביצועים

עמנואל מקרון, נשיא צרפת / צילום: Reuters, Gonzalo Fuentes

בעקבות הפעולה ברפיח: צרפת הרחיקה את ישראל מתערוכת נשק יוקרתית

במשרד ההגנה הצרפתי מציינים כי האיסור על השתתפות ישראל בתערוכה הביטחונית היוקרתית יורוסאטורי, נובע מסירובה של ישראל להפסקת הלחימה ברפיח ● כ-74 חברות ישראליות נרשמו לתערוכה הצרפתית - כאשר עשר מתוכן היו מיועדות להציג אמצעי לחימה

בני שגיא, מהשבוע הבא נשיא בית המשפט המחוזי בבאר שבע / איור: גיל ג'יבלי

צעיר, על אופנוע, עם לשכה במרתף: למה כולם מדברים על נשיא ביהמ"ש החדש בבאר שבע?

בני שגיא, מהשבוע הבא נשיא בית המשפט המחוזי בבאר שבע, מצליח פעם אחר פעם להביא להסדרי טיעון ולחסוך למדינה מיליונים, בזכות טיפול מהיר ויכולת להביא את הצדדים להסכמות ● מבקריו חושבים שהוא לפעמים לוחץ מדי, והכרעות מתוקשרות שלו שונו לאחר ערעור ● עכשיו שגיא, שידהר כל הדרך לבאר שבע על אופנוע כבד, יצטרך ללמוד את החוקים של הדרום

אננסים למכירה בשוק הכרמל בתל אביב / צילום: Shutterstock

שנה לפתיחת השוק ליבוא אננס: המחירים נחתכו בחצי, והצריכה הוכפלה

למרות שמשרד החקלאות פתח את יבוא האננס מקוסטה ריקה בלבד, מחיר הפרי צנח בכמעט 50% - והפרי הפך לנגיש יותר עבור הצרכן הישראלי ● הנתונים מצביעים על כך שכשמסירים רגולציות חוסמות יבוא - המחירים יכולים לרדת, לעתים אף מבלי לפגוע באופן משמעותי בייצור המקומי

הבניין ברחוב רחל אמנו 34 בשכונת קטמון הישנה בירושלים / צילום: אנגלו סכסון ירושלים

כמה שילמו זוג הייטקיסטים על דירה בשכונת קטמון בירושלים

בני זוג ראו את הדירה לפני ה־7.10 ועתה החליטו לרכוש אותה ● ב־2018 נמכרה דירת הפנטהאוז בבניין, תמורת 4.9 מיליון שקל ● קטמון הישנה היא שכונה במרכז ירושלים, ונחשבת לאחת מהשכונות היוקרתיות בעיר, לצד טלביה, המושבה היוונית ורחביה

הישראלים שחוזרים, דווקא עכשיו / צילום: Shutterstock

‎"לא רוצה להגיע למצב שבו אני מרגיש מצורע": הישראלים שקיבלו החלטה גורלית דווקא עכשיו

רייזי עוזבת ג'וב חלומות בקנדה כדי לגדל את ילדיה בארץ, יניב מרגיש שאף אחד ברחוב שלו בלונדון כבר לא מבין אותו, את רם הכריעה העוינות מצד הסובבים אותו בסיליקון ואלי, ובינה ששבה ארצה אחרי עשור בצרפת בטוחה: "לכל מדינה יש את הבעיות שלה" ● אל מול הקולות שבטוחים שזה בדיוק הזמן להגר, יש מי שהחליטו לחזור לישראל

תומר וינגרטן מנכ''ל ומייסד סנטינל וואן / צילום: יח''צ

חברת הסייבר שצנחה אחרי הדוחות והישראלית שבדרך לנאסד"ק

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● יצרנית הזכוכית החכמה גאוזי צפויה להשלים הנפקה בנאסד"ק ●  סנטינל וואן הציגה תחזית מאכזבת ● וארבה רובוטיקס קפצה בחדות לאחר שהודיעה על קבלת הזמנות בהיקף של 103 מיליון שקל לגיוס חוב בבורסת בת"א

צוק סרטנים / צילום: דניאלה אבואב

שני האחים התל אביביים שעושים כבוד למטבח הים תיכוני בשוק הכרמל

השף רן תמיר גילה את המטבח במוסד גמילה מסמים שאליו נכנס בגיל 19 ● במסעדה שפתח עם אחותו שיר הוא עושה אוכל משוחרר מהגדרות, תמים בדרכו ומלא רגש

ארז אייזן ועמית דובדבני, צמד אינפקטד מאשרום, דוגמים מכונות דפוס של hp אינדיגו / צילום: תמי בר שי

"לפעמים שואלים איך אנחנו תומכים בישראל": זה הצליל החדש של אינפקטד מאשרום

חברי אינפקטד מאשרום, ארז אייזן ועמית דובדבני, חוו מקרוב את האובדן של קהילת הטראנס ב־7 באוקטובר ● בראיון עם גלובס הם מספרים על הטראק שהפיקו מצלילי מדפסות של hp אינדיגו, איתו יופיעו באירוע הדפוס הגדול בעולם תחת אבטחה כבדה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; סנטינל וואן ירדה בכ-13%

הנאסד"ק ננעל סביב רמות הבסיס ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת ● הניקיי עלה בכ-1.3% ● מניית ג'יי.די. ספורטס נופלת בכ-11% בשל האטה במכירות ● מחירי הנפט ירדו ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בירידות ● מדד ה-PCE, מדד האינפלציה המועדף על הפד, עמד על 2.7% באפריל, בהתאם לציפיות

פרופ' לארי סאמרס / צילום: Associated Press, Luca Bruno

הבכיר האמריקאי שחושף: "אני מזועזע, כמעט חולה, ממידת ההתפשטות של האנטישמיות"

פרופ' לארי סאמרס, הנשיא היהודי הראשון של אוניברסיטת הרווארד ושר האוצר של ארה"ב לשעבר, חשב שהוא מכיר את האנטישמיות על גווניה ● אבל אז הגיע 7 באוקטובר ולימד אותו שיעור חדש ●  בראיון בלעדי הוא מביע זעזוע מגל האנטישמיות בקמפוסים, מעיד על הכשל של המנהיגים באקדמיה, ומדבר על הכסף הקטארי שמוזרם לשם

מכה חדשה על נוטלי המשכנתאות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

המכה החדשה שתנחת בקרוב על נוטלי המשכנתאות

החוב הממשלתי בדרך להכות בכולנו ● משאבי המודיעין שבוזבזו היו יכולים לעבוד לטובתנו ● ואל תעצרו את הנשימה בהמתנה להתפטרות של השרה רגב ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

רכב SU7 של שיאומי בתערוכת הרכב בבייג'ינג / צילום: ap, Andy Wong

יצרנית טלפונים סינית עשתה משהו שאפל לא הצליחה: היא ייצרה רכב חשמלי

שיאומי מייצרת מכשירים לבישול אורז, סמארטפונים, מנורות ועכשיו גם מכונית - ומראה עד כמה נמוכים נעשו חסמי הכניסה בעולם הרכב החשמלי

נשיא ארה''ב לשעבר, דונלד טראמפ, נותן הצהרה לתקשורת לאחר הרשעתו אמש (ה') / צילום: ap, Seth Wenig

האם הרשעת טראמפ תציל את מסע הבחירות המקרטע של הנשיא ביידן?

חמישה חודשים לפני הבחירות, טראמפ מועמד לניצחון ● אבל על המרוץ מרחפת השאלה מה חושבים המצביעים על האפשרות שעבריין מורשע יהיה נשיא ארה"ב

ביומד / אילוסטרציה: Shutterstock

טיפול חדש ללוקמיה צפוי להפוך את המחלה הקטלנית למחלה כרונית?

כנס הסרטן האמריקאי השנתי ASCO מתרחש בימים אלה בשיקגו, ובשני ימיו הראשונים כבר סיפק כמה כותרות משמעותיות ● וגם: חברת מודרנה קיבלה את אישור השיווק למוצר הראשון שלה אחרי תקופת הקורונה ● השבוע בביומד

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם דינה בן טל גנניה, מנכ''לית אל על / צילום: גיא כושי ויריב פיין, מנחם רייס

מנכ"לית אל על פותחת הכול: איך הגיעה לתפקיד, המתקפה האיראנית וטירוף המחירים

היא נכנסה לתפקיד מנכ"לית אל על בעיצומו של משבר הקורונה, וכשנראה היה שהיא מנווטת את החברה חזרה לצמיחה, פרצה המלחמה וטרפה שוב את הקלפים ● בשיחה עם ערן גפן מדברת דינה בן טל גננסיה על הספרינט לצמרת, הזינוק במחירים והטריק שאפשר לה לייצר המשכיות כשכל הטיסות בוטלו

נתן שרנסקי / צילום: אלכס קולומויסקי

"בגולאג הייתי הרבה יותר חופשי ממי שחקר אותי": האיש שנלחם לטובת העם היהודי בראיון

שרנסקי, דמות מפתח במאבק לחופש היהודי והציוני, מביע אופטימיות לגבי עתיד מדינת ישראל אך גם לא חוסך בביקורת עליה ● את כישלון המודיעין וההנהגה להתמודד עם האיום הפלסטיני ב–7 באוקטובר הוא מאשים ב"רוח אוסלו" ● וגם: על מה התכתב עם המנהיג האופוזיציונר הרוסי אלכסיי נבלני לפני מותו?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מיהו המוזיקאי המפורסם שהפך ממיליונר למיליארדר בשבוע שעבר?

באיזה סרט של טרנטינו הופיעה דניאלה פיק, למה אברהם שלונסקי גרם ללאה גולדברג לבכות, ובמה עוסקים גרונטולוגים? ● הטריוויה השבועית

מור חן, מנהלת הפעילות של קרן גריילוק בישראל / צילום: RORY LINDSAY

השקיעה בפייסבוק ובפאלו אלטו נטוורקס: זו הקרן האמריקאית שחוזרת לישראל

פחות מעשור לאחר סגירת קרן "גריילוק ישראל", ששותפיה הקימו את 83 North, חוזרת קרן ההון סיכון גריילוק לישראל ● כעת, היא ממנה את מור חן, שניהלה עד לאחרונה את השקעותיה של הקרן הבריטית אקסל בישראל, לנציגה המקומית שלה