גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המשטר בדרום אפריקה פותח מערכה לשלילת ההכרה בזכות הקיום של ישראל

עיון באוצר המילים והדימויים של נציגי המשטר הדרום אפריקאי בבית הדין בהאג מראה כי הם מתרחקים במהירות משאלת עזה ועוברים אל שאלת הלגיטימיות של קיום ישראל ● אפשר להגיד שהיחסים עם משטר ה–ANC במדינה הגיעו אל סוף הדרך

ווסימוזי מדונסלה (מימין), נציג דרום אפריקה בדיון בהאג / צילום: Reuters, Yves Herman
ווסימוזי מדונסלה (מימין), נציג דרום אפריקה בדיון בהאג / צילום: Reuters, Yves Herman

שלוש נקודות בנאומיהם של נציגי דרום אפריקה בבית המשפט הבינלאומי בהאג חייבו עניין מיוחד.

1) השימוש החוזר במושג Palestine, מבלי להבהיר את כוונתו; 2) הקביעה שישראל היא "משטר אפרטהייד קולוניאלי של מתיישבים", וקיומה הוא "תהליך נפשע"; 3) "הזכות להגנה עצמית אינה נתונה למדינה כובשת נגד השטח שהיא כובשת".

כותרות העיתונים בעולם | "חיזבאללה ספג מכות קשות": בלבנון מעריכים שהחזית בצפון לא תתרחב
"קיבלנו כבר עשרות פניות": הפתרון של הטכניון לאנטישמיות בקמפוסים בחו"ל

אומנם דאגת ישראל נוגעת לאפשרות של צווי מניעה מיידיים לעצירת המלחמה. אבל לדעתי את הדאגה הגדולה ביותר צריך לעורר עניין אחר: יומרותיו ההיסטוריות של משטר ה-ANC בפרטוריה.

אגב, אני מציע ברצינות גמורה שישראל תתחיל לכנות כך את דרום אפריקה. אם דיפלומט דרום אפריקאי יכול לכנות את ישראל בהאג "משטר אפרטהייד נפשע", גם ישראל רשאית להזכיר פעם אחר פעם כי עניין לה במשטר מפלגתי אידאולוגי, רדיקלי, אנטי-מערבי, סמכותני ומושחת.

אלה אינם גידופי-נגד. אלה אפיונים ענייניים לחלוטין של ממשלה, אשר ב-30 שנות שלטונה השחיתה את מידותיה של דרום אפריקה, הורידה אותה מן הפסים, רוששה אותה והעשירה קומץ קטנטן של מהפכנים.

"מתיישבים קולוניאליים"

משטר ה-ANC מתייצב עכשיו בראש מחנה החותר לשלול את ההכרה הבינלאומית בעצם זכותה של ישראל להתקיים. דרום אפריקה הופכת בזה מארץ עוינת לארץ אויב. בעבר, הרבה ארצות ניתקו את יחסיהן עם ישראל; הן אמרו דברים קשים על ישראל; אבל הן לא ביטלו את הכרתן בזכותה להתקיים. דרום אפריקה עשתה כן בשבוע שעבר בבית הדין בהאג.

שימושי הלשון של נציגי ה-ANC היו ראויים לעלון תעמולה. מטרתה של ישראל, הכריז פרופ' ואן לו (Vaughan Lowe), היא "לחסל (eradicate) את פלסטין (Palestine)". הוא לא הסביר לאיזו יחידה טריטוריאלית הוא מתכוון. אבל את האי-בהירות יישב עד מהרה ווסימוזי מדונסלה (Vusimuzi Madonsela), שגריר ה-ANC בהולנד.

"הג'נוסייד הנוכחי", הסביר הדיפלומט, "מתרחש בסימן הכחשת זכותו הטבעית של העם הפלסטיני להגדרה עצמית וזכותם הקיבוצית של הפלסטינים לשוב אל בתיהם בפלסטין". הוא הוסיף ודיבר על "מחיקת הנוכחות הפלסטינית בפלסטין והחלפתה במתיישבים קולוניאליים".

קשרים דיפלומטיים מוסיפים להתקיים, אך קשה למצוא בהם טעם. הלב יוצא אל יהודי דרום אפריקה, שהתמוטטות מלאה של היחסים תפגע בהם מוסרית, נפשית, פוליטית, אולי גם פיזית. אבל יש נסיבות שבהן אין עוד מקום להעמיד פנים. ביקורת על מעשי ישראל היא עניין אחד, התנגדות לעצם קיומה היא עניין אחר. יש צורך להמחיש לעולם החיצון את מגמת פניו של משטר ה-ANC ואת מידת החומרה שבה ישראל רואה אותו.

"מדינת הקשת בענן"

איך הגענו אל הנקודה הטראגית הזו? זה סיפור ארוך ומסובך. הוא התפתח בשני מישורים: ההקצנה של מאבק השחרור נגד משטר המיעוט הלבן, מתחילת שנות ה-60 עד תחילת שנות ה-90; והסיוע המסיבי שישראל הושיטה במשך 20 שנה למשטר האפרטהייד. לרוע המזל, ישראל מעולם לא עשתה ניסיון רציני להתנצל על מערכת היחסים ההיא, אשר העמידה אותה לצד משטר, שבין מייסדיו היו נאצים מובהקים ואנטישמים גלויים.

הרדיקליזציה של מלחמת השחרור קירבה את ה-ANC לקיצונים אנטי-מערביים, מבריה"מ עד קובה, ובייחוד בין מחתרות וארגוני גרילה באפריקה, במזה"ת ובאמריקה הלטינית. היחסים עם אש"ף היו גולת כותרת.

יאסר ערפאת היה הזר הראשון שנלסון מנדלה פגש לאחר שחרורו מן הכלא, בתחילת 1990. מנדלה הכריז אז, כי שחרורם של שחורי דרום אפריקה לא יושלם כל זמן שהפלסטינים לא ישתחררו. הוא גם הכריז, שישראל היא "מקרה קולוניאלי מיוחד". הוא השווה, לפחות במשתמע, את הישראלים עם האפריקנרים בדרום אפריקה, צאצאי מתיישבים הולנדיים וצרפתיים מן המאה ה-16, ש"אין להם לאן לחזור". ההכרה שאין "לאן לחזור" השפיעה במידת מה על יחסו של מנדלה כלפיהם. הוא הניא את הרדיקלים במחנהו מלנקום בלבנים, ונמנע מהפקעה של רכושם.

דור המהפכנים, שחורים ולבנים, בדרום אפריקה פיתח סלידה עמוקה מישראל, לא רק בגלל בריתה עם הלבנים (שקמה בימי יצחק רבין, ב-1976), אלא גם מסיבות רעיוניות. הרבה לפני שבאקדמיה המערבית התחיל להתרוצץ הביטוי "מדינת מתיישבים אירופיים" לתיאור ישראל, כך בדיוק היא נתפסה בעיני ANC.

יתר על כן, ב-ANC התפתחה התנגדות עמוקה לעצם התפיסה של מדינת-לאום. בדרום אפריקה "מדינת לאום" הייתה בעיניהם אמצעי של הפרד-ומשול בידי האפריקנרים. אלה האחרונים ניסו להציע אוטונומיה לאומית נפרדת לקבוצות אתניות שחורות, כדי לפורר את החזית המאוחדת נגד האפרטהייד. ממשלת הרוב השחור הכריזה תיכף לבחירתה, כי את דרום אפריקה הישנה תחליף "אומת הקשת בענן", ללא לאום דומיננטי, בעצם "מדינת כל אזרחיה". ישראל היתה אפוא לצנינים בעיניהם.

"תפיסת המדינה"

מעט מאוד משקיפים יטרחו להכחיש את היקף כישלונו של ה-ANC בניהול דרום אפריקה. תחת שלטונו התנהלה ביזה מוטרפת של נכסי מדינה. דרום אפריקה אפילו הכניסה לשימוש בינלאומי פופולרי את המושג state capture, "תפיסת המדינה" בידי אנשי עסקים עשירים, בני חסותם של פוליטיקאים בכירים. זה הגיע לממדים מסמרי שיער תחת שלטונו של הנשיא ג'ייקוב זומה, ששלט בין 2009 ל-2018. זומה הועמד למשפט, הושלך לזמן מה לכלא, אבל הקים מפלגה חדשה, המשתתפת בבחירות ב-29 במאי.

הקשר בין הבחירות למסע המשפטי בהאג אומנם אינו מוכח, אבל קשה להימנע מלחפשו. הציבור הדרום אפריקאי מאס ב-ANC במידה כזאת, שהמפלגה עשויה לאבד לראשונה את הרוב המוחלט שלה בפרלמנט (הפרלמנט הוא הבוחר את הנשיא). איש אינו מניח ש-ANC לא תעמוד בראש הממשלה הבאה, אבל סביר שהיא תזדקק לבעלי ברית מהשמאל הרדיקלי, הפופוליסטי, האנטי-מערבי לתיאבון. ההתקפה על המערב דרך ישראל מתיישבת עם הצורך הזה.

קשה לדעת עד כמה מלחמת עזה משפיעה על מיליוני מצביעים בשכונות העוני של דרום אפריקה. ניהול כושל, התמוטטות בניינים, שריפות, פשיעה אלימה, מחסור קריטי בחשמל ובמים הם עניינים הקרובים אל הבוחר הרבה יותר. אבל ANC מקווה להפיק תועלת מהתיימרותו הנמשכת לשאת את הלפיד של נלסון מנדלה. חמאס התחבב על ANC עוד בימי שלטונו הראשונים בעזה. ממש כמו חמאס וכמו איראן, ANC חותרת להרוס את הסטאטוס-קוו העולמי. מכאן גם תמיכתה ברוסיה של פוטין.

במדיה החברתית הדרום אפריקאית אפשר למצוא קריאות מוטרפות להקמת "צבא אפריקאי", שיצטרף אל המלחמה נגד ישראל. אנחנו אומנם איננו שם, אבל בהתחשב בעוצמתה של הקנאות הדרום אפריקאית בהאג, מוטב לעקוב בדרגה כלשהי של חשש.

עוד כתבות

שלטי הנחה לרכישת דירות חדשות בתל אביב / צילום: דרור מרמור

התרגילים והסיכונים: "אנשים לא קונים דירה, אלא אופציה על דירה"

בשנה האחרונה יזמיות הנדל"ן מציפות את השוק במבצעים נוסח "קנו עכשיו ושלמו עם קבלת המפתח" ● כך, הן יכולות לרשום מכירות גבוהות על הנייר, כאילו הריבית הגבוהה לא מצננת את השוק ● אבל בפועל, תזרים המזומנים של חברות הנדל"ן צונח ומומחים מזהירים מפני מפולת שתוביל לקריסת חברות קטנות

פרויקט של עמרם אברהם בחדרה / צילום: איל יצהר

מי חברת הנדל"ן שמכרה כבר 1,000 דירות מתחילת השנה?

חברות הנדל"ן מדווחות כל אחת בתורה על עלייה משמעותית במכירות שלה, הן ברבעון הראשון של שנת 2024 והן ברבעון השני ● בולטת במיוחד חברת עמרם אברהם, אשר נהנתה מזינוק של 1,360% במכירת דירות ברבעון הראשון של השנה - אלה הסיבות

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם דינה בן טל גנניה, מנכ''לית אל על / צילום: גיא כושי ויריב פיין, מנחם רייס

מנכ"לית אל על פותחת הכול: איך הגיעה לתפקיד, המתקפה האיראנית וטירוף המחירים

היא נכנסה לתפקיד מנכ"לית אל על בעיצומו של משבר הקורונה, וכשנראה היה שהיא מנווטת את החברה חזרה לצמיחה, פרצה המלחמה וטרפה שוב את הקלפים ● בשיחה עם ערן גפן מדברת דינה בן טל גננסיה על הספרינט לצמרת, הזינוק במחירים והטריק שאפשר לה לייצר המשכיות כשכל הטיסות בוטלו

צוק סרטנים / צילום: דניאלה אבואב

שני האחים התל אביביים שעושים כבוד למטבח הים תיכוני בשוק הכרמל

השף רן תמיר גילה את המטבח במוסד גמילה מסמים שאליו נכנס בגיל 19 ● במסעדה שפתח עם אחותו שיר הוא עושה אוכל משוחרר מהגדרות, תמים בדרכו ומלא רגש

בני גנץ, יו''ר המחנה הממלכתי / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ בתגובה לנאום ביידן: "מחויבים לקידום המתווה, לכנס בהקדם את קבינט המלחמה"

נזק רב כתוצאה מהפגיעה הישירה בקריית שמונה, לא היו נפגעים • בפעם הרביעית מתחילת המלחמה: חיזבאללה הפיל כטב"ם של צה"ל בדרום לבנון • צה"ל הטיל כרוזים בצפון רצועת עזה וקרא לתושבי בית חאנון להתפנות מבתיהם • לשכת ראש הממשלה בהבהרה נוספת להצעת ביידן: "נון-סטרטר" • נמשכת פעילות כוחות צה"ל בדרום ובמרכז רצועת עזה • עדכונים בולטים

אננסים למכירה בשוק הכרמל בתל אביב / צילום: Shutterstock

שנה לפתיחת השוק ליבוא אננס: המחירים נחתכו בחצי, והצריכה הוכפלה

למרות שמשרד החקלאות פתח את יבוא האננס מקוסטה ריקה בלבד, מחיר הפרי צנח בכמעט 50% - והפרי הפך לנגיש יותר עבור הצרכן הישראלי ● הנתונים מצביעים על כך שכשמסירים רגולציות חוסמות יבוא - המחירים יכולים לרדת, לעתים אף מבלי לפגוע באופן משמעותי בייצור המקומי

הראל ויזל, מנכ''ל ובעל השליטה בפוקס / צילום: דימה טליאנסקי

פוקס: רשת המזון הבינלאומית Pret a Manger ביטלה את ההסכם איתנו בגלל המלחמה

קבוצת פוקס, שחתמה עם רשת המזון והקפה הבינלאומית על הסכם רישיון להקמת כ-40 סניפים ברחבי הארץ, הודיעה כי ההסכם עימה בוטל ● בחודשים האחרונים עמדה Pret A Manger בפני הפגנות של תומכי BDS, שדרשו להחרים את הרשת בשל כוונותיה לפעול בישראל

נמל חיפה / צילום: Shutterstock

ההסדרה בנמלים קרובה לאישור, זה המתווה

התחרות בין הנמלים גואה על רקע ההאטה בענף הספנות, ועל כן נמל שואף להסיר כמה שיותר מהרגולציה מעליו, ומצד שני להבטיח שהאחרים יהיו כמה שיותר כבולים ● דרישות שונות הובילו את משרדי התחבורה והאוצר לגבש "דיל" ביחס לפעילות הנמלים ● בעקבות מחלוקות בין משרדי התחבורה לאוצר, וכן מחלוקות בתוך משרד האוצר - הוא עוכב וצפוי להסגר בקרוב

לישראל הייתה תוכנית סודית ליום שאחרי בעזה. חמאס חיסל אותה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ישראל שינתה את המבצע ברפיח בלחץ אמריקאי, הניסוי שעשוי לשפר את מיפוי המנהרות התת-קרקעיות בעזה וכך חיסל חמאס את תוכנית היום שאחרי של ישראל • כותרות העיתונים בעולם 

מטוס של קטר איירווייז / צילום: Nicolas Economou

"חברת התעופה של השנה" לא תגיע לישראל בקרוב

קטאר איירווייז היא "חברת התעופה של השנה" של 2024, עפ"י אתר AirlineRatings.com ● לחמשת המקומות הראשונים בדירוג הגיעו רק חברות שלא פועלות כיום בישראל ● אילו חברות תעופה נכנסו לדירוג, כמה מהן הפסיקו את פעילותן בישראל מאז המלחמה, ומי הן חברות הלואו קוסט המובילות בעולם?

''אילו נוצחה ישראל'', הוצאת ספריית מעריב, 1969. התקבל בארץ בלעג ובאיבה

יוני 1967: זה היה יכול להיגמר אחרת

שלושה עיתונאים כתבו ב-1969 ספר שנקרא "אילו נוצחה ישראל" ● במשך שנים לא התייחסנו לזה ברצינות, אבל כעת הסיפור נשמע קצת פחות פנטסטי

אזרחים בהודו עומדים בתור כדי להצביע בבחירות, היום / צילום: ap, Prabhjot Gill)

OpenAI מאשימה: חברה ישראלית ניסתה להתערב בבחירות בהודו

OpenAI ומטא (Meta) הודיעו לאחורנה על חסימת מאות חשבונות פייסבוק ואינסטגרם הקשורים לקמפיין פוליטי שמאחוריו עומדת חברה ישראלית ● כעת, דווח כי אותה חברה ניסתה להשפיע על הבחירות בהודו דרך הפצת ביקורת על המפלגה השלטת (ה-BJP) ●  "איום מסוכן" על הדמוקרטיה, כינתה המפלגה ההודית את הקמפיין

מגדלי לנדמרק / הדמיה: 3d Vision

ארוחת בוקר של רותי ברודו: חברת הסייבר שעוברת למגדלי לנדמרק

קייטו נטוורקס תעזוב את משרדיה במגדל עזריאלי שרונה ותעבור למגדל לנדמרק במתחם שרונה ● החברה תשכור כ-17,000 מ"ר המשתרעים על פני 6 קומות בהסכם שהיקפו מוערך בתעשייה בכ-200 מיליון שקל לתקופה של חמש שנים

הדיון בבג''ץ על חוק הגיוס, הבוקר (א') / צילום: עמית שאבי, פול ידיעות אחרונות

הסתיים הדיון בבג"ץ; השופט סולברג: גיוס בני הישיבות הוא צורך קיומי

נציג היועמ"שית: הניסיון להעביר את שיקול־הדעת לצבא - מנוגד לדין ● השופט סולברג על התנגדות הממשלה לגייס 3,000 חרדים: "צעד בסיסי ומינימלי" ● נציג הממשלה טען כי זכותה לשלם לישיבות גם בהיעדר חוק לפטור מגיוס ● השופט גרוסקופף: "יש תנאי לתמיכות בתלמידי הישיבות, והוא שלא משתמטים מגיוס שלא כדין" ● נציג איחוד הישיבות טען לאכיפה בררנית אל מול האוכלוסייה הערבית ● עדכונים שוטפים

יו''ר ספיר קורפ, אלכס ספיר / צילום: יח''צ

מיליארדר בצרות: חברת הנדל"ן מת"א שמקדמת הסדר חוב

אלכס ספיר בעל השליטה בספיר קורפ פותח במגעים להסדר חוב מול מחזיקי שתי סדרות האג"ח בתל אביב ● הסיבה: החברה חוששת שלא תספיק למכור את המלון שלה במנהטן בזמן כדי לשלם את התשלום הקרוב ביולי

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חברה זכתה בקרקע לבנייה. ואז הגיעה הצעה במיליון שקל יותר

בני זוג שחיו כידועים בציבור נפרדו לאחר כשבע שנים, במהלכן נולדו להם שני ילדים - האישה דרשה זכויות בחברות שהקים בעלה ● כונסי נכסים ביקשו לפתוח מחדש הליך התמחרות לרכישת קרקע לאחר שחברה כבר זכתה בו, בשל קבלת הצעה גבוהה יותר ● וגם: למי שייכת דירת מרתף משותפת לבעלי הבניין, שנמכרה מספר פעמים? ● שלושה פסקי דין בשבוע

ביומד / אילוסטרציה: Shutterstock

טיפול חדש ללוקמיה צפוי להפוך את המחלה הקטלנית למחלה כרונית?

כנס הסרטן האמריקאי השנתי ASCO מתרחש בימים אלה בשיקגו, ובשני ימיו הראשונים כבר סיפק כמה כותרות משמעותיות ● וגם: חברת מודרנה קיבלה את אישור השיווק למוצר הראשון שלה אחרי תקופת הקורונה ● השבוע בביומד

אדי ודר בהופעה. העיד בפני הקונגרס נגד טיקטמאסטר - וחזר לעבוד איתה / צילום: Reuters, Mario Anzuoni

כולם שונאים את טיקטמאסטר, אבל האם זה מונופול שכדאי לפרק?

משרד המשפטים האמריקאי הגיש תביעת הגבלים עסקיים נגד לייב ניישן והחברה הבת שלה טיקטמאסטר, שיצרו יחד מפלצת שלא מאפשרת לתחרות להתרומם ● לא ברור מה זה יעשה למחירי הכרטיסים, אבל בענף המשלב פוליטיקה, הון, בידור ופשע, אין ספק שזהו צעד משמעותי

המלדיביים / צילום: Shutterstock

הממשלה המלדיבית תאסור על כניסת ישראלים למדינה

החלטת הממשלה המלדיבית כוללת תיקון חוקים, שיובילו לאיסור על בעלי דרכונים ישראלים ● בה בעת, נשיא המלדיביים החליט למנות שליח מיוחד לנושאים פלסטיניים, ולהקים קמפיין לגיוס תרומות באמצעות אונר"א

מלון לואי ויטון בשאנז אליזה, פריז, שהושק השנה. ''להוסיף ממד יצירתי שיגרום לנכסים לבלוט'' / צילום: Reuters, Benoit Tessier

את חברת LVMH אתם מכירים בזכות התיקים היוקרתיים שלה. היא גם טייקונית נדל"ן

חברת האם של לואי ויטון ושל דיור קונה נדל"ן כדי לשלוט במותגים שלה ● היא משנה את מרכזי הערים מניו יורק עד מיאמי, מפריז עד מונטריאול