רוב שוקי המניות בשיא כל הזמנים. זה מה שחושבים האנליסטים

שוקי המניות ב-14 מתוך 20 הכלכלות המובילות בעולם נמצאים כעת בשיא כל הזמנים או קרובים אליו • רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית של הפניקס בית השקעות: הראלי התרחש לא רק בשוק המניות השנה, אלא כמעט בכל אפיקי ההשקעה

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

בסוף השבוע האחרון גם מדד הדאו ג'ונס וגם מדד S&P 500 חצו את שיא כל הזמנים. והמדדים המובילים בוול סטריט לא לבד: שוקי המניות ב־14 מתוך 20 הכלכלות המובילות בעולם נמצאים כעת בשיא כל הזמנים או קרובים אליו. מדובר בשווקים כמו גרמניה, בריטניה, צרפת, קנדה, ברזיל, הודו, אוסטרליה, ויפן ועוד שורה של מדינות.

הירידות של אפריל נמחקו, וול סטריט שוברת שיאים: תחזיות המומחים לשוק הגמל והפנסיה
לאחר הטלטלה בצמרת נייס והירידות: האם המניה כדאית להשקעה?

בבלומברג מציינים כי מתחילת השנה מדד ה־S&P 500 שבר כבר 24 פעמים את שיא כל הזמנים, וכי לא היו ירידות של יותר מ־2% במשך 311 ימים, שזה הרצף הארוך ביותר מאז 2018.

בדיקה של בנק RBC, הבנק הגדול ביותר בקנדה, מראה שמדובר בתופעה נפוצה למדי: "שיאי שוק חדשים אינם נדירים כמו שאנשים נוטים לחשוב. לעיתים קרובות הם נובעים מצמיחה מתמשכת של הכלכלה ועלייה ברווחי החברות". על פי הבדיקה שלהם, בין השנים 1950 ועד מרץ 2024 מדד ה־S&P 500 קבע 1,248 שיאים חדשים "ממוצע של יותר מ־16 פעמים כל שנה".

יובל באר אבן, מנהל השקעות העמיתים, מגדל ביטוח ופיננסים מוסיף ש"הפעם האחרונה שמדדי המניות הגדולים נסחרו בשיאים בצורה כה רוחבית הייתה בשלהי שנת 2021. אבל אז העולם היה שונה לחלוטין. הריביות היו אפסיות, האינפלציה הוגדרה 'חולפת' ובגזרה הגיאו־פוליטית לא הייתה מלחמת רוסיה אוקראינה והמצב במזרח התיכון היה רגוע יותר".

לא רק בשוק המניות 

רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית של הפניקס בית השקעות מסבירה כי הראלי התרחש לא רק בשוק המניות השנה, אלא כמעט בכל אפיקי ההשקעה. "נתונים על מכירות קמעונאיות רכות יותר ואינפלציה קרה יותר חיזקו את האופטימיות שבקרוב הפד יהפוך את מדיניות ההידוק שלו. מדד S&P 500 טיפס שבוע רביעי ברציפות, הארוך ביותר מאז פברואר, בעוד שמדד הדאו ג'ונס הגיע ל־40 אלף נקודות בפעם הראשונה בהיסטוריה.

"נראה כי הארנקים של המשקיעים האמריקאים נותרים רופפים. כמעט 12 מיליארד דולר הוזרמו לקרנות מנייתיות בשבוע החולף, בעוד שאג"ח לטווח ארוך קלטו כספים במשך שבועיים רצופים.

בשווקים מסבירים את התופעה בדרכים שונות, אבל יותר מהכל בקיומה של אותה אמונה ב'כרית ביטחון מוניטארית' או Fed put ששלטה בתודעת המשקיעים כל כך הרבה זמן, שגם היום הם בטוחים שבשעת צרה הפד יופיע ויושיע. היום, מספיקה הציפיה שריבית הפד תרד מתישהו כדי לשכנע את המשקיעים להמר על נכסי סיכון".

יובל באר אבן, מנהל השקעות העמיתים, מגדל ביטוח ופיננסים מעריך כי "כדי שהשווקים ימשיכו לרוץ, נדרש המשך של צמיחת הכלכלה והרווחים של הפירמות לצד התמתנות משמעותית של האינפלציה. מדובר בשילוב לא קל להשגה, אך בשנה האחרונה ראינו שהוא מתקיים (תרחיש הנחיתה הרכה) ולאור הרמות הגבוהות שהמדדים נסחרים בהן, ניתן להניח שהמשקיעים מאמינים שזה התרחיש המרכזי כעת".