ישראל במלחמה | סיקור שוטף

ארה"ב: התקדמות משמעותית במגעים לנורמליזציה בין סעודיה לישראל

צה"ל תקף מטרות בדרום לבנון • התרעת צבע אדום הופעלה הבוקר בשדרות, לא דווח על נזק או על נפגעים • היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב נפגש עם נתניהו, הרצוג, גלנט, הנגבי ודרמר - כדי לדון על המלחמה בעזה • גלנט: "מזהים את השפעת המבצע ברפיח, יודעים איפה בכירי האויב. מחויבים להרחבת הפעולה הקרקעית" • כל העדכונים

מוחמד בן סלמאן, השליט בפועל של סעודיה / צילום: Reuters, HANS LUCAS
מוחמד בן סלמאן, השליט בפועל של סעודיה / צילום: Reuters, HANS LUCAS

עדכונים שוטפים

21:38 - דובר צה"ל: הרמטכ"ל מינה באישור שר הביטחון ראש חטיבת מבצעים ומפקד למכללה הבין-זרועית לפיקוד חדשים

דובר צה"ל הודיע כי בדיון איוש שהתקיים היום בראשות הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי ובאישור שר הביטחון יואב גלנט הוחלט על המינויים הבאים: תת-אלוף ישראל שומר ימונה לראש חטיבת המבצעים, ותת-אלוף דן נוימן ימונה למפקד המכללה הבין-זרועית לפיקוד ומטה.

21:20 - מתקרבים לנורמליזציה עם סעודיה

דובר המועצה לביטחון הלאומי האמריקנית ג'ון קירבי אמר שלפי הסעודים נורמליזציה עם ישראל "קרובה מאוד". קירבי הוסיף שנורמליזציה "חייבת לכלול משהו לטובת הפלסטינים".

20:10 - הותר לפרסום: גופות ארבעת החטופים חולצו מתת-קרקע בג'באליה במבצע של צה"ל והשב"כ

צה"ל חשף כי גופות ארבעת החטופים שאותרו בשבוע שעבר, אותרו במבצע לילי של צה"ל והשב"כ לאחר מאמץ מודיעיני ואיסופי שנוהל בשירות הביטחון הכללי ובמפקדת השבויים והנעדרים שבאגף המודיעין יחד עם שאר היחידות בצה"ל. "המאמץ נמשך כמה חודשים וכלל איסוף מודיעיני וניתוח אינדיקציות מודיעיניות לכדי תמונה אחת".

"במהלך הלחימה של צוות הקרב של חטיבת הצנחנים בלב ג'באליה, לוחמי צוות קרב גדוד 202 נלחמו במרחב האיתור במשך שלושה ימים בקרבות עצימים. במבצע משותף לוחמי צנחנים והשב"כ נסרק מבנה חשוד בו אותר פיר המנהרה. לאחר מציאת הפיר, לוחמי יהל"ם נכנסו במבצע לילי לתוואי התת קרקעי וניהלו בתוכו לחימה, נטרלו חסימות ואיתרו אמש"ט ומספר אמצעי לחימה תוך שימוש בטכנולוגיות יחודיות. במהלך התקדמות הלחימה, לוחמי יהל"ם יחד עם כוחות שב"כ ויחידת 504 איתרו את גופות החטופים וחילצו אותן מהתת"ק.

לצד המאמץ המבצעי, צוות השבויים והנעדרים באגף כוח האדם, אשר אמון על ליווי משפחות החטופים, פעל יחד עם המכון לרפואה משפטית ומשטרת ישראל לזיהוי החטופים ומסירת ההודעות למשפחות.


19:24 - דובר צה"ל: צה"ל תקף חוליית מחבלים נוספת שזוהתה נכנסת למבנה צבאי של חיזבאללה בדרום לבנון

כוחות יחידה 869 זיהו מחבלים נכנסים למבנה צבאי במרחב אל-עדייסא. על פי דובר צה"ל, זמן קצר לאחר הזיהוי מטוסי קרב תקפו את המבנה ששהו בו המחבלים. בנוסף, מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו משגר של חיזבאללה במרחב עייתא א-שעב, שזוהו ממנו שיגורים אל עבר מרחב בירנית במהלך היום.

בנוסף מסר דובר צה"ל כי במהלך היום זוהו כמה שיגורים מלבנון שחצו לעבר מרחבים שונים בצפון הארץ. "כתוצאה משיגור שנפל במרחב בירנית חייל צה"ל נפצע קל ופונה לקבלת טיפול רפואי, משפחתו עודכנה. כוחות צה"ל תקפו את מקורות הירי".

16:15 - גלנט על התנגדותו לממשל צבאי בעזה: "נצטרך לגייס לוחמים ל-4 שנים. אין לנו חיילים לזה"

שר הביטחון יואב גלנט הסביר את התנגדותו לשליטה צבאית בעזה בישיבת סיעת הליכוד וטען כי "זה יאריך את השירות הצבאי ל-4 שנים. אין לנו מספיק חיילים לזה. אני נגד מדינה פלסטינית. שלא יהיה שם לא חמאס ולא ישראל".

גלנט הוסיף על רקע חילופי ההאשמות בינו לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא נשאר במפלגת הליכוד. "הליכוד זה הבית", אמר. 

האם נתניהו וגלנט לא יוכלו לטוס לחו"ל? כל המשמעויות של ההחלטה הדרמטית המסתמנת
פרשנות | המסר המסוכן של האג: אין הבדל בין מנהיג טרור למנהיג דמוקרטי

13:52 - התובע בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג: מעוניין להוציא צווי מעצר נגד נתניהו, גלנט וסינוואר בגלל פשעי מלחמה

התובע בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, כרים חאן, מבקש משופטי בית הדין להוציא צווי מעצר נגד בנימין נתניהו, יואב גלנט, יחיא סינוואר, איסמעיל הנייה ומוחמד דף, בגין פשעי מלחמה ב-7 באוקטובר ובמלחמה ברצועת עזה, כך לפי ראיון שקיים היום ברשת CNN האמריקאית. יש להדגיש כי עדיין לא הוצאו צווים, אלא התובע מבקש מבית הדין לדון בנושא.

גורמים ישראלים תקפו: "החלטת התובע ביזיונית, חצופה וצבועה". בישראל מעריכים שהצווים יאושרו, ושהאמריקאים יגיבו בחריפות רבה נגד בית הדין. לכתבה המלאה ב-N12 

בהצהרה הרשמית שפרסם התובע הוא פירט את העבירות המיוחסות לטענתו לשני הצדדים, הן לחמאס והן לישראל. הוא הדגיש כי יש לו סמכות על אירועים בשטחים הפלסטיניים ובתוך כך גם על אזרחים של מדינות שלא חברות בבית הדין, אך שמבוצעים בשטח של צד שאכן חתום על האמנה שלו.

■ ההאשמות המיוחסות לנתניהו וגלנט

● הרעבת אזרחים כשיטת לחימה
● גרימת סבל במזיד או פגיעה חמורה בגוף או בבריאות
● הרג מכוון או רצח
● רצח והשמדה
● התקפות נגד אוכלוסייה אזרחית
● מעשים לא אנושיים אחרים המוגדרים כפשעים נגד האנושות

■ ההאשמות המיוחסות לבכירי חמאס
● השמדה כפשע נגד האנושות
● רצח כפשע נגד האנושות
● לקיחת בני ערובה כפשע מלחמה
● אונס ומעשי אלימות מינית אחרים
● פשעי מלחמה בהקשר של שבי; עינויים כפשע נגד האנושות
● מעשים לא אנושיים אחרים כפשע נגד האנושות
● יחס אכזרי כפשע מלחמה בהקשר של שבי
● זעם על הכבוד האישי כפשע מלחמה בהקשר של שבי

12:35 - הלחימה בג'באליה וברפיח: כוחות צה"ל חיסלו מחבלים ופשטו על יעדי טרור

צוותי הקרב של אוגדה 98 ממשיכים בלחימה בעיר ג'באליה שבצפון רצועת עזה, כך עדכן דובר צה"ל. הכוחות פשטו על יעדי טרור, איתרו אמצעי לחימה במתחם אונר"א וחיסלו מחבלים בקרבות פנים אל פנים. במהלך פעילות צוות הקרב של חטיבה 7, זיהו הלוחמים מיחידה כמה מחבלים שנשאו משגרי RPG. בתגובה הכווינו כלי טיס של חיל האוויר שחיסל את המחבלים.

כוחות אוגדה 162 פועלים במזרח רפיח. כלי טיס של חיל האוויר חיסל מפקד בדרג טקטי בארגון הטרור הג'יהאד האיסלאמי, לצד שלושה מחבלים נוספים. כוחות אוגדה 99 נלחמים במרכז הרצועה - חיסלו מספר מחבלים בירי טנקים והשמידו מבנים צבאיים שבהם הוטמנו מטענים.

מטוסי קרב וכלי טיס של חיל האוויר תקפו ביממה האחרונה כ-80 מטרות של ארגוני הטרור ברצועת עזה. בין המטרות שהותקפו - מחסני אמצעי לחימה, משגרים, מבנים צבאיים, חוליות מחבלים ותשתיות טרור נוספות. 

12:25 - דיווח: ישראל תקפה בסוריה

בערוץ אל-מיאידין הלבנוני דיווחו: כטב"ם ישראלי תקף משאית בפאתי אל-קוסיר, אזור חומס שבמערב סוריה.

12:16 - אזעקות בשורת יישובים בגליל המערבי בגלל חשד לחדירת כטב"ם

אזעקות הופעלו ביישובים בגליל המערבי: אדמית, אזור תעשייה אכזיב מילואות, אילון, בצת, גורן, גורנות הגליל, חניתה, יערה, לימן, מצובה, ערב אל-עראמשה, ראש הנקרה ושלומי. כמו כן, התרעות הופעלו חשש לחדירת כלי טיס בשלומי, במטה אשר ובמעלה יוסף.

12:15 - דיווח בסקיי ניוז בערבית: ארבעה הרוגים בתקיפה בא-נאקורה בדרום לבנון

11:20 - גלנט ליועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "מחויבים להרחבת הפעולה הקרקעית ברפיח"

שר הביטחון יואב גלנט אירח היום בלשכתו את היועץ לביטחון לאומי של נשיא ארה"ב, ג'ייק סאליבן. השניים קיימו פגישה מורחבת בה השתתפו הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, ודנו בהתקדמות המלחמה ברצועת עזה ובמאמצים להשבת החטופים.

השר גלנט הציג ליועץ סאליבן את ההתאמות שביצעה ישראל לפינוי האוכלוסייה ממרחב רפיח והצבת מענה הומניטרי הולם. שר הביטחון הדגיש בפני היועץ לביטחון לאומי כי הרחבת הפעולה הקרקעית ברפיח היא חלק מחובתה של ישראל לפרק את חמאס ולהשיב את החטופים.

השניים שוחחו על המתיחות בגבול הצפון. שר הביטחון אמר ליועץ לביטחון לאומי כי המשך התוקפנות של חיזבאללה והסירוב להגיע להסדר עלולים להוביל להסלמה משמעותית, כדי שישראל תוכל להשיב את תושבי הצפון לביתם במצב ביטחוני שונה. כמו כן, השר גלנט והמזכיר סאליבן דנו בדרכים לחיזוק מעמדה האסטרטגי של ישראל במזרח התיכון תוך שמירת יתרונה האיכותי.

שר הביטחון גלנט הודה ליועץ לביטחון לאומי סאליבן על מחויבותו האישית למען ביטחון ישראל ועל עמידתה של ארה"ב לצד ישראל נגד האיומים השונים.

08:30 - התרעת צבע אדום הופעלה בשדרות, לא דווח על נזק או נפגעים

06:50 - מטרות חיזבאללה הותקפו בידי צה"ל בדרום לבנון - בהם מבנים צבאיים

מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו הלילה מטרות של חיזבאללה בדרום לבנון, כך עדכן דובר צה"ל. בין המטרות שהותקפו: מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב בליידא, אל-ג'יבין ואל-עדייסא, עמדת תצפית של הארגון במרחב שיחין שבדרום לבנון.

06:23 - דנו על המלחמה בעזה: סאליבן נפגש עם נתניהו והרצוג

היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, הנשיא יצחק הרצוג, היועץ לביטחון לאומי צחי הנגבי והשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר כדי לדון במלחמה בעזה וכן בהמשך הקשרים בין המדינות להבטחת שחרור כל החטופים והשגת המטרה המשותפת - תבוסה מתמשכת של חמאס.

00:30 - הבית הלבן פרסם הודעה על פגישות היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן בישראל

בהודעה נכתב כי סאליבן נפגש עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, הנשיא יצחק הרצוג, היועץ לביטחון לאומי צחי הנגבי והשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר כדי לדון המלחמה בעזה ובהמשך הקשרים בין המדינות להבטחת שחרור כל החטופים והשגת המטרה המשותפת - תבוסה מתמשכת של חמאס.

20:48 - לוחמי צה"ל מצאו תיעוד של דפנה אליקים בת ה-8, שצולם בעת שהייתה בשבי חמאס

דובר צה"ל פרסם סרטון שנמצא על-ידי כוחות צה"ל ברצועת עזה, בו מתועדת אלה אליקים בת ה-8 על-ידי מחבלי חמאס בזמן שהייתה בשבי.

20:43 - נתניהו נשאל בישיבתו עם ראשי הרשויות בצפון: "איך מחזירים את התושבים?"

הסתיימה פגישת ראשי הרשויות בצפון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. כתב N12 בצפון, אדר גיציס, עודכן כי במהלך הפגישה, ראש הממשלה נשאל: "איך מחזירים את התושבים המפונים?". נתניהו השיב: "יש לי תוכנית סדורה להחזיר את התושבים עם ביטחון מלא". עם זאת, נתניהו סירב לפרוס את תוכניתו עבור ראשי הרשויות, אך הבטיח: "הצפון ישגשג".

גבי נעמן, ראש מועצת שלומי, מסר ל-N12: "סיימנו כרגע. היה דיון מאוד סוער, ראש הממשלה שמע את טענותינו. ראש הממשלה קיבל החלטה שביום רביעי תובא החלטת ממשלה שמוסכמת על כל הצדדים. ממש בשעה זו מנכ"ל ראש הממשלה יושב עם מנכ"ל משרד האוצר, והמטרה היא שההסכם יבוא על פתרונו עוד הלילה".

בהודעה רשמית שפרסמה לשכת ראש הממשלה, נתניהו סירב לנקוב בתאריך חזרת התושבים לבתיהם: "אני לא הולך להגיד לחיזבאללה מה אנחנו הולכים לעשות. אני לא משתף אויב מושבע שלנו בתאריכים ואיך בדיוק נעשה את זה. בתחבולות תעשה לך שלום וביטחון, אבל גם מלחמה. אנחנו מחויבים להחזיר את הביטחון, ואנחנו נעשה את זה. כרגע נפתור את הדברים שהעליתם. אם נעמוד בכל הדברים האלה, הצפון יפרח. זה הולך לקרות בדרום, וזה יקרה גם בצפון". 

19:29 - גלנט בבסיס 8200: "אנחנו יודעים איך האויב חושב ואיפה נמצאים הבכירים - ואנחנו מסכלים אותם"

שר הביטחון יואב גלנט הגיע לביקור באחד מבסיסי יחידת 8200 בדרום הארץ. בהודעה שפרסם, הוא התייחס לתמרון הקרקעי של צה"ל ברפיח וכתב: "אנחנו התחלנו לסגור את הברזים של חמאס בדרום הרצועה, והפעולה הזאת תימשך. אנחנו בתהליך, ואנחנו רואים את ההשפעה של העניין".

למרות שישראל לא הצליחה לחסל את רוב הצמרת המדינית והצבאית של חמאס במשך שבעת חודשי המלחמה, השר גלנט שיבח בהודעתו את התפקוד של קהיליית המודיעין: "בזכות הפעולות שלכם ושל גורמים נוספים באמ"ן ובמודיעין הישראלי, אנחנו יודעים בהרבה מאוד מקרים איך האויב חושב, איך האויב נערך, איפה נמצאים הבכירים שלו, ואנחנו מסכלים אותם, וגם עושים מבצעים רגישים כמו שחרור חטופים".

18:13 - הותר לפרסום: רס"ן גל שבת, מ"פ בצנחנים, מת מפצעיו בבית החולים לאחר שנפצע ברצועה

רס"ן גל שבת, בן 24 מהיישוב קציר, מ"פ חץ בגדוד 202 של הצנחנים, נפטר מפצעיו לאחר שנפצע קשה לפני ארבעה ימים בהיתקלות עם מחבלים בצפון רצועת עזה.

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12