דרמה בארה"ב: ג'ו ביידן הודיע על פרישתו מהמרוץ לנשיאות

פרישת ביידן, שנבחר לנשיאות בנובמבר 2020, מגיעה על רקע הופעתו הקטסטרופלית בעימות האחרון מול דונלד טראמפ והלחץ שהופעל עליו מצד בכירי המפלגה הדמוקרטית • בהודעה נוספת הכריז על תמיכתו בסגניתו קמלה האריס כמועמדת במקומו

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin
נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, הודיע על כוונתו לפרוש מהמרוץ לנשיאות. פרישת ביידן, שנבחר לנשיאות בנובמבר 2020, מגיעה על רקע הופעתו הקטסטרופלית בעימות האחרון מול דונלד טראמפ והלחץ שהופעל עליו מצד בכירי המפלגה הדמוקרטית, שסברו כי אינו כשיר קוגניטיבית להתמודד שוב. בנוסף, סברו בכירי המפלגה כי גם אם יתמודד, לא יוכל להביס את טראמפ, המועמד הרפובליקני בבחירות בנובמבר 2024.

"האינטרס של המפלגה ושל המדינה": מכתב הפרישה המלא של ביידן
עם יותר מ-90 מיליון דולר בקופה: האם קמלה האריס תחליף את ביידן?

הנשיא בן ה-81, שהוביל את ארצות הברית בתקופה מאתגרת של מגפת הקורונה ומשבר כלכלי עולמי, נכנס לתפקידו על סמך ההבטחה 'לחזור לנורמליות'. אולם, לפי הסקרים האמריקאים, רבים מהאזרחים לא היו שבעי רצון מתפקודו. כהונתו לוותה בביקורת רבה מצד החברה האמריקאית, בעיקר בנושאי מדיניות חוץ, הגירה, כלכלה ויחסי הפנים המתוחים.

השאלה המרכזית כעת, היא למי תלך מועמדות המפלגה לנשיאות ארה"ב. סגניתו של ביידן, קמלה האריס, היא הבחירה הטבעית, אך עוד לפני שביידן הודיע על פרישתו, רבים מבכירי המפלגה הביעו חשש שהיא אינה יכולה לנצח את טראמפ, בשל מצבה העגום בסקרים. צירי המפלגה יצטרכו להכריע בוועידה שתתקיים באוגוסט. יחד עם זאת, בהודעה נוספת הכריז ביידן על תמיכתו בסגניתו קמלה האריס כמועמדת במקומו.