סקס בבורסה? לא תודה

למרות הדימוי של וול-סטריט כבורסה שתקלוט כמעט כל הנפקה מעניינת, כשזה מגיע לפורנוגרפיה, הגישה משתנה. בשבוע שעבר גייסה רשת חנויות הסקס הגרמנית Beate Uhse כ-63 מיליון דולר בבורסת פרנקפורט באחת ההנפקות החמות באירופה בשנים האחרונות, לאחר שכמחצית מההזמנות הגיעה מכל רחבי העולם

ביאטה רוטרמונד, בת 80, היא אישה גרמנייה יוצאת דופן. אם ארגוני הפמיניסטיות הבינלאומיים היו צריכים לבחור ביו"ר, אין ספק שהיא היתה המתאימה ביותר, אבל מצד שני היא כנראה לא תיבחר.

רוטרמונד היא בעלת רשת חנויות הפורנוגרפיה הגדולה בגרמניה. כעת היא מתכננת להפוך לרשת הגדולה בעולם ומתחרה לא קלה ב"פלייבוי". רוטרמונד ידועה מאוד בגרמניה. היא הקימה את הרשת בשנת 1946 ומאז הרשת גדלה כל הזמן.

ביום ה' האחרון הונפקה רשת חנויות הסקס והבידור המיני של "הגברת הזקנה", Beate Uhse שמה, בבורסה של פרנקפורט. החברה מכרה 8.2 מיליון מניות ב-7.2 יורו למניה וגייסה 60.5 מיליון יורו (כ-63 מיליון דולר) באחת ההנפקות החמות באירופה של השנים האחרונות. המניה נפתחה ב-13 יורו, עלייה של %94.

בנקאי ההשקעה של Commerze Bank, החתם, אמרו שמימיהם לא נתקלו בביקוש כזה. "הבורסה של פרנקפורט", אמר דניס פיליפס, איש קומרז בנק, "ממש התעוררה לחיים ועלתה למעמד בינלאומי בגלל ההנפקה הזאת". זאת אחרי זמן רב שבורסת פרנקפורט פיגרה מבחינת העניין הציבורי אחרי אחותה הצעירה, ה-Neuer Markt, שם נסחרות מניות הצמיחה והטכנולוגיה.

"המעניין הוא", הוסיף האיש, "שלמעלה ממחצית ההזמנות הגיעו מכל רחבי העולם, כולל ממדינות כמו יפן, קוריאה וברזיל". החברה תשתמש בכסף כדי להתרחב בעולם, כי כרגע %96 מהעסקים הם בגרמניה.

"סקס" לא פחות פופולרי מ-"IPO"

למי שקורא ומבין גרמנית, האתר של החברה הזאת הוא www.sex.de, אבל גם בלי לדעת גרמנית, מספר אתרי המין ברשת עצום ורב, ובכלל מי צריך לדעת לקרוא... אם תשייטו בעקבות המילה "סקס" באינטרנט, תראו שזה לא פחות פופולרי מהמילה "IPO".

עסקי הפורנוגרפיה לא משתמשים בוול-סטריט (או בכל בורסה אחרת לצורך העניין) לגיוסי כספים כמו המגזרים הכלכליים האחרים, וזה בעיקר, תתפלאו, כיוון שמשקיעים מוסדיים אינם מוכנים לרכוש בלוקים של מניות בחברות שמציעות "בידור מיני". עשרות שנים עברו בטרם קיבלה חברת פלייבוי (PLA בבורסה של ניו-יורק) "הכשר" להופיע בטלוויזיה או בעיתונות המכובדת, ועוד הרבה שנים עברו לפני שאיזה משרדרציני או בית מלון חתמו על מינוי לירחון, וזאת למרות שפלייבוי נחשבת חוברת עם איכות מאמרים גבוהה ביותר וכל גדולי העולם מתחרים להתראיין שם היום.

"כולם הרי מתעניינים בסקס", אמר פעם וודי אלן, "אבל במחתרת", וכדי להמחיש זאת הכניס באחד מסרטיו את הקטע שבו הוא נכנס לחנות עיתונים וקונה את כל השבועונים והירחונים המובילים, מ"ביזנסוויק" ועד "טיים" ואז, כשהוא בטוח שאיש לא מסתכל, הוא לוקח את הירחון "Screw" (ירחון פורנוגרפי-הומוריסטי) ודוחף אותו בין יתר העיתונים כדי שאיש לא יראה. אבל אז הוא נתפס בקלקלתו בקופה, כשהקופאית מבררת את מחיר הירחון בקולי קולות וחושפת אותו.

אז במשך השנים, כמה חברות "בידור מיני" הצליחו בכל זאת לחדור לוול-סטריט. מלבד פלייבוי נסחרות שם קבוצת התקשורת של פרינסטון, PMGIF) The Prinston Media Group בנאסד"ק), ו-SPZE) Spice Entertainment Group בנאסד"ק), וכעת הגיעה Beate Uhse לבורסה של פרנקפורט.

מעדיפים להשקיע בסיגריות "סקס נמכר בכל מקום מלבד בוול-סטריט", אמר בנקאי השקעות אמריקאי, "ואיני מבין מה ההבדל בין סקס לבין כל מגזר אחר. להבדיל מחברות הסיגריות למשל, סקס לא הורג, ונהנים ממנו לא פחות מאשר מסיגריה טובה". אבל ככה הם פני הדברים ואין מה לעשות.

בממוצע, כ-%30 מכל התנועה באינטרנט עוברים באתרי הסקס, זה הרבה. השייטים הגדולים בתחום, לפי נתוני מדיה מטריקס, חברה לסטטיסטיקה על האינטרנט, הם נשים וגברים בגילאי 35 עד 54. כ-14 מיליון גברים וכ-13 מיליון נשים התעכבו באתרי המין בשנה שעברה. רק כ-3 מיליון גברים וכ-2 מיליון נשים בגילאי 18 עד 24 עצרו לשייט באתרי המין.

מעניין שלמעלה מ-2 מיליון נשים ו-3 מיליון גברים מעל גיל 55 עצרו בתחנות המין שבאינטרנט בשנה שעברה, "נו בטח", אמר אותו בנקאי השקעות כשראה את הממצאים, "רוב בני ה-55 ומעלה מפסיקים לעשן, אבל סקס? תבקרו בעיירות הפנסיונרים בפלורידה ותראו בעצמכם כמה החבר'ה האלו אקטיביים".

אתרי המין מאוד פופולריים אתרי המין נמצאים במקום ה-11 מבחינת הגולשים באינטרנט בארה"ב, טיפה אחרי אתרי הטיולים והנסיעות (אולי יש קשר). לעומת אתרים כלכליים-פיננסיים זה פחות משליש מהמבקרים.

נשיא איגוד מציגי הפורנוגרפיה באינטרנט (ששמו המסחרי הוא United Adult Sites והם מייצגים 500 אתרי אינטרנט) בארה"ב, מארק טיארה, מסביר שהסיבה העיקרית שבגללה לא מונפקות יותר חברות אינטרנט לציבור ("שללא ספק יתנפל על המניות ולראיה החברה הגרמנית", כדבריו) נעוצה בעובדה שיש יותר מדי אתרים "קטנים".

בפברואר האחרון ניסתה חברה בשם EFox.NetInc להנפיק בנאסד"ק, אבל ערב ההנפקה נתקלה החברה בבעיות טכניות והחליטה לדחות. החברה הזאת, הממוקמת בעיר באטסדה שבמדינת מרילנד, היא חברה של איש אחד והאתר הוקם בינואר, חודש לפני ההנפקה.

ההנפקה היתה אמורה להיות "הנפקת אינטרנט", ובעל החברה, והעובד היחיד שלה, היה אמור להיות גם החתם. "לא יכולתי למצוא חתם", אמר האיש, "אבל ההתעניינות באינטרנט היתה עצומה".

בנקאי השקעות מוול-סטריט, דווקא מחברת ענק מובילה שביקש להישאר בעילום שם, אמר ל-CNN, "אין לי בכלל ספק שזה יגיע. ההתעניינות בנושא הזה רק גדלה, ולהבדיל מכל חברות האינטרנט שמונפקות ולא מרוויחות, האתרים הללו, חלקם לפחות, מרוויחים בגדול. זה יגיע גם יגיע".

פורסטר ריסרץ', חברת מחקר השווקים הטכנולוגיים המובילה, מתייחסת גם היא לנושא הבידור המיני. לפי פורסטר, התחום הזה ייצר בין 750 מיליון למיליארד דולר הכנסות בשנה שעברה, המינויים עולים בין 9.95 דולרים ל-29.95 דולר, וקצב הצמיחה מרשים. אז חבר'ה, נא להכין את הכסף להנפקת הסקס הבאה.

בורסת פרנקפורט התעוררה לחיים באשר לבורסה הגרמנית, היא כבר היתה קיימת ותוססת עוד כשוול-סטריט היתה שביל שבו עברו הלוחמים האינדיאנים לפני שמכרו את האי מנהטן, כמעט בחינם, למתיישבים ההולנדיים לפני כארבע מאות שנה.

הבורסה הגרמנית התחילה בפרנקפורט בשנת 1585. הבורסה הזאת היא קובץ של בורסות. היא נקראת THe Deutche Burse Group ומציעה את כל מגוון השירותים שמציעה הבורסה של ניו-יורק או כל בורסה אחרת בעולם המערבי. זו בורסה מאוד מאורגנת, מאוד יעילה, גדולה מאוד ויזמית. בקיצור, חוץ מהיזמות היא ביזנס גרמני לכל דבר.

היזמות זה דבר חדש יחסי, וגם בזה הם כבר מובילים. בורסת ה-Neuer Markt נחשבת לבורסת חברות הטכנולוגיה-צמיחה המובילה באירופה והביצועים שם מרשימים מאוד, אפילו יותר מהנאסד"ק (אם כי המחזורים, יחסית, קטנים בהרבה). הקבוצה היא חברת אחזקות שמניותיה נמצאות בידי הבנקים הגרמניים הגדולים (%81 ), הברוקרים הגרמניים (%9) והבורסות עצמן (%10).

הבורסה בפרנקפורט היא המקבילה לבורסה של ניו-יורק, ה-Neuer Markt מקביל לנאסד"ק (והוא גם מחובר ליורו N.M שזו בורסה בה משתתפות בורסות הצמיחה החדשות של צרפת, בלגיה, הולנד וגרמניה), וישנה בורסת הסחורות העתידיות והאופציות למיניהן המקבילה לבורסה של שיקאגו. זו האחרונה נקראת Eurex.

בנוסף ישנה מערכת סליקה משותפת, Deutche Burse Clearing AG, מערכת הסליקה הגדולה באירופה. בשנת 1998 היו למסלקה הזאת 1,300 חשבונות סליקה. המערכת החזיקה בנאמנות ני"ע גרמניים בסכום של 4 מיליארד דולר וזרים בסכום של 90 מיליארד דולר.

כל הבורסות הגרמניות הן אלקטרוניות. הבורסה של פרנקפורט הכניסה מערכת חדשנית בשם Xetra (מאז נובמבר 1997) שמאפשרת כניסה למסחר מהבית, למעשה מעין מעבר אינטרנטי.

הנפקת הסקס האחרונה העלתה את בורסת פרנקפורט לחדשות בארה"ב. רוב המשקיעים והחברות האמריקאיות עדיין מתייחסים בחשדנות לבורסות האירופיות (מלבד הבורסה בלונדון), אבל המגמה של רישומי חברות בבורסות שונות הולכת וגדלה.

לישראלים, הבורסה הגרמנית, במיוחד ה-Neuer, מהווה שוק מאוד מעניין. הגרמנים מאוד מתרשמים מהטכנולוגיות הישראליות ומאוד מעוניינים במניות ישראליות, וביצועי המניות בבורסה הגרמנית מצוינים.

מי שמעוניין במידע נוסף, www.exchange.de זה האתר שממנו מתחילים להסתובב בבורסות הגרמניות. ולחברות ישראליות המחפשות הנפקה, תשמעו לנו, תתחילו אצל הגרמנים