שוק ההון תשכחו מאמריקה

לאן נעלמו החברות הישראליות בנאסד"ק - איפה הימים של שנת 2000?

כשהתכוננו לשבת ולכתוב את הטור הזה, נזכרנו בימים נשכחים - ימים שבהם טבענו בתוך ים של טיוטות תשקיפים של חברות ישראליות שעמדו להיכנס בשערי הנאסד"ק; ימים שבהם נדהמנו כיצד מדי שני וחמישי חברת טכנולוגיה ישראלית כזו או אחרת מגייסת עשרות מיליוני דולרים בפלטפורמת המסחר הפופולרית ביותר בעולם; ימים שבהם חיינו בתוך... ובכן, בועה. אלה היו הימים של שנת 2000, כשעשרות חברות ישראליות הונפקו בנאסד"ק כאילו אין מחר, והפכו את ישראל למדינה השנייה בנאסד"ק (לפי מספר חברות) אחרי ארצות הברית.

אך הימים הללו עברו-חלפו להם. הרגולציה שחלה על חברות שנסחרות בשוק ההון האמריקאי הפכו את חיי המועמדות להנפקה לכמעט בלתי נסבלים, ומשבר האשראי מנע מהמשקיעים לפתוח את ארנקיהם.

כן, עד כמה שזה נשמע עצוב, אין סיכוי שגאות הנפקות הטכנולוגיה הישראליות בארצות הברית תחזור על עצמה בשנים הבאות, כפי שבאה לידי ביטוי בעשור האחרון.

הנה כמה מספרים שאולי יעזרו לכם לראות את התמונה הכוללת. בשנת 2000 בוצעו בארצות הברית 33 הנפקות של חברות ישראליות (כולל הנפקות משניות). בשנת 2001 הגיע מספרן לשלוש. בשנת 2003 נרשמה עלייה קלה לשמונה חברות, בשנת 2005 עלינו ל-12, ובשנת 2007 הגענו לשיא האופטימיות עם 13 חברות. והשנה? רק חברה ישראלית אחת העזה לבצע הנפקה משנית.

הנפקה בנאסד"ק הייתה מאז ומתמיד כמו הגשמת החלום האמריקאי עבור חברות הטכנולוגיה הישראליות. עם זאת, מאורעות העשור האחרון, וההיצע הקטן של החברות הישראליות המתאימות להנפקה, הופכים את החלום לכמעט פנטזיה, משהו שהוא כבר אינו בר השגה, בוודאי לא כמו שהיה לפני עשור.