וול סטריט פותחת עשור: נתוני המאקרו ייתנו את הטון

ההתאוששות הכלכלית בארה"ב תצטרך להיות מונעת מעלייה בתוצאות הכספיות: האנליסטים צופים עלייה של כ-25% ברווחי חברות ה-S&P 500 ■ ברקליס: ה-S&P 500 ייפול מתחת ל-900 נק' במחצית הראשונה

שוק המניות בוול סטריט בפתיחת 2010 והעשור החדש עלול להיתקל בקשיים, וזאת מאחר והוא יצטרך להסתדר עם הרבה פחות סיוע ממשלתי שאליו די התרגל במהלך השנה החולפת, עם חבילות הסיוע של הממשל האמריקני בהיקף של יותר מטריליון דולר.

בהיעדר הסיוע המסיבי, ההתאוששות הכלכלית בארה"ב תצטרך להיות מונעת מעלייה בתוצאות הכספיות של חברות. בתקופות קודמות של יציאה ממיתון או מהאטה כלכלית היו אלה חברות המתבססות על צריכה של הציבור שהובילו את ההתאוששות - כמו חברות המגזר הפיננסי והקמעונאיות. אבל, נציין, המגזרים האלה חוו שנה קשה מאוד על רקע המשבר הכלכלי שצימצם בחדות את הצריכה הפרטית, ובברקליס קפיטל, למשל, אומרים שאל לנו לבנות על המגזרים האלו כאלה שיתנו את הטון בהתאוששות הנוכחית.

עם זאת, רוב האנליסטים שוריים לגבי דו"חות הרבעון הרביעי של 2009 והראשון של השנה החדשה, וצופים כי חברות ה-S&P 500 יציגו עלייה של כ-25% ברווחים - מה שיהווה את הזינוק החד ביותר ברווחים בתקופות של יציאה ממשברים, שנרשם מאז מלחמת העולם השנייה.

האנליסט בריאן קנאף, שמנהל את הפורטפוליו העסקי של שוקי ארה"ב בברקליס, צופה כי מדד ה-S&P 500 ייפול מתחת ל-900 נקודות במהלך המחצית הראשונה של 2010, ואז יתקן לרמה של 1,120 נק'.

נזכיר, כי בסוף השבוע האוצר האמריקני הודיע כי הזרים את הכספים האחרונים של תוכנית ה-TARP - העביר 29.3 מיליון דולר ל-10 בנקים בארה"ב שנקלעו לקשיים, ובכך גמר את קופת הכספים הממשלתית שיועדה לחלץ את המערכת הפיננסית מהמשבר - תוכנית בהיקף 700 מיליארד דולר שהעיבה על כיסו של משלם המסים האמריקני. שר האוצר גייתנר אמר כי מעתה המשאבים יוקצו לטובת בעלי הבתים לצורך הגנה מעיקולים, ולטובת הלוואות לעסקים קטנים.

ממתינים לנתוני התעסוקה

נתוני המאקרו, ובראשם נתוני התעסוקה שיפורסמו השבוע, עשויים לתת את הטון לגבי ההמשך. אם הנתונים ייצאו טוב מהציפיות המוקדמות בוול סטריט, הם עשויים לעודד את הבנק המרכזי להתחיל ולצאת מהמדיניות המוניטרית המרחיבה - מוקדם מהצפוי, מעריכים בשוק.

■ מחר (ב') יפורסם מדד מנהלי הרכש למגזר היצרני לחודש דצמבר, הצפוי לעלות ל-54 נקודות מ-53.6 נקודות בנובמבר. ■ כמו כן, יפורסם דו"ח בנוגע להוצאות בנייה בחודש נובמבר. כלכלנים צופים ירידה של 0.5%, לעומת קיפאון בחודש אוקטובר.

■ נתון ההזמנות ממפעלים לחודש נובמבר יפורסם ביום ג', והוא צפוי להצביע על עלייה של 0.5%, בהמשך לגידול של 0.6% בחודש אוקטובר. ■ עוד ביום ג' - נתונים אודות מס' מכירות הבתים הנמצאות בתהליך לחודש נובמבר, כשהצפי הוא לקיטון של 3%, לאחר עלייה חדה באוקטובר, בשיעור 3.7%. ■ לקראת סוף יום המסחר יפורסמו גם נתונים לגבי מכירת מכוניות בחודש יולי.

■ ביום ד' יפורסם נתון ה-ADP למספר המועסקים במגזר הפרטי בחודש דצמבר, כשהצפי הוא להתמתנות בקצב גריעת המשרות. בחודש זה הצפי הוא לירידה של 75 אלף משרות, לעומת קיטון של 169 אלף משרות בחודש נובמבר. ■ בהמשך יפורסם מדד מנהלי הרכש למגזר נותני השירותים לחודש דצמבר, הצפוי להראות עלייה ל-50.5 נקודות, לעומת 48.7 נקודות בחודש נובמבר.

■ ביום ה', הדו"ח השבועי בדבר מספר התביעות הראשוניות לדמי אבטלה צפוי להראות עלייה ל-445 אלף תביעות חדשות מ-432 אלף בשבוע לפני כן.

■ שכר העבודה הממוצע לחודש דצמבר, שנתונים לגביו יתפרסמו ביום ו', צפוי להראות גידול של 0.2%, בהמשך לעלייה של 0.1% בחודש נובמבר. שבוע העבודה הממוצע בארה"ב צפוי להיוותר על רמה של 33.2 שעות. ■ להערכת קונצנזוס הכלכלנים, בחודש דצמבר המשק האמריקני לא איבד ולא הוסיף משרות (לא חקלאיות), לאחר שבחודש נובמבר חלה גריעה של 11 אלף משרות בלבד. ■ שיעור האבטלה צפוי להיוותר על 10%.
■ בהמשך יפורסם דו"ח שעניינו המלאים הסיטונאיים לחודש נובמבר. כלכלנים צופים ירידה של 0.3% לאחר עלייה של 0.3% בחודש אוקטובר. ■ הנתון האחרון לשבוע זה - האשראי הצרכני לחודש נובמבר, הצפוי לרדת ב-5 מיליארד דולר, בהמשך לירידה של 3.5 מיליארד דולר בחודש אוקטובר.

האנליסטים שוריים: עונת דו"חות הקרובה צפויה לבשר טובות

לאחר הסגירה ביום ג', יצרנית הדשנים, מוזאיק , צפויה לדווח על רווח של 35 סנט למניה עבור הרבעון השני של 2010, לעומת 1.12 דולר למניה ברבעון המקביל.

יצרנית קוטלי העשבים, מונסנטו , צפויה לדווח ביום ד', טרם פתיחת המסחר, על איזון (0 סנט למניה) עבור הרבעון הפיסקלי הראשון של 2010, לעומת רווח של 98 סנט למניה ברבעון המקביל. המכירות צפויות לרדת ב-25% ל-1.98 מיליארד דולר.

כאמור, מניות המגזר הפיננסי צפויות לרכז עניין בפתיחת 2010, לאחר שהחזירו את חובותיהן לממשל האמריקני. נציין את JP מורגן , בנק אוף אמריקה , ו-וולס פארגו , שהחזירו יחדיו עשרות מיליארד דולר שקיבלו מהממשל במסגרת ה-TARP. בברקליס מעריכים כי מניות המגזר יתרמו ל-27% מהרווחים של מניות ה-S&P 500.

רשת פוקס שבבעלות ניוז קורפ וערוץ הכבלים טיים וורנר הגיעו להסכם שמסיר את האיום של פוקס להחרים שידורי תוכניותיה. פוקס דרשה תשלום של דולר בכל חודש עבור כל מנוי כבלים לאחר ששידרה בחינם לפי ההסכם הישן.

לאחר שעלתה בכ-148%מתחילת 2009 ובכ-170% מהשפל של ה-20 בינואר 2009, מניית אפל צפויה להמשיך ולמשוך את עיני המשקיעים. המניה זכתה להמלצת "קנייה" ולמחיר יעד של 250 דולר מבית ההשקעות Macquaire Research - פרמיה של כ-20% למחירה בשוק.

טבע צפויה השבוע להשיג את האסטרטגיה העסקית שלה ל-5 השנים הקרובות, במסגרת מפגש האנליסטים והמשקיעים שתערוך בניו יורק ביום חמישי הקרוב.