"פנפה טאנג" ל-2010

ברוחו של מייקל רואץ' נציין שלושה דברים טובים וגרועים שעשינו ב-2009, ונתכונן ל-2010, בה נרמה להניב תשואה גבוהה ב-6% לפחות מה-S&P 500 או 12%-20% - הגבוה מהשניים

בספרו להב היהלום, מספר מייקל רואץ' - הבודהה הכותב על אסטרטגיות לניהול העסקים והחיים - על תהליך הנקרא בפי חכמי טיבט פנפה טאנג, שפירושו "לתת את הטון ליום כולו באמצעות הקדשה של כמה רגעים בבוקר לשקט... הזמן השקט של הבוקר שבו אתם יושבים לבד ומכינים את המחשבות לקראת היום... הוא חיוני לחלוטין להגשמת המטרה של יצירת הצלחה מלאה במישור האישי ובמישור העסקי..." ("להב היהלום", הוצאת כינרת, עמוד 174).

גרסה מעמיקה יותר של האימון, אומר רואץ', טוענת שבלילה, לפני השינה, יש לסקור את היום שעבר, ולבדוק מהם שלושת הדברים הגרועים ושלושת הדברים הטובים שעשינו, וכשאנחנו קרובים להירדם - לחשוב מראש על הרגע שבו יצלצל השעון למחרת.

הספר כולו מדבר על זריעת זרעים בתודעה שישפיעו על המציאות בעתיד. יש לכך משמעויות עמוקות מאוד ביחס לעולם הניתוח הטכני בפרט וניהול ההשקעות בכלל. היום נתחיל בפרקטיקה: נציין שלושה דברים גרועים וטובים שעשינו ב-2009, ונחשוב מחשבה טובה לבוקר הראשון של 2010.

הדברים הגרועים

1. ב-2009 הרווחנו כסף. אז מה יכול להיות כל כך גרוע? שלא הרווחנו מספיק כסף. 2009 הייתה אחת השנים המופלאות למשקיעים במניות. היינו מוכנים והבנו זאת די בזמן. קנינו מניות שעלו מאות אחוזים, אבל למה לא קנינו מניות כמו בנק אוף אמריקה (סימול: BAC) ו-Las Vegas Sands (סימול: LVS) בשלושה דולר, או סיטיגרופ (סימול: C) בדולר, ובכל התיק? למה לא הלכנו עם האמת המקצועית עד הסוף?

הסיבה היא ניהול סיכונים. אבל כמה מזה הוא מנטרה שחוקה? האם לא היינו יכולים לקחת יותר סיכון כשההזדמנות נפלה לידינו? האם באמת המינון שקבענו לסיכון הוא אופטימלי?

2. לא טיפלנו מספיק בתנודתיות של התיק. למרות מודל ההגנות על התיק, בימים של ירידות הוא חוטף. נכון שלאורך זמן התיק מרוויח יפה, אבל רק כשנדע לטפל טוב יותר בסיכון נוכל לסמוך יותר על כישורי התשואה.

3. לא ניהלנו מספיק טוב את הקשר איתכם, הקוראים. הנחנו שדי לציין פעילות בתחתית העמוד, ומסתבר שלרבים מהקוראים זה הפריע ובצדק. מעתה נתרכז בקשר הזה כמו שנתרכז בקשר עם המניות.

הדברים הטובים

1. הרווחנו ועמדנו ביעדי התשואה של המודל (להכות את ה-S&P 500).

2. הצגנו אמת מקצועית עצמאית, קוראת תיגר, והלכנו איתה כברת דרך ארוכה. בעוד רבים קראו לצאת ממניות, גם בימי השפל, אנחנו הצבענו על ההזדמנויות מתוך נאמנות למודל הטכני ולחובה שלנו לייצר ערך על ידי חשיבה עצמאית ומפוכחת.

3. שכללנו את מודל הקניון, הוספנו לו מימדים של מימון התנהגותי ומיומנויות קבלת החלטות, וידענו להתעלם מפרמטרים טכניים ואחרים שלא התאימו לתקופה המיוחדת.

גם אתם יכולים לבצע תהליך של פנפה טאנג. גם אם אתם מנהלי השקעות במקצועכם, ועד היום לא פרצתם את גבולות הגדרת המקצוע מעבר למרחב הדו"ח הכספי והתחזיות המאקרו-כלכליות, לא יזיק לבחון מבחן עמוק יותר את מערכת היחסים שלכם עם קבלת החלטות ההשקעה.

מחשבות ל-2010

חלק מהטורים האחרונים הוקדשו לאסטרטגיות ותרחישים ל-2010. בשבוע שעבר הצגנו, למשל, את הנחות העבודה של אופנהיימר לשנה זו. זה חשוב, אבל לא עם זה היינו רוצים להתעורר בבוקר ה-1 בינואר 2010.

עם תחילת השנה נרצה להתעורר בלי הצלקות של 2008 והמשבר, ובלי שכרון הרווח של 2009. מן הסתם 2010 תהיה שנה מיוחדת, שנה של התפכחות, של חזרה לשגרה (גם של ירידות שערים), של בנייה כלכלית ושל סלקטיביות בקרב הסקטורים והמניות (התרחיש של אופנהיימר). נרצה להיות פתוחים ולקלוט את הניואנסים של השנה, גם באמצעות קריאת הגרפים וגם בזכות החשיבה הרוחבית-קונספטואלית.

ואיפה אנחנו רואים את עצמנו בסוף השנה? עם תיק השווה יותר מהיום, שעלה יותר מה-S&P 500, בתנודתיות נמוכה יותר, ועם קהל קוראים גדול יותר שמממש בהצלחה את התכנים של הטור בקבלת ההחלטות שלו.

אם נהיה ספציפיים, נשמח לסגור את השנה עם תיק שיניב 6% לפחות מעבר לתשואת ה-S&P 500, או 12%-20% - הגבוה מביניהם. לשם נחתור. כמובן שאין ערובה להצלחה אבל בלי לחשוב על הסוף אין גם דרך להצלחה. נשמח לשמוע על המחשבות שלכם איתן תרצו להתחיל את 2010.

פעילות אחרונה ב-2009

ב-24 בדצמבר מכרנו את A-Power Energy Generation Systems (סימול: APWR), בשל חשש שאחרי מהלך עלייה כל כך חד והתנגדות ב-21 דולר המניה תרד. נחזור אליה במצב טכני נוח יותר. קנינו את ארצ'רס דניאלס מידלנד (סימול: ADM), שאנחנו משחקים איתה עד שתתפוס מומנטום. ביום כניסתה המחודשת לתיק נראה היה שיש לה תמיכה יפה וסיכויים טובים להתחיל לזנק.

ב-28 בדצמבר מכרנו משיקולי ניתוח טכני את NVIDIA (סימול: NVDA), שיכולה לתקן למטה בשל התנגדות באזור ה-18 דולר ולאחר מהלך עלייה חד למדי שעבר עליה, ומכרנו גם את NightHawk Radiology (סימול: NHWK) שלא ממריאה. המחיר הזול מפתה אבל יש הרבה מניות זולות. NHWK ירדה מתחת לכל הממוצעים הנעים שלנו, ונכון למועד מכירתה לא תרמה לתיק.

במקומה רכשנו את CGG Veritas (סימול: CGV), להעלאת משקל סקטור האנרגיה בתיק, ואת אמריקן איגל (סימול: AEO), שחוזרת להתחזק ומומלצת על ידי אופנהיימר.

הגנה על התיק: מתחת ל-1,110 נקודות. זו הייתה רמת השיא של התקופה האחרונה, ומשנפרצה כלפי מעלה היא אמורה להפוך להיות רמת תמיכה. אם המדד יירד מתחת לרמה הזו, ולמרות העובדה שאנחנו בתקופה שסטטיסטית אמורה להיות שורית, ייחשב הדבר סימן דובי משמעותי ונרצה להגיב מהר. *

זיו סגל הוא Level 2 Chartered Market Technician - CMT, ויועץ ניתוח טכני לאקסיומה בית השקעות דירקטורים: אביבית מנה קליל וסרגיי וסצ'ונוק (אופנהיימר), אלון גל (דאטה פרו), דיוויד סלומון ואלי אברמוביץ (PDM). לעדכונים בזמן אמת ולגרפים של מניות הקניון: אתר "גלובס", מדור ניתוח טכני. הטור נכתב מספר ימים לפני פרסומו.

אין לראות בטור המלצה לרכישה/מכירה של ני"ע ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם. זיו ו/או לקוחותיו עשויים להחזיק בני"ע או נגזרי ני"ע המוזכרים כאן