ברננקי: התפוצצות בועת הנדל"ן לא היתה בגלל הריבית הנמוכה

"רגולציה הדוקה יותר היתה יכולה להיות יעילה יותר בהגבלת התפוצצות הבועה" אמר יו"ר הפדרל ריזרב בנאום בו הגן על מדיניות ה'פד' בפגישה השנתית של איגוד הכלכלה האמריקני באטלנטה

"הריבית הנמוכה שהנהיג הפדרל ריזרב אינה הגורם לבועת הנדל"ן שהתנפחה בעשור האחרון, רגולציה הדוקה יותר היתה יכולה להיות יעילה יותר בהגבלת ההתפוצצות", אמר היום (א') יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי בפגישה השנתית של איגוד הכלכלה האמריקני באטלנטה. "התגובה הטובה ביותר לבועת הנדל"ן היתה צריכה להיות רגולטורית ולא מוניטרית" אמר.

מאמצי ה'פד' למתן את הבועה היו "מאוחרים מדי או שהיו לא יעילים" מה שמצביע על כך שפעולות הרגולציה בעתיד "חייבות להיות טובות וחכמות יותר". ברננקי שהקדיש את מרבית נאומו להתייחסות לביקורת כי מדיניות הפד' היא שליבתה את משבר הנדל"ן אמר כי המדיניות לאחר המיתון שהיה בארה"ב בשנת 2001 "נראה כי היתה מתאימה והגיונית". ברננקי ציין כי מחקר שערך ה'פד' מצביע על כך שיש קשר מועט בין העלייה במחירי הדיור למדיניות המוניטרית.

ברננקי אמר כי ה'פד' עובד על שיפור הפיקוח על הבנקים וכי הבנק המרכזי חיזק את האמצעים בהם הוא נוקט לשם הגנה על הצרכנים מפני משכנתאות ומוצרים פיננסיים אחרים.

יו"ר ועדת הבנקאות של הסנאט, כריסטופר דוד שתומך במינויו של ברננקי לקדנציה שניה , קרא קרא לפיקוח על הבנקים שהוביל למשבר "כישלון תהומי". דוד הציע להשיל מה'פד' ומרשויות פיקוח אחרות את סמכויות הפיקוח על המערכת הבנקאית ולהעבירן לגוף רגולטורי חדש.

ביקורתו של ההיסטוריון אלן מלצר העוסק בהיסטוריה של הפדרל ריזרב היתה כי הפד' עזר ללבות את בועת הנדל"ן בכך ששמר על הריבית נמוכה מדי למשך זמן ארוך מדי. טענות דומות נשמעו גם בקרב חלק מהסנאטורים הרפובליקנים שרואים בכך עילה מספקת למנוע מברננקי לשמש בתפקיד קדנציה נוספת.

נזכיר כי ברננקי בן ה-56 הצטרף לפדרל ריזרב כמושל בשנת 2002 ותמך בכל החלטות הריבית של מי שהיה אז יו"ר הפדרל ריזרב, אלן גרינספאן, לפני שמונה בעצמו למחליפו של גרינספן כיו"ר ה'פד' ב-2006. לאחר שהיכה המשבר הפיננסי חתך ברננקי את הריבית לרמה הקרובה לאפס בדצמבר 2008 ועד היום מצויה הריבית בארה"ב ברמת שפל זו, זאת כאשר בספטמבר 2007 עוד היה שיעור הריבית בארה"ב 5.25%.