מי הבוס: שטייניץ או נתניהו

כך התקבלה ההחלטה על הפחתת המע"מ, ומה זה אומר על יחסי רוה"מ ושר האוצר

אחרי שכל האומה הפנימה את העובדה המרירה שהפחתת המע"מ לא תשפיע במאום על חיינו הכלכליים, עברה תשומת הלב לשאלות החשובות באמת: מתי התקבלה ההחלטה, כמה זמן היא התבשלה, מי היה מעורב בתהליך, ובעיקר - מי לא היה שותף בה.

אלה שהיו מעורבים במהלך והסכימו לו דיווחו כי מדובר בתהליך מסודר של קבלת החלטות, שהתבשל אצל שר האוצר יובל שטייניץ וראש הממשלה בנימין נתניהו במשך לא פחות משבוע, שבו התחבטו בשאלה הקשה.

הגורמים הללו מספרים על שיקול כבד ראש ודיונים מורכבים והדרגתיים: תחילה התייעצו שטייניץ ונתניהו עם הממונה על אגף התקציבים, אודי ניסן; ולאחר מכן הוכנסו בהדרגה מנכ''לי המשרדים אייל גבאי וחיים שני ומנהל רשות המסים יהודה נסרדישי.

אבל ההיסטוריה, אמר מי שאמר, נכתבת על-ידי המנצחים. וכששואלים את ה"מפסידים" - במקרה זה אלה הבכירים שהתנגדו למהלך - מצטיירת מציאות שונה, כזו שמשקפת תהליכים חפוזים של קבלת החלטות בידי מנהיגים שלא עומדים בלחץ. לפי הגרסה הזו, היה זה ראש הממשלה שהחליט לבדו על הפחתת המע"מ, והכול נעשה בתוך 48-24 שעות. גם פה, כמה אירוני, היו שלבים: נתניהו החליט, עדכן את שטייניץ כדי שיחתום על ההחלטה כנדרש משר האוצר, וביקש ממנו לעדכן את נסרדישי לצורך הכנת הפרוצדורה.

בסביבתו של ראש הממשלה מגדירים את התיאור הזה כ"הזוי". מנכ"ל רשות המסים אמר בתגובה כי הוא היה בסוד העניינים כל הזמן, ואף ביטל פגישות עקב האירוע החשוב. האמת, כמו תמיד, נמצאת במקום כלשהו באמצע.