שטייניץ בעקבות נאמן

אם שטייניץ מחפש בכוח קטטה מתוקשרת, מוטב לו שיחפש אותה במרכז הליכוד

כוח אינו דבר אבסולוטי. יכול להיות כוח אמיתי, ויכול להיות כוח שבנוי על כך שאנשים מאמינים בקיומו. קשה מאוד לאתר מתי זה כך, ומתי אחרת. משום כך הכי טוב זה לא להעמיד את קיום הכוח במבחן, כי אז יכול להתברר שהוא לא קיים, או שאינו כל-כך חזק כמו שחשבו. ואת זה אני כותב בהקשר של שר האוצר יובל שטייניץ.

יש משהו מאוד דומה בין מה שעושה שטייניץ בשבועות האחרונים, לבין המהלכים בהם נקט שר המשפטים יעקב נאמן לפניו. נאמן היה משוכנע שנתניהו יתמוך בכל מהלכיו כשר המשפטים. ביטחונו זה הסתמך על ידידות רבת שנים, שגלשה גם לייעוץ משפטי בענייני המשפחה.

ואז נאמן התחיל עם הסיפור של פיצול סמכויות היועץ המשפטי לממשלה. הוא ידע שזה לא מהלך פשוט, אבל היה משוכנע שלפחות את ביבי יש לו בכיס, ובעצם לא צריך יותר. אבל היוזמה של הפיצול הכבידה על ביבי מאוד בתחום הפוליטי, והתעקשות נאמן העמידה את כוחו אצל ביבי במבחן. ובמבחן הכוחני הזה נאמן נכשל. ביבי העדיף את האינטרסים שלו על פני אלה של ידידו, ונאמן יצא מהפרשה מוחלש וחבול.

עדיין דרדק

שטייניץ, כך נראה, לא למד את הלקח הזה. כשנכנס לתפקיד שר האוצר, הוא ישב כמה חודשים בשקט, גם כדי ללמוד וגם משום שכנראה הבין שהוא מבין מעט מאוד בתחום החדש לו. לאחרונה שטייניץ מתנהג כאדם שבטוח בתפקידו, במעמדו - ובכוחו הפוליטי.

עד כדי כך הוא בטוח, שלאחרונה הוא מנהל מאבקים נגד מוקדי כוח רבי עוצמה כמו מבקר המדינה ונגיד בנק ישראל סטנלי פישר. לא פחות. מה שאומר שהוא, שטייניץ, בטוח שישראל יכולה להסתדר טוב מאוד גם בלי פישר, כאשר יש לה את שטייניץ.

אני לא מכיר אדם שלו ניתנה לו הברירה בין השניים היה בוחר בשטייניץ כיועצו הכלכלי והפיננסי. זה כולל, כמובן, את נתניהו. ראש הממשלה לא יכול לוותר על פישר, הן בגלל ידענותו והבנתו, והן בגלל מעמדו בקהיליית הכספים הבינלאומית.

בתחומים האלה שטייניץ הוא עדיין בגדר דרדק, ולעומת פישר תמיד יהיה. אז נכון ששטייניץ הוא נאמנו השפוט של ביבי שנים רבות. אבל אם על זה הוא סומך, הוא ימצא עצמו מהר מאוד במצבו של נאמן, ואולי במצב גרוע יותר. מה ששטייניץ כנראה לא מבין הוא, שלו יש תחליף, בעוד שלפישר יכול בשלב זה להיות רק מחליף, ונתניהו בהחלט לא מעוניין בכך.

אז אם שטייניץ מחפש בכוח איזו קטטה מתוקשרת, מוטב עבורו לחפש אותה במרכז הליכוד או משהו כזה. קטטה עם פישר רק הופכת את שטייניץ לנטל על כתפי ראש הממשלה, כמו נאמן לפניו.