נעילה שלילית בת"א: מדד הבנקים איבד 1.3% והמעו"ף 0.3%

המעו"ף הוסיף 1.8% בסיכום שבועי ■ דיסקונט שוקל מכירת מניותיו בבינ"ל ■ טבע תציג הערב תוכנית החומש עד 2015 ■ קבוצת דלק תקים תחנת כוח ב-280 מ' ד' ■ Canpotex חתמה על חוזי אשלג ביפן ובאלסקה ב-400 ד' לטון

לאחר פתיחה מעורבת, המסחר בבורסה בתל אביב התנהל ביום המסחר האחרון לשבוע (ה') בירידות שערים, וכך גם ננעל. בלטו לשלילה מדדי היתר 50 ו-120 שירדו ב-2.4% ו-1.9% בהתאמה. בין המדדים הסקטוריאלים בלט לרעה מדד הבנקים שאיבד 1.3%. בסיכום שבועי, ת"א-25, המדד המוביל בבורסה המקומית, הצליח לרשום עלייה של 1.8%.

ברקע למסחר בת"א, החוזים העתידיים על מדדי וול סטריט אותתו על פתיחת מסחר שלילית - שאכן התממשה. מחזור המסחר בת"א הסתכם בכ-2 מיליארד שקל, בהתאם לממוצע בימי המסחר האחרונים, ומחזור גבוה יחסית לעומת החודשים האחרונים.

בסקירה הכלכלית השבועית של המחלקה הכלכלית בבנק לאומי מעדכנים כלכלני הבנק את תחזיתם לגבי צמיחת התמ"ג במשק, כך שיעמוד על 3.5% בשנת 2010 לעומת 2.7% בתחזיתם הקודמת. הסיבה המרכזית שינוי התחזית היא עדכון אומדני התמ"ג של הלמ"ס, לפיהם התמ"ג ב-2009 צפוי להתרחב ב-0.5% לעומת אומדן קודם להתרחבות אפסית.

בשיחה שערכנו הבוקר עם חדר המסחר של IBI עלו כמה נושאים מעניין בקשר למסחר היום בבורסה. ראשית, המימושים במניות פועלים ולאומי מקורם במימושים של זרים. עם זאת, מימוש זה לדעת IBI זניח. שנית, היום יערך כנס של מזקקות בבוסטון ארה"ב בהשתתפות אלון US ולדלק US. זו הסיבה לחוזק יחסי של בז"ן ופז נפט במדד המעו"ף היום, בניגוד למגמה. שלישית, מבדיקה שערכו ב-IBI עולה כי קייים דיסקאונט על החלק הסחיר ברוטו בחברה לישראל של מעל 40%.

בנקים ישראליים לא יאפשרו עוד לתושבים אמריקנים לנהל חשבונות ני"ע אצלם

ב"גלובס" נחשף כי בנקים ישראליים לא יאפשרו עוד לתושבים אמריקנים לנהל חשבונות ני"ע אצלם. הבנקים הודיעו בימים האחרונים לתושבים אמריקנים המחזיקים חשבונות בישראל, כי לא יאפשרו להם עוד להחזיק ניירות ערך בחשבון. הם הורו להם למכור מיידית את ניירות הערך שברשותם, או לחלופין, לסגור את החשבון. נודע, כי בין היתר מדובר בבנקים לאומי, הפועלים ודיסקונט. ההערכה היא, כי בישראל מוחזקים מיליארדי דולרים רבים על ידי תושבים אמריקנים בחשבונות ני"ע.

מקורה של המדיניות החדשה היא פרשת בנק UBS בשווייץ. UBS החזיק מיליארדי דולרים השייכים לתושבים אמריקנים, שהוחזקו שם בין היתר לצורך העלמת מס. בעקבות הפרשה, החלו השלטונות האמריקניים להפעיל לחץ על בנקים ברחבי העולם המחזיקים חשבונות של תושבים אמריקנים, לרבות על בנקים ישראליים. ככל הידוע, בין היתר העבירו מסר, כי יקשו על פעילותם של בנקים אלה בארה"ב אם לא ייענו לדרישותיהם.

דו"ח התעסוקה במשק האמריקני לחודש דצמבר 2009 יפורסם מחר

מחר יפורסם בארה"ב דו"ח התעסוקה לחודש דצמבר 2009, אשר צפוי לרכז עניין רב. תחזיות השוק הן לגריעה של 3,000 משרות "בלבד" בחישוב חודשי ולעלייה של 0.1% בשיעור האבטלה ל-10.1%. עם זאת, בניגוד לההערכות הרשמיות, רבים מבין הכלכלנים והמשקיעים מקווים כי לראשונה מזה שנתיים, המשק האמריקני החל לייצר משרות חדשות. הפתעות, רעות או טובות, בדו"ח התעסוקה מחר צפויות להשפיע רבות על המסחר ביום א' הקרוב בבורסת תל אביב.

נתניהו רוצה את פישר לקדנציה נוספת

אמש נחשף ב"גלובס" כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו מעוניין כי נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר ימשיך לשמש בתפקידו בקדנציה נוספת לאחר שהקדנציה הנוכחית צפויה להסתיים במאי 2010. "יש הבנה בין ראש הממשלה לבין , סטנלי פישר, על קדנציה נוספת", כך אמר אמש ל"גלובס" בכיר במשרד ראש הממשלה. לדבריו, ראש הממשלה היה זה שהביא את פישר לארץ, הוא רוחש לו כבוד רב. בשבועות האחרונים היו פרסומים לפיהם פישר טרם הסכים לכהן קדנציה נוספת עקב לחצים משפחתיים לעזוב את הארץ ולעבור לארצות הברית לצורך איחוד עם המשפחה. "אנו מכירים את השמועות הללו" הסביר הבכיר "וראש הממשלה מניח שאם אכן הן נכונות, פישר היה מעדכן אותו". במשרד ראש הממשלה מוטרדים מהסכסוך החריף שנחשף שלשום ב"גלובס" בין שר האוצר, יובל שטייניץ, לבין הנגיד פישר. בכיר במשרד אמר כי "הרוחות בין שני האישיים נרגעו".

טבע מציגה הערב את תוכנית החומש לשנים 2010-2015

שותפות Canpotex של יצרניות הדשנים פוטאש, מוזאיק ואגריום, חתמה חוזים חדשים ביפן לאספקה של אשלג למחצית הראשונה של 2010 במחירים של 400 דולר לטון CFR. להערכת Canpotex, החתימה משפרת התחזקות של שוק האשלג בעולם. מניית כי"ל נסחרה על רקע הידיעה.

אמש נחשף ב"גלובס" כי בנק דיסקונט , בניהולו של גיורא עופר, שוקל את מכירת מניותיו בבנק הבינלאומי באופן חד-צדדי וללא הסכמות עם צדיק בינו, הבעלים של הבינלאומי. בכירים בבנק סבורים כי בהבנות עם בינו כבר לא טמון יתרון לדיסקונט ויש לנצל את המחיר הגבוה של מניית הבינלאומי כדי למכור את המניות. "מכירת המניות דרך שוק ההון היא הליך קל ופשוט שניתן לבצע תוך שבועיים שלושה", אומר בכיר בדיסקונט, "המחיר של הבינלאומי גבוה ויש כאן הזדמנות". נזכיר כי דיסקונט מחזיק ב-26.45% ממניות הבינלאומי, ששווי השוק שלהן 1.78 מיליארד שקל.

טבע ריכזה עניין רב לקראת כנס המשקיעים והאנליסטים שהיא תקיים היום בארה"ב. בכירי החברה צפויים לשאת דברים והיא אמורה לספק יעדים פיננסיים עד לשנת 2015. נזכיר כי ב-2008 פרסמה טבע תוכנית חומש עד ל-2012, בה היא מסרה כי היא שואפת להגיע לרמת הכנסות של 20 מיליארד דולר ושיעור רווחיות של 20%, קרי רווח נקי של 4 מיליארד דולר. עם זאת, מאז רכשה טבע את חברת באר וחברות נוספות וההערכה היא כי טבע תציג תוכנית צמיחה חדשה ומשופרת. בינתיים, המניה ממשיכה לשהות ברמת שיא היסטוריות.

ועוד מטבע: החברה הודיעה היום כי הגיעה להסדרים משפטיים עם יצרנית התרופות הבריטית-שוודית אסטרה-זנקה בנוגע ל-2 תרופות שלגביהן היו החברות מצויות בסכסוך משפטי הנוגע להפרת פטנט לכאורה מצידה של טבע. 2 התרופות המדוברות הן פרילוסק (Prilosec) ונקסיום (Nexium).

קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה תרכוש, באמצעות דלק תשתיות, 84% מחברת אשכול גת בע"מ, המתכננת להקים תחנת כוח מופעלת בגז טבעי על קרקע הנמצאת באזור התעשיה של קרית גת. תחנת הכוח אמורה לפעול בהספק של כ-240 מגה וואט חשמל ומופעלת בגז טבעי וקיטור לצורכי התעשיה. עלותו המוערכת של הפרויקט הינה כ-280 מיליון דולר.

הקבוצה של שיכון ובינוי ויורוקום נדל"ן קיבלה הודעה מבעלי מתחם השוק הסיטונאי כי היא נבחרה להליך המשא ומתן. ל"גלובס" נודע כי הקבוצה הציעה כמיליארד שקל. במתחם מחזיקים היום חברת תנובה (60%), עיריית תל-אביב (25%), עו"ד שרגא בירן (6%) וסוחרים שפעלו במתחם.

פאנדטק מודיעה על חוזה חדש ללא פירוט היקפו הכספי. החברה גם אינה מפרסמת מי הלקוח, אך לפי הערכות מדובר בבנק ברקליס, לקוח ותיק של החברה. החברה מצפה לצמוח ב-2010 ב-12.5%-16%, ולרשום הכנסות של 132-135 מיליון דולר.

ביוסל נסחרה לאחר שפרוטליקס זינקה אמש במסחר בוול סטריט ב-7.6%.

שנתיים וחצי לאחר מחטף הסניפים על-ידי שופרסל , רבוע כחול וחברת אמות הגיעו לפשרה: על-פי ההסכם שגובש בין הצדדים, 3 מבין 8 הסניפים שהיו אמורים לעבור לרשת שופרסל יישארו בידי רבוע כחול.

גדי גרינשטיין, לשעבר מנכ"ל גאון בית השקעות, מצטרף לקבוצת הביטוח והפיננסים הפניקס וישמש כמשנה למנכ"ל הפניקס ביטוח וכמנהל ההשקעות הראשי בקבוצה. במקביל, לאחר כשנה בתפקיד מנכ"ל הפניקס השקעות ופיננסים, זרוע ההשקעות של קבוצת הביטוח והפיננסים הפניקס, דרור נגל יעזוב את החברה.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]