לאומי: "היצע הדירות יגדל, הביקושים יירדו והמחירים ייעצרו"

בנק לאומי מעלה את תחזית הצמיחה למשק לשנת 2010 לרמה של 3.5% מ-2.7% בעקבות נתוני הצמיחה החזקים ב-2009 ■ צופה התקררות של שוק הנדל"ן לאחר הזינוק במחירי הדירות מ-2008

בנק לאומי מעודד מנתוני הצמיחה לשנת 2009 ומחליט להעלות את תחזית הצמיחה לשנה הקרובה. הבנק, בניהולה של גליה מאור, העלה את תחזית הצמיחה ל-2010 ל-3.5% מ-2.7% בתחזית הקודמת, וזאת לאחר שהלמ"ס דיווחה מוקדם יותר השבוע כי הצמיחה ב-2009 הסתכמה ב-0.5% - הרבה מעל ההערכות הפסימיות שנשמעו בירושלים בתחילת השנה, שדיברו על צמיחה שלילית של (1.5%-).

"השיפור בשנת 2010 צפוי בכל רכיבי התוצר", אומר הכלכלן אייל רז מבנק לאומי. "הצריכה הפרטית צפויה להתרחב בשיעור מהיר מזה שהיה ב-2009 (אם כי עדיין נמוך מהממוצע ארוך הטווח), ההשקעות צפויות להתייצב לאחר שהצטמצמו בשנה שחלפה ואילו הייצוא והייבוא עתידים לגדול, לאחר צמצום חד בהיקפם ב-2009, כפועל יוצא של חידוש הגידול בסחר העולמי, עם התאוששות המשק העולמי מהמשבר הפיננסי".

רז, שהביע פליאה בחודשים האחרונים על המשך עליית מחירי הדירות מתחילת 2008 למרות המיתון, אומר היום ששוק הנדל"ן הישראלי מתחיל להתקרר. לדבריו, "בחודשים האחרונים ניכרת מגמה של האטה מסוימת במכירת הדירות החדשות במסגרת הבנייה הפרטית".

מכירת דירות במסגרת הבנייה הפרטית נתוני מגמה

מקור: בנק לאומי

לפי נתוני הלמ"ס, בחודש נובמבר נרשמה ירידה של 8% בביקושים לדירות חדשות. נראה כי רוכשי הדירות מתחילים להדיר רגליהם מהשוק לאחר שהמחירים זינקו ב-36% מתחילת 2008 וב-14% בשנה האחרונה. כך עולה מנתוני משרד האוצר. במקביל, גם ציבור המשקיעים, שהיוו חלק נכבד מרכישות הדירות בשנה האחרונה, נסוגים מהשוק לאור העליות בבורסה והעלאת ריבית הבסיס במשק.

"הערכתנו היא שבמהלך השנה הקרובה יחלש הביקוש לדיור, על רקע העלאת הריבית ומציאת חלופות השקעה אחרות, שני גורמים אשר עמדו ביסוד הגידול בביקוש לדירות בשנה שחלפה", אומר רז. "בנוסף, צפוי היצע הדירות לגדול לאור עלייה הצפויה בהתחלות הבנייה וקיצור מסוים של משך הבנייה. הגידול בהיצע והיחלשות הביקוש צפויים בסופו של דבר לתמוך בעצירת העלייה במחירים ואולי אף לירידה ברמתם באזורים מסוימים בארץ".