נטייה לעליות בנעילה בוול סטריט: ה-S&P 500 הוסיף 0.4%

הנאסד"ק איבד פחות מ-0.1% ■ המגזר הקמעונאי בלט לאחר פרסום נתוני המכירות של הרשתות בחודש דצמבר ■ טבע צופה מכירות של 31 מיליארד דולר ורווח של 6.8 מילארד דולר עד 2015 ■ מניות הדשנים ננעלו במגמה מעורבת

המסחר בוול סטריט ננעל במגמה מעורבת עם נטייה לעליות שערים, כשמדד הנאסד"ק היה היחיד לרשום ירידה קלה של פחות מ-0.1% והמדדים האחרים הוסיפו 0.3%-0.4%. הבורסה מעבר לים חיפשה היום כיוון בהמתנה לדו"ח התעסוקה שיתפרסם מחר. לאחר פתיחה שלילית, השוק קיבל דחיפה מעלה לאחר פרסום המכירות הקמעונאיות בתקופת החגים, שהראו סימני חיים בצריכה הפרטית של הצרכנים - עלו ב-2.8% בגלל קניות של הרגע האחרון וציד אחר מציאות.

לפני פתיחת המסחר פורסם דו"ח התעסוקה השבועי שהראה עלייה במספר התביעות הראשוניות לדמי אבטלה - אך פחות מהצפי המוקדם בשוק.

מניות מגזר הדשנים בלטו במסחר על רקע תחרות נוספת בשוק - וגדולה. ענקית הכרייה BHP ביליטון שוקלת פיתוח של מה שיכול להיות המכרה הגדול ביותר של אשלג בעולם. בנוסף, ריכזו עניין מניות הקמעונאות לאחר פרסום נתוני המכירות לחודש דצמבר.

כאמור, המשקיעים מעבר לים המתינו לפרסום מחר של נתון המאקרו המשמעותי יותר, שידוע ככזה שנותן כיוון לשווקים ומצביע על מצבה של הכלכלה הגדולה בעולם. דו"ח התעסוקה לחודש דצמבר 2009, שיפורסם מחר צפוי להצביע על גריעה של 3,000 משרות "בלבד" בחישוב חודשי ועל עלייה של 0.1% בשיעור האבטלה ל-10.1%. עם זאת, בניגוד להערכות הרשמיות, רבים מבין הכלכלנים והמשקיעים מקווים כי לראשונה מזה שנתיים, המשק האמריקני החל לייצר משרות חדשות.

שנת אסטרטגיות היציאה

אם שנת 2008 הייתה שנת המשבר הפיננסי ושנת 2009 הייתה שנת ההתערבויות הממשלתיות, הרי ששנת 2010 תהיה שנת 'אסטרטגיות היציאה מההתערבויות'. כך מעריך ביל גרוס, העומד בראש קרן האג"ח הגדולה בעולם (פימקו), בסקירה החודשית השגרתית שלו אותה פרסם אמש (ד'). גרוס, שמגדיל בחודשים האחרונים את רכיב המזומן בקרן אותה הוא מנהל ומקטין את ההחזקה באג"ח קונצרניות וממשלתיות אמריקניות, מעריך כי בשנה הקרובה השווקים יבחנו מקרוב את הנתונים הכלכליים. לגבי השאלה כיצד יגיבו השווקים ליציאות הבנקים המרכזיים מתוכניות התמיכה, גרוס מעריך כי השווקים יסבלו ממחסור של כמעט 2 טריליון דולר שקיבלו ב-2009 ורומז כי ייתכן והראלי בשווקים שהחל במארס 2009 מגיע לסיומו.

ב-15:30 שעון ישראל פורסם הדו"ח השבועי בדבר מספר התביעות הראשוניות לדמי אבטלה, שהראה כי 1,000 מובטלים חדשים נוספו בשבוע החולף לסך של 434 אלף, לעומת הצפי המוקדם לעלייה חדה יותר ל-439 אלף תביעות. הנתון מהחודש הקודם שונה ל-433 אלף מ-432 אלף קודם לכן. התביעות המתמשכות ירדו ל-4.802 מיליון תביעות, לעומת הצפי כי יירדו ל-4.975 מיליון, מ-4.981 מיליון בשבוע הקודם. הממוצע החודשי של מקבלי דמי האבטלה החדשים ירד ב-10,250 לסך של 450,250 - הרמה הנמוכה מאז ספטמבר 2008.

חגיגת קניות של הרגע האחרון

מגזר הדשנים בולט היום על רקע הידיעה כי ענקית הכרייה BHP ביליטון שוקלת פיתוח של מה שיכול להיות המכרה הגדול ביותר של אשלג בעולם. מניות הדשנים המובילות, פוטאש , מוזאיק ואגריום בלטו בהקשר הזה.

כאמור, הרשתות הקמעונאיות ריכזו היום עניין, כשהראשונה לדווח היתה קוסטקו , שרשמה גידול של 9% במכירות דצמבר בחנויות הפתוחות שנה, לפחות (חנויות זהות). טרגט דיווחה על עלייה של 1.8%, ו-וול-מארט כבר לא מספקת נתוני מכירות על בסיס חודשי.

ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח כי חברי מועצת המנהלים של קדבורי פנו בשקט לחברת הרשי בכדי לעודד אותה להגיש הצעת רכש וזאת, על מנת להדוף השתלטות עוינת של קראפט .

יאהו , IBM ו-HP זכו ביותר מ-20 מיליון דולר, במצטבר, מחבילת התמרוץ של הממשל האמריקני כדי לממן פרויקטים לחסכון באנרגיה.

"בלובמרג" חושף כי במהלך המשבר הפיננסי של 2008, טימותי גייתנר, שהיה באותה עת ראש ה'פד' של ניו יורק, אמר לבכירי AIG שלא לחשוף בפני הציבור את התשלומים שהעביר לבנקים. על פי התכתובות בין ענקית הביטוח לגודלמן זאקס וסוסייטה ג'נרל, AIG שילמה לבנקים סכומים קטנים על חוזי ההחלף העתידיים המגנים מפני חדלות פירעון (CDS).

במאמר שהתפרסם באתר של ה-New England Journal of Medicine, פקידה ב-FDA כתבה שעל הסוכנות לשקול הערכה מחדש של יעלות תרופות מסויימות לטיפול באנמיה. ג'ונסון אנד ג'ונסון ואמג'ן הן ספקיות גדולות של חלק מהתרופות המדוברות.

ממתינים לתחזיות של טבע

טבע עוררה עניין רב לקראת כנס המשקיעים והאנליסטים שהיא תקיים היום בארה"ב.מנכ"ל החברה, שלמה ינאי חשף כי טבע צופה מכירות של 31 מיליארד דולר עד 2015, ורווח של 6.8 מיליארד דולר - 22% רווחיות.

ועוד מטבע: החברה הודיעה היום כי הגיעה להסדרים משפטיים עם יצרנית התרופות הבריטית-שוודית אסטרה-זנקה בנוגע ל-2 תרופות שלגביהן היו החברות מצויות בסכסוך משפטי הנוגע להפרת פטנט לכאורה מצידה של טבע. 2 התרופות המדוברות הן פרילוסק (Prilosec) ונקסיום (Nexium).

פאנדטק הודיעה על חוזה חדש ללא פירוט היקפו הכספי. החברה גם אינה מפרסמת מי הלקוח, אך לפי הערכות מדובר בבנק ברקליס, לקוח ותיק של החברה. החברה מצפה לצמוח ב-2010 ב-12.5%-16%, ולרשום הכנסות של 132-135 מיליון דולר.