סגירה חיובית בוול סטריט: טבע עלתה ב-4.3% ונושקת ל-60 ד'

המשקיעים הסתערו על המניות בחצי השעה האחרונה של היום - ודחפו את וול סטריט לסגירה חיובית ■ ה-S&P 500 עלה ב-2.7% השבוע ■ בשוק מתכוננים לעונת הדו"חות: האם רווחי החברות יזנקו ב-60%?

מהפך בדקה ה-90: וול סטריט נסחרה אמנם במשך מרבית היום (ו') בירידות נוכח נתוני התעסוקה הפושרים, אך בחצי השעה האחרונה המדדים המובילים "נתנו גז" והמסחר הסתיים בעליות. בכך סיימה וול סטריט יום חמישי ברציפות של עליות שערים. במקביל, הדולר נחלש בכ-0.7% מול האירו ומחיר הנפט עלה ב-0.2% לרמה של 82.9 דולר לחבית.

נתוני התעסוקה הראו כי 85 אלף משרות נגרעו מהשוק בדצמבר, בעוד שהצפי בוול סטריט היה כי אף משרה לא תיגרע. שיעור האבטלה נותר על 10% - הרמה הגבוהה ביותר מזה 26 שנים. מאז ינואר 2008 נגרעו משוק העבודה 7.2 מיליון משרות - המספר הגרוע ביותר מאז 1945. עם זאת, כחצי שעה לאחר פתיחת המסחר פורסם היקף המלאי הסיטונאי לחודש נובמבר, שעלה ב-1.5% ביחס לאוקטובר, אז הוא עלה ב-0.6%. הנתונים הפתיעו לטובה שכן בשוק ציפו לירידה של 0.3% במלאי בנובמבר. גם הנתון לאוקטובר היה מפתיע, שכן הוא עודכן מעלה מעלייה של 0.3% בקריאה הקודמת שפורסמה בחודש שעבר.

שוק המניות האמריקני טיפס ב-5 הימים האחרונים וה-S&P 500 עלה לשיא של 15 חודשים, על רקע הציפייה לצמיחה חזקה ברווחי החברות שתוצג בדו"חות הכספיים לרבעון הרביעי של 2009. מדד ה-S&P 500, שזינק ב-65% מאז חודש מארס האחרון, נסחר במכפיל 25 על הרווח התפעולי של החברות בשנה האחרונה, ולפי נתוני סוכנות בלומברג מדובר בשיא שלא נראה מאז 2002.

ביום שני תיתן ענקית האלומיניום אלקואה את יריית הפתיחה של עונת הדו"חות ואז יוכלו המשקיעים לבחון האם הציפיות לצמיחה ברווחים הן מציאותיות או אולי הראלי היה מהיר מדי וחד מדי. לפי קונצנזוס התחזיות בוול סטריט, הרווח הנקי של החברות ב-S&P 500 צפוי לזנק ב-60% ברבעון הרביעי של 2009 בהשוואה לרבעון המקביל ב-2008. נתון מעניין נוסף הוא שהחברות במדד נסחרות במכפיל של 15 בלבד על הרווח הנקי הצפוי בשנת 2010, בעוד שהמכפיל ההיסטורי הממוצע עומד על כ-17; כך שאם התחזיות תתממשנה, הרי שהמדד אף זול מעט בהשוואה לעבר.

את השבוע הראשון של 2010 סגרו מדדי המניות עם תשואות חיוביות. מדד ה-S&P 500 עלה ב-2.7%, הדאו ג'ונס ב-1.8% והנאסד"ק הוסיף 2.1%.

תופעת טבע

מניית טבע , השוהה ברמת שיא, פרסמה אמש (ה') תוכנית חומש חדשה ושאפתנית, בה היא שואפת להכפיל את ההכנסות לרמה של 30 מיליארד דולר עד שנת 2015. היום החלו ניצני התייחסויות של אנליסטים לתעודת הפיקדון האמריקנית. ב-UBS העלו את מחיר היעד ל-70 דולר, עם המלצת "קנייה" כמובן. "לפעמים פשוט טוב להחזיק במובילת השוק", ציינו ב-UBS. בית ההשקעות פייפר ג'פרי העלה את מחיר היעד ל-68 דולר למניה מ-63 דולר.

מבקשתה של פרטנר תקשורת לחלק דיבידנד חריג ("הקטנת הון") לבית המשפט עולה כי היא מעריכה את שווי המותג בכ-8 מיליארד שקל. פרטנר מבקשת לחלק דיבידנד בהיקף 1.4 מיליארד שקל, גבוה מרווחיה הראויים לחלוקה כדי לסייע לבן דב לממן את רכישתה. מהנימוקים עולה כי החברה צופה עליה קלה בהכנסות לעומת יציבות ברווח בשנים הקרובות.

מניות הבנקים האמריקנית ריכזו עניין רב לאחר שסיטי חתך את תחזיות הרווח ל-3 גופים גדולים אחרים: JP מורגן , גולדמן זאקס ומורגן סטנלי . בסיטי מודאגים מ"ירידה חדה" ברווחים מפעילות המסחר בנגזרים ומטבעות של אותם גופים.

עדיין בבנקים - "הוול סטריט ג'ורנל" דיווח כי בנק אוף אמריקה עתיד לשלם בונוסים בסדר גודל של אלו שחולקו ערב פרוץ המשבר הפיננסי ב-2007. זאת, בזמן שהבנק מנסה לשמור על הכישרונות שלו לאחר רכישת מריל לינץ'. 25% מהתגמולים צפויים להתקבל במזומן והיתר בתשלומים נדחים או על סמך ביצועים - במזומן או במניות.

ומהבנקים לקמעונאות: נתונים של הרשתות הקמעונאיות הגדולות בארה"ב ממשיכים להצביע על מכירות איתנות בעונת החגים האחרונה. מכירותיה של רשת מוצרי החשמל Best Buy בחניות זהות עלו ב-8.2% בדצמבר. ההכנסות בחודש זה עלו ב-13%, כך שהרשת הרגישה מספיק בטוחה כדי לחזור על תחזית הרווח ל-2010.