מעוז: "בנק ישראל מרוויח פרוטות על יתרות המט"ח; לא מפקידים 60 מיליארד שקל בידי פקידים שבעים"

יתרות המט"ח של ישראל קטנו בכמיליארד דולר בדצמבר, למרות שבנק ישראל רכש 132 מיליון דולר בשוק ■ הערכה: התחזקות הדולר בעולם הביאה לקיטון ■ שלמה מעוז: "ניהול היתרות - סקנדל; היינו יכולים להרוויח כ-14 מיליארד שקל בשנה - ולהקים רכבת לאילת או להשקיע בחינוך"

יתרות המט"ח של ישראלח קטנו ב-927 מיליון דולר בחודש דצמבר לרמה של 60.617 מיליארד דולר, לראשונה מאז פברואר 2009. כך עולה מנתונים שפרסם היום (א') בנק ישראל. היתרות קטנו למרות שבנק ישראל רכש 132 מיליון דולר בחודש שעבר, במסגרת מאמציו לשמור על יציבות שער החליפין, מאמצים שהגדילו את יתרות המט"ח ביותר מ-30 מיליארד דולר מאז מארס 2008.

בבנק ישראל לא מפרטים את הסיבה לירידה ביתרות המט"ח, ירידה מפתיעה נוכח העובדה שהבנק המשיך לקנות דולרים. ההערכה היא כי התחזקות הדולר מול המטבעות הזרים העיקריים בדצמבר היא זו שהביאה לירידה ביתרות, שכן הבנק מחזיק חלק מיתרות המט"ח שלו במטבעות זרים, כדוגמת אירו וליש"ט, ולא את הכל בדולרים.

בבנק ישראל מסרבים בתוקף לפרסם את תמהיל יתרות המט"ח ולפיכך לא ניתן לדעת באילו היקפים מחזיק הבנק במטבעות אחרים, מלבד דולרים. הבנק מוכן לחשוף ש"שערוך יתרות מט"ח" בהיקף של כמיליארד דולר הוא זה שהביא לירידה ביתרות, כמוסבר לעיל.

הדולר שמר על יציבות מול השקל בדצמבר, בעוד שבעולם הוא התחזק. המטבע האמריקני התחזק ב-4.9% מול האירו בחודש החולף, ב-1.8% מול הליש"ט, ב-3% מול הפרנק השוויצרי וב-7.7% מול הין היפני.

"להערכתי, בנק ישראל מחזיק 64% מיתרות המט"ח בדולרים, 23% באירו 6.5% בליש"ט ו-6.5% בין יפני", אומר ל"גלובס" שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אקסלנס נשואה.

מעוז מותח ביקורת חריפה נגד בנק ישראל על האופן שבו מנוהלות יתרות המט"ח. לדבריו, הבנק שמרן מדי בהשקעת יתרות המט"ח, בעוד שהוא יכול להגדיל מעט את רמת הסיכון בהשקעותיו ולהשיג תשואות גבוהות יותר ורווחים אותם יהיה ניתן לנצל לפיתוח תשתיות, חינוך ועוד. בנק ישראל השיג תשואה של 1.4% על השקעות יתרות המט"ח ב-2008, בדומה לתשואה ב-2007, כאשר בשנים 2003-2006 הייתה התשואה השנתית נמוכה מ-1%.

"בנק ישראל משקיע בבנקים ובאג"ח ממשלתיות", אומר מעוז. "אך יש גישה אחרת, בה נוקטות נורבגיה, סינגפור ומדינות אחרות - והיא לגוון את ההשקעות ולהשקיע גם בחברות תשתיות. ניתן לקבל כך תשואה גבוהה יותר - עד 12% בממוצע בשנה לאורך השנים - ולא פרוטות כמו שבנק ישראל מרוויח היום".

- מדוע לדעתך הבנק לא עושה זאת?

"אין דיון ציבורי בנושא ולכן בנק ישראל מחשיך את המסך. קחו למשל את 60 מיליארד הדולרים שיש לו ביתרות המט"ח; נניח שהוא משיג חצי מהתשואה של סינגפור, כלומר 6% בלבד בשנה - הוא היה מרוויח 3.6 מיליארד דולר. זה כמעט 14 מיליארד שקל בשנה! לעומת זאת, בנק ישראל לא רוצה להשיג תשואה גבוהה ובשנה שעברה הוא השיג לא יותר מ-1%. פקידים לא אמורים לנהל את היתרות, אלא מומחי השקעות".

- ובבנק ישראל אין מומחי השקעות? אולי הם צודקים בשמרנותם?

"פקידי בנק ישראל שבעים ולכן לא איכפת להם. הבנק מפסיד מיליארדי דולרים בשנה. שיהיה שמרן על יתרות המט"ח שהיו לו לפני שהחל לרכוש דולרים, קרי כ-30 מיליארד דולר, ובשאר הסכום שיגדיל קצת את הסיכון ויניב רווחים למדינה. ברווח הזה ניתן להשקיע בחינוך או להקים רכבת לאילת. זה סקנדל שהנושא הזה לא עלה לדיון ציבורי ועם ישראל לא יודע בכלל כיצד הרכוש שלו מנוהל; והממשלה? השרים בכלל לא מודעים לנושא הזה".