הבורסה סגרה בירידות וריכזה מחזור גבוה: המעו"ף איבד 2%

המחזור: 2.69 מיליארד ש' ■ דיסקונט הובילה את המחזור במעו"ף וחתמה בירידה של 4.7% לאחר ש5% ממניות הבנק נמכרו לדויטשה בנק ■ אלביט מערכות נפלה ב-4.4% בעקבות המתיחות עם טורקיה

המסחר בבורסה בת"א נסגר בירידות חדות לאחר פתיחת שנה אזרחית חזקה שאפיינה את הבורסה בעשרת הימים הראשונים של השנה האזרחית, נראה כי פתיחה מאכזבת של עונת הדו"חות בוול סטריט אחראית לשינוי במגמה ולאויירת המימושים שאיפיינה היום את המסחר שהצטרפה לסנטימנט השלילי שנרשם בבורסום העולם. בין המדדים בלטו בירידות מדדי הנדל"ן והבנקים שאיבדו יותר מ-3% לאחר שנורתה יריית הפתיחה של מכירת החזקות המדינה בבנק דיסקונט.

מדד המעו"ף ירד בסיום המסחר ב-2% ונקבע ברמה של 1,145 נקודות, כאשר 23 מסך 25 המניות במדד נסחרות בירידות אותן מובילות מניות אלביט מערכות, דסק"ש ומניות הבנקים. מחזור המסחר בשוק היה גבוה והסתכם בכ-2.69 מיליארד שקל.

כאמור, השוק המקומי הושפע מפתיחת עונת הדו"חות בוול סטריט, שם פרסמה אמש ענקית האלומיניום אלקואה דו"חות מאכזבים, מה שגרר היום ירידות בחוזים העתידיים על מדדי המניות בוול סטריט ועלול להעיב על פתיחת המסחר שם.

וול סטריט ננעלה אמש אמנם בעליות וסגרה רצף של 6 ימי עליות, אך לאחר הסגירה שפכה אלקואה מים צוננים על השוק. החברה דיווחה על הפסד של 28 סנט למניה ברבעון הרביעי, בעוד שבשוק ציפו ממנה להרוויח 5 סנט למניה. מניית אלקואה הגיבה בנפילה של יותר מ-5% במסחר המאוחר בוול סטריט והחוזים העתידיים על מדדי המניות יורדים היום בכ-0.6%. כמיטב המסורת בוול סטריט, אלקואה היא הראשונה לפרסם את הדו"חות הכספיים, ובשוק חוששים כי יש בתוצאות שפרסמה אמש משום עדות לכך שעונת הדו"חות לא תהיה חזקה כפי שמצפים המשקיעים.

עונת הדו"חות בוול סטריט: הציפיות גבוהות, האם השוק ימשיך לעלות?

גם בישראל עוקבים מקרוב אחר הנעשה בארה"ב, כשבמקביל מזמן השוק המקומי כותרות מעניינות לא פחות - הן במאקרו והן בבנקים. הלמ"ס פרסמה בצהריים את נתוני סחר החוץ של ישראל בשנת 2009, לפיהם הגירעון המסחרי הסתכם ב-5.1 מיליארד דולר לעומת 13.2 מיליארד דולר ב-2008. הייצוא ב-2009 ירד ב-18.5% ל-41.8 מיליארד דולר, אולם בחודש דצמבר הוא הסתכם ב-4.2 מיליארד דולר - עלייה של 10% לעומת נובמבר.

הזירה הכלכלית-פוליטית בישראל סוערת לאחר הדברים הקשים שהושמעו היום ע"י שר השיכון, אטיאס בדיון על תקציב משרדו בו תקף באופן חסר תקדים את שר האוצר, שטייניץ: "הוא לא מעורב בשום נושא. אין עם מי לדבר - השר לא קיים". בתגובה אמרו גורמים באוצר: אטיאס מנסה להשתמש ב-1.5 מיליארד שקל שמיועדים לכיסוי גירעונות.

"מי שימכור מניות היום יצטער על כך כבר בקרוב", אומר אלדר גנזל, מנכ"ל בית ההשקעות אסטרטג. "מימוש רווחים בשוק שורי היא פעולה אמוציונאלית שגויה והתשלום בגינה לא יאחר להגיע. עונת הדו"חות שבפתח תוכיח לכולנו שהמשבר למעשה הסתיים וזו עשויה לספק דלק לשווקים כדי לטפס ולהרקיע לשיאים חדשים".

מפריטים את דיסקונט

מדינת ישראל מכרה הבוקר 5% ממניות בנק דיסקונט לבית ההשקעות הגרמני דויטשה בנק. במכרז בלטה היענות נמוכה למדי של הזרים. גורמים בשוק מסרו ל"גלובס" כי דויטשה בנק מבקש למכור את המניות במחיר של 8.87-9 שקל למניה. גורמים בבנק ביקרו את החלטת המדינה למכור מניות דווקא עכשיו כאשר הבנק מצוי בעיצומו של רוד שואו להנפקת זכויות.

מכירת מניות דיסקונט וכוונת המדינה להשלים גם את הפרטת בנק לאומי בהמשך השנה, יחד עם גישושיה של שרי אריסון למכירת מניות בנק הפועלים בכ-100 מיליון דולר - כל אלה לוחצים היום על מניות הבנקים. עם זאת, גנזל מעריך כי העובדה שמניות הבנקים נסחרות במכפילי הון של 0.9-1.2 המשקפים "רמת מחירים הוגנת", וכן העלאת תחזיות הצמיחה של בנק ישראל, יתמכו במניות הבנקים בהמשך.

מלבד מניות הבנקים, גם מניות הנדל"ן בלטו היום בירידות חדות לאחר שכלכלני בנק דיסקונט העריכו כי "החגיגה ועליות המחירים בשוק הדירות לא יימשכו לאורך זמן וכי קיים חשש מבועה בענף". בין המניות בענף נציין את דלק נדל"ן שהמשיכה לרכז עניין לאחר שהמנכ"ל שלה, ערן מיטל, אמר באסיפת מחזיקי האג"ח של החברה אתמול כי אין בכוונתו לפנות להסדר חוב. "אנו יכולים לייצר ערך מוסף מהנכסים הקיימים בחברה", אמר מיטל, שחזר על תוכניתו לממש נכסים בחו"ל.

מניית הביומד ביוקנסל בלטה לחיוב בעקבות הפרסום ב"גלובס" לפיו טבע במו"מ להשקיע מיליוני דולרים בחברה. ביוקנסל הודיעה באוקטובר על כוונתה לגייס כ-15-20 מיליון שקל על בסיס תשקיף מדף, אך בינתיים טרם יצא הגיוס לפועל.

מניית אלביט מערכות נסחרה היום תחת לחץ בצל החרפת המתיחות ביחסי ישראל-טורקיה. דני איילון, סגן שר החוץ, זימן אתמול את שגריר טורקיה לשיחת נזיפה בעקבות המשך שידורי הסדרות האנטי-ישראליות בטלוויזיה הטורקית והטונים המתלהטים שם נגד ישראל. 5% מהכנסות אלביט מגיעות מחוזים עם טורקיה. עם או בלי קשר למתיחות, הבוקר חתכו כלל פיננסים ופסגות את המלצותיהם למניה. כלל פיננסים הוריד את ההמלצה ל"תשואת שוק" עם מחיר יעד של 70 דולר למניה ופסגות הוריד את ההמלצה ל"תשואת חסר" עם מחיר יעד של 62 דולר.

החברה לישראל דיווחה היום לבורסה כי היא השקיעה כ-15 מיליון דולר נוספים בבטר פלייס, פרויקט המכונית החשמלית של שי אגסי. בכך השלימה החברה השקעה מצטברת של 100 מיליון דולר.

[לאתר המעו"ף]