וול סטריט ננעלה בירידות בעקבות האכזבה מדו"חות אלקואה

גלובס tv ענקית האלומיניום אמנם דיווחה על צמצום בהפסדיה, אך אנליסטים ציפו למעבר לרווח ■ הגרעון המסחרי של ארה"ב התרחב בנובמבר ב-36.4 מיליארד ד' ■ אלביט מערכות ירדה ב-4% בעקבות המתיחות עם טורקיה

וול סטריט ננעלה הלילה (ג') בירידות שערים בעקבות בעיטת הפתיחה המאכזבת של אלקואה לעונת הדו"חות. החברה אמנם דיווחה אמש על צמצום בהפסדיה הרבעוניים, אך אנליסטים ציפו למעבר לרווח. יום המסחר, שהתנהל כולו בירידות שערים למן הפתיחה, אופיין בתנודתיות קלה.

כמיטב המסורת בוול סטריט, אלקואה היא הראשונה לפרסם את הדו"חות הכספיים, ובשוק חוששים כי יש בתוצאות שפרסמה אמש משום עדות לכך שעונת הדו"חות לא תהיה חזקה כפי שמצפים המשקיעים. נזכיר כי על פי נתוני תומסון רויטרס,

הרווח התפעולי המצרפי של החברות ב-S&P 500 צפוי לזנק ברבעון הרביעי ב-181% (!), מרמה של 5.62 דולר למניה ברבעון הרביעי של 2008 ל-15.8 דולר למניה ברבעון הרביעי של 2009. אם תחזית זו תתממש, הרי שהרווח התפעולי המצרפי של החברות בכל שנת 2009 יסתכם ב-59.87 דולר למניה, ירידה של 8.5% בהשוואה ל-2008 ונמוך ב-30% מהשיא שנרשם ב-2006 - 85.12 דולר למניה.

אפקט ינואר

הבורסה בארה"ב תסיים את 2010 בעליות. זאת, אם לשפוט לפי חמשת ימי המסחר הראשונים של השנה, שהוכיחו בעבר את יכולתם הנבואית. רצף חמשת ימי העליות בתחילת השנה הוא 1 מתוך 4 בלבד שרשם מדד ה-S&P 500 מאז 1928. כך לפי S&P.

עפ"י Stock Trader's Almanac (שנתון סוחרי המניות), ב-75% מהמקרים, חמשת ימי המסחר הראשונים של השנה ניבאו את כיוונו של מדד ה-S&P 500 בהמשך השנה. "לא נמליץ על השקעה במניות על בסיס זה בלבד, אך אין ספק שהעלייה של 2.7% במדד ה-S&P תמשוך תשומת לב,ף בהתחשב בשכיחותו של 'אפקט ינואר'", אמר דן גרינהאוס, כלכלן בכיר במילר טבק.

אובמה VS בנקים

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, שוקל לכלול היטל מיוחד על בנקים גדולים בהצעת התקציב הבאה שלו, שתוגש בפברואר, כדי לסייע לממשל לקבל חזרה עוד חלק מכספי החילוץ של הבנקים במהלך המשבר הפיננסי, כך מסר אתמול מקור בכיר בממשל.

נוכח הזעם הציבורי שעוררה החלטת ממשל בוש בשעתו לתמוך במערכת הבנקאות בסכום של 700 מיליארד דולר מכספי משלם המסים, הבית הלבן מנסה כעת להרחיק את עצמו מוול סטריט. אובמה צפוי לחשוף את התוכנית לפני הגשת התקציב לקונגרס, אולי בנאומו על מצב האומה בשבוע הראשון של פברואר.

"הנשיא התחייב בפני העם האמריקני שהוא יחזיר את ההשקעה שלו בתעשייה הפיננסית", אמר המקור הבכיר שביקש שלא להיחשף. "אמנם רשמנו התקדמות גדולה בהחזרה של חלק גדול מההשקעה הזו, באופן שעולה בקנה אחד עם חוק הסיוע, אך הנשיא יציע דרך להחזיר כספים נוספים, ואחת האופציות היא היטל על מוסדות פיננסיים". לפי שעה לא ברור איך ייראה ההיטל המיוחד, אך סביר שהוא לא יהיה מס רחב על עסקאות או מס על בונוסים מהסוג שעליו הוחלט בבריטניה ובצרפת.

הגירעון המסחרי האמריקני ממשיך להתרחב

המאזן המסחרי של ארה"ב לחודש נובמבר פורסם היום לפני פתיחת המסחר והצביע על התרחבות הגירעון ב-9.7% ל-36.4 מיליארד דולר, יותר מהצפי להתרחבות ל-34.5 מיליארד דולר. באוקטובר עמד הגירעון על 32.9 מיליארד דולר (במסגרת הדיווח הנוכחי, תוקן נתון הגירעון לאוקטובר והורחב ל-33.2 מיליארד דולר).

על פי המשרד למסחר האמריקני, הסיבה המרכזית להתרחבות הגירעון נעוצה בצריכה חזקה ובביקושי תעשייה גדולים, אשר דחפו את המוצרים המיובאים לעלייה של 2.6% לסך יבוא כולל של 174.6 מיליארד דולר - הרמה הגבוהה ביותר מאז דצמבר 2008. בסיכום של 11 החודשים הראשונים של 2009 הסתכם הגירעון בארה"ב ב-340.6 מיליארד דולר, ירידה משמעותית מהתקופה המקבילה ב-2008, אז הסתכם הגירעון בסכום אדיר של 654.1 מיליארד דולר.

החוזה העתידי על הנפט צנח הערב ב-2.15% וננעל במחיר חבית של 80.8 דולר. הזהב איבד 1.9% מערכו למחיר של 1,129 דולר האונקיה.

אלקואה דיווחה ואיכזבה

אלקואה דיווחה אמש, בתום המסחר, על הפסד של 28 סנט למניה ברבעון הרביעי, בעוד שבשוק ציפו ממנה להרוויח 5 סנט למניה. מניית אלקואה הגיבה בנפילה של יותר מ-5% במסחר המאוחר.

שברון אמרה כי היא מצפה שרווחי הרבעון הרביעי יהיו נמוכים מרווחי הרבעון השלישי, בו רשמה רווח של 3.83 מיליארד דולר, או 1.92 דולר למניה. אנליסטים מצפים שענקית האנרגיה תציג רווח של 1.72 דולר למניה ברבעון הרביעי.

פורד הודיעה אמש כי היא תשקיע 450 מיליון דולר בבניית מכוניות חשמליות במישיגן, בנוסף ל-550 מיליון דולר שהיא כבר השקיעה במפעל זה. פורד מתכוונת לייצר במפעל זה, החל מ-2012, מכוניות היבריד, היבריד נטענות ומכוניות חשמליות המופעלות ע"י סוללות. המהלך צפוי לייצר כ-1,000 משרות חדשות.

טבע בלטה בעקבות הפרסום ב"גלובס" לפיו היא במו"מ להשקיע מיליוני דולרים בחברה. ביוקנסל הודיעה באוקטובר על כוונתה לגייס כ-15-20 מיליון שקל על בסיס תשקיף מדף, אך בינתיים טרם יצא הגיוס לפועל.

מניית אלביט מערכות נסחרה היום בצל החרפת המתיחות ביחסי ישראל-טורקיה. 5% מהכנסות אלביט מגיעות מחוזים עם טורקיה. עם או בלי קשר למתיחות, הבוקר חתכו כלל פיננסים ופסגות את המלצותיהם למניה. כלל פיננסים הוריד את ההמלצה ל"תשואת שוק" עם מחיר יעד של 70 דולר למניה ופסגות הוריד את ההמלצה ל"תשואת חסר" עם מחיר יעד של 62 דולר.

טופ אימג' הודיעה היום על עסקה בהיקף כולל של כמיליון יורו (כ-5.5 מיליון שקל) עם רשות הרכבות בהונגריה.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]