בימים אלה מתחילה שנת הדגם 2010. המונח המסורתי "שנת דגם" בוטל לפני שנתיים והוחלף בערך "שנת עלייה על הכביש", שאין לו קשר ישיר לתאריך הייצור של הרכב. אבל לעם ישראל זה לא מפריע להמשיך ולהתייחס לינואר בתור "ראש השנה למכוניות".
"החלפת הקידומת" בינואר נותנת את האות לגל נרחב מאוד של החלפות כלי רכב ישנים בחדשים על-פי שיטת הכלים השלובים: רוכשי רכב חדש נפטרים מהמשומשות שלהם, שנרכשות על-ידי לקוחות אחרים, שמוכרים מכוניות ישנות יותר, וכך הלאה. השנה מציף את השוק בינואר גם גל גדול במיוחד של מכוניות ליסינג מיד שנייה, שיוצאות לשוק בעקבות תנופת הרענון של ציי הרכב, שהתרחשה ברבעון האחרון של השנה.
ללקוחות, שמחפשים רכב "מהניילונים", אין הרבה התלבטויות; המבחר ומקורות האספקה ידועים, וגם המחירים נעים בפערים קטנים יחסית מסביב למחירונים הרשמיים. שוק המשומשות, לעומת זאת, הוא המערב הפרוע. המוכרים והקונים כמעט לא כפופים לחוקים ידועים, ובשנים האחרונות גם נוספו שלל מקורות אספקה והשתכללו עד מאוד השיטות לציד פראיירים.
להלן תמונת מצב עדכנית של השוק, ההזדמנויות והמוקשים המחכים בו.
1. רכב משומש מליסינג: שולטים בשוק
בכל אחת מחמש השנים האחרונות פלטו חברות הליסינג לשוק בין ארבעים לשישים אלף מכוניות משומשות. לחברות יש מערך משומן היטב של מכירה ושירות בפריסה ארצית, ומוניטין, שהן משקיעות בשימורו.
למי זה טוב?
מי שמחפש מכונית מדגם מבוקש שגילה עד שלוש שנים - בדרך כלל משפחתית יפנית מקבוצות 1 עד 4 - עתיד להיתקל ברכבי ליסינג אם ירצה בכך או לא.
השוק מוצף גם במכוניות ליסינג משנתונים קודמים, מיד שלישית והלאה, אולם רכישה ישירה מליסינג מפחיתה את הסיכון ואת אי-הוודאות שכרוכים ברכישה מלקוח פרטי, והיא מספקת "גב" שאליו ניתן לחזור.
למי שמגיע למגרשים בתקופה לחוצה במיוחד - אחרי גל החלפה גדול, למשל - יש סיכוי טוב למצוא הנחות לא מבוטלות מהמחירון. מלכת הליסינג היא כמובן מזדה עם ה-2, ה-3 וה-6, אולם גם מקומן של חברות אחרות אינו נפקד.
ממה להיזהר?
במאגרים של חברות הליסינג קיימות משומשות במצב מצוין, עם קילומטרז' נמוך, היסטוריה של נהג יחיד, וללא שום תאונות. אבל הסיכוי להגיע אליהן ללא פרוטקציה הוא קלוש.
המכוניות הללו נחטפות בזריזות על-ידי מקורבים ומקושרים, או שהן מוצעות למתעניינים ברשימות "זהב", ונושאות תג מחיר שאינו נמוך משמעותית מזה של משומשת פרטית. סביר יותר להיתקל במכוניות עם נזקי פח ושלדה, שעברו קילומטרז' שנתי כפול כמעט מזה של מקבילותיהן הפרטיות. בדיקה עצמאית של הרכב במכון היא חובה, וכך גם עיון בהיסטוריה של הרכב ואיתור הלקוחות בעבר.
כלי רכב בני שלוש, עם היסטוריה של בעיות מנוע ותיבת הילוכים, מעידים על שימוש אגרסיבי מאוד בתקופת השירות, ואם המילים "צה"ל" או "מינהל הרכב הממשלתי" צצות במפתיע במהלך הבדיקה, מומלץ לעשות אחורה פנה. מסחריות מליסינג אינן שונות בהרבה מרכבי השכרה, ולרוב שירתו הרבה מאוד בעלים.
2. משומשות מיבוא אישי: עניין למקצוענים
היבוא האישי זוכה לאחרונה לחשיפה רבה, אבל במספרים מוחלטים זוהי נישה קטנה, שתופסת נתח שולי משוק המשומשות הישראלי. בכל שלוש השנים האחרונות, שבהן התעורר היבוא האישי, הגיעו לארץ פחות מ-6,500 כלי רכב ביבוא אישי (לא כולל מכוניות אספנות). בשש השנים שלפני כן הגיעו ארצה עוד כ-1,500 כלי רכב במצטבר; פחות ממה שפולטת לשוק המשומשות חברת ליסינג בשנה אחת.
למי זה טוב?
משומשות מיבוא אישי מתאימות למי שמחפש רכב יוקרה או רכב נישה משנתון עדכני יחסית ועם קילומטרז' נמוך. רכבי יבוא אישי רבים הגיעו ארצה למטרות מסחריות, כלומר מתוך כוונה להימכר בשוק היד השנייה תוך גריפת רווח מהיר. היתרון שלהם הוא קילומטרז' נמוך יחסית לרכבי יוקרה "ישראליים", והרבה מאוד תוספות פאר, שמגיעות כסטנדרט. המשומשות מיבוא אישי הן גם מקור אספקה טוב לספורטיביות מוחצנות ולרכבי כביש-שטח ייחודיים, שאין דרך להשיג אותן אופן אחר, דוגמת מיצובישי אקליפס או קדילק אסקלייד.
ממה להיזהר?
רכישת משומשת מיבוא אישי היא לא עסק לחובבנים. לרוב המכוניות הללו יש היסטוריה מעורפלת מהתקופה שלפני הגעתן לארץ, ולעתים אפילו המוכר, שייבא את המכונית, אינו מכיר אותה. כלי רכב מדגמים שאינם מיובאים ארצה באופן סדיר עלולים לאלץ את הרוכש להתרוצץ אחרי מקור לתחזוקה ולחלפים, במיוחד אחרי ארבע-חמש שנים על הכביש. יש גם פתח לשלל קומבינות, שחלקן מתבצעות בחסות המחוקק - כמו רישום "יד ראשונה" לרכב שעבר כמה ידיים בחו"ל, רישום שנת מודל אחרונה לרכב בן יותר משנה, וכך הלאה. מומלץ להשוות מחירים בין דגמים דומים מאותו שנתון, הן מיבוא סדיר והן מיבוא מקביל, ולעשות שיעורי בית, כולל בדיקת היסטוריית השירות של הרכב בארץ ובחו"ל (באמצעות שירותים כמו Carfax וכו').
3. מכוניות מהשכרה: להבדיל בין יד ליד
חברות ההשכרה, שחלקן משמשות כחטיבות של חברות ליסינג, משגרות לשוק המשומשות אלפי מכוניות בשנה. ההיצע מתאפיין במחזוריות, והיקפים גדולים במיוחד נפלטים לאחר תום עונות התיירות והחגים - חגי ראש השנה, פסח, עונת חופשות הקיץ. למרות גילן הקלנדרי הצעיר, רובן עברו בין שלושים לשישים אלף קילומטרים.
למי זה טוב?
חברות ההשכרה הן מקור כמעט בלעדי להשגת משומשת בת כמה חודשים עד שנה לכל היותר. מי שרוצה דגמים פופולריים מדור אחרון, שעדיין נושאים עליהם את אחריות היצרן לשנתיים-שלוש, אבל לא רוצה לספוג את ירידת הערך האגרסיבית של רכב חדש בשנה הראשונה, יוכל למצוא את מבוקשו בקלות במגרשים של חברות ההשכרה.
ממה להיזהר?
תיאורטית, לקוח שרוכש רכב מחברת השכרה אמור לדעת מראש שבתמורה להנחה נכבדת מהמחירון הוא מקבל רכב שעבר הרבה ידיים בחייו הקצרים. עם זאת, יש "ידיים" ויש "ידיים". קיים הבדל מהותי בין מצבו של רכב שננהג על-ידי צליינים עדינים מהולנד, לבין רכב שסופק בהשכרה קצרת טווח לחברה ישראלית, או חס וחלילה לכוחות הביטחון, שם שימש בתור "חמור חטיבתי".
מומלץ לבדוק בשבע עיניים את היסטוריית הטיפולים של רכב ההשכרה המיועד, ולבצע תחקיר קצר (באינטרנט, למשל) לגבי לקוחותיה המוסדיים של אותה חברת השכרה. בנוסף, כדאי לזכור שרכבי השכרה רבים, במיוחד בקטגוריות הקטנות, סופקו לחברות ההשכרה ברמת האבזור הבסיסית ביותר האפשרית, שלעתים אפילו לא הוצעה ללקוחות פרטיים - עם כרית אוויר אחת, ארבעה חלונות ידניים, צמיגים בתת-איכות, וכדומה. דוגמה בולטת בשוק למכונית בסיסית מסוג זה היא היונדאי גטס.
4. קניית משומשת באינטרנט
לוחות מקוונים הפכו בישראל לאימפריה של ממש, עם עשרות אלפי הצעות שמתעדכנות מדי חודש. נוחות השימוש ברובם היא גבוהה בזכות מנגנוני חיפוש מדויקים, לפי מפתח של אזורים וסוגי רכב.
למי זה טוב?
כמו כל לוח יד-שנייה, גם בלוחות המקוונים קיים הרבה מוץ בתבן, וצריך לברור אותו היטב. אפשר למצוא בהם לעתים מציאות אותנטיות מהסוג של "רופא פנסיונר מוכר את הסוזוקי בת ה-6 שלו, מיד ראשונה, עם שלושים אלף קילומטר", אבל צריך להיות זריז מאוד; בדיקה שערכנו גילתה שמציאות אמיתיות, או לפחות כאלה שנראות כמציאות, נמכרות או מוקפאות בתוך דקות מרגע עלייתן לאוויר. קנייה באמצעות האינטרנט גם חושפת הזדמנויות רכב במקומות גיאוגרפיים נידחים.
ממה להיזהר?
כמו כל אתרי האינטרנט עתירי התפוצה, גם לוחות הרכב המקוונים הם מצע אידיאלי לשגשוג תרבית של נוכלים או של מקצוענים ממולחים. עורכי אתרי האינטרנט משתדלים להילחם בתופעת הסוחרים הסמויים ולבודד אותם, אבל רמת התחכום שלהם גבוהה, ולעתים קשה לאתר אותה אפילו בשיחה טלפונית. אנחנו קבענו לאחרונה פגישה עם מוכר רכב, ורק בעת המפגש הפיזי גילינו ש"הרופא" הוא בחור צעיר עם זיפים ומבט עצבני, שעל חגורתו היו תלויים ארבעה טלפונים סלולריים שונים שלא הפסיקו לצלצל. גם קול נשי שעונה לטלפון לא בהכרח פוסל אפשרות של סוחרים. אנחנו מכירים מקרים שבהם נשכרים לצורך העניין שירותי מענה קולי מקצועיים; על מודעה כמו "גולף GTI, יד ראשונה מנהגת מבוגרת, מעט קילומטרים, הרבה פחות מהמחירון" חבל אפילו לבזבז את שיחת הטלפון.
עוד מוקש פוטנציאלי הוא "מחירוני האינטרנט", ששונים מהמחירון של לוי יצחק. מהרבה בחינות הם משקפים את השוק טוב יותר, אולם אם תצטרך להתמקח עם חברות הביטוח ביום מן הימים, רובן יתעלמו ממחירי האינטרנט.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.