וול סטריט סגרה בעליות; אינטל בלטה לקראת פרסום דו"חותיה

גלובס tv הדאו ג'ונס עלה ב-0.3% ■ המכירות הקמעונאיות איכזבו כשירדו ב-0.2% בדצמבר לעומת צפי לעלייה של 0.5% ■ אובמה דורש מס "אחריות למשבר" מ-50 מוסדות פיננסים ■ טאואר הוסיפה עוד 1.75%

המסחר בוול סטריט הסתיים בעליות שערים בהמתנה לדו"חות טובים של אינטל שתדווח לאחר סיום המסחר שיהוו את הפתיחה האמיתית של עונת הדו"חות בוול סטריט, לאחר שבתחילת השבוע פתחה את העונה באופן רשמי אלקואה עם דו"חות מאכזבים. במהלך 7 ימי המסחר האחרונים נרשמו בוול סטריט 6 ימים של עליות כך שעד כה נראה כי 'אפקט ינואר' פוקד השנה את השוק.

פתיחת המסחר דווקא היתה מהוססת בשל מספר נתוני המאקרו שפורסמו לפני תחילת המסחר ואיכזבו את המשקיעים, כשהצביעו על ירידה של 0.2% במכירות הקמעונאיות בדצמבר לעומת צפי כי יעלו ב-0.5%. בנוסף נרשמה עלייה בלתי צפויה במספר התביעות הראשוניות לדמי אבטלה בשבוע שחלף.

עוד נושא שריכז הערב את תשומת לב השוק היתה הודעתו של הנשיא אובמה על הכוונה להעביר תוכנית חדשה למיסוי המערכת הפיננסית. אובמה מתכנן מס חדש שימשך ב-10 השנים הבאות, לפיו 50 מהמוסדות הפיננסים להם נכסים בסך 50 מיליארד דולר יחזירו למשלמי המיסים האמריקנים כ-90 מיליארד דולר, סך שאמור לכסות את הגירעונות שנוצרו לממשל בעיקבות תוכנית החילוץ למערכת הבנקאית. מדובר בהעלאת המס על הגופים הפיננסים הגדולים בארה"ב בשיעור שנתי של 0.15% מסך התחיבויותיהם.

"המחויבות שלי היא להשיב כל אגורה לה זכאים האזרחים האמריקנים" אמר אובמה והוסיף "אני מציע לדרוש מהמוסדות הפיננסים לשלם 'עמלת אחראיות למשבר הפיננסי' עד אשר יפוצו באופן מלא אזרחי אמריקה בעבור העזרה הבלתי רגילה שסיפקו לוול סטריט. המניע שלי להשגת היעד הזה הולך וגדל כשאני רואה דיווחים על רווחים עצומים ומענקים 'מגונים' שמחלקות החברות שחבות את זכות קיומן לעם האמריקני שממשיך להתמודד עם קשיי המיתון".

נציין כי למרות הדברים הקשים של הנשיא נגד וול סטריט רשמו הערב מרבית מניות מגזר הבנקאות והפיננסים עליות שערים. כבר אתמול הגיב לכוונת המס מנכ"ל JP מורגן ואמר "נגלגל אותו על הלקוחות".

ובעניין אחר, יו"ר ה'פד' של ניו יורק אמר היום לרשת PBS כי "הריבית עשויה להישאר נמוכה עד 2012" כאשר להערכתו "הריביות קצרות הטווח יישארו ברמות נמוכות במשך תקופה ארוכה - יעברו לפחות שישה חודשים לפני שייעלו את הריבית". וויליאם דדלי ציין: "בינתיים הולך לנו מצויין בנושא האינפלציה. עם זאת אנחנו לא ממש מצליחים בתחום התעסוקה".

גם יו"ר הפד' ברננקי תפס הערב כותרת כשאמר ש"פגיעה בסמכויות הפד תפגע בהחלטות הריבית" בזאת הביע הנגיד את התנגדותו לאימוץ יוזמת הסנאט לקחת מידיו את הפיקוח על הבנקים.

נזכיר כי מחר ממתינים בארה"ב לפרסום מדד המחירים לצרכן שצפוי לעלות ב-0.2%. כמו כן יפורסם מדד אמון הצרכנים שצפוי להמשיך ולטפס.

באירופה הותיר הנגיד טרישה את הריבית על כנה בשפל של 1% כאשר הבנק המרכזי ממשיך בכך בגישה של "שב ואל תעשה" בעת הנוכחית. מוקדם יותר מסר האיחוד האירופי כי התפוקה התעשייתית בגוש האירו התרחבה ב-1% בנובמבר - כפול מהציפיות. במונחים חודשיים, התפוקה התעשייתית בגוש האירו התכווצה ב-7.1%.

המכירות בעונת החגים היו חלשות מהציפיות

המכירות הקמעונאיות בארה"ב ירדו בדצמבר ב-0.2% לעומת צפי לעלייה של 0.5%. בניטרול מכירות המכוניות ירדו המכירות הקמעונאיות ב-0.3%. המכירות המקוונות דווקא רשמו עלייה של 1.4%. נציין כי נתוני המכירות של חודש נובמבר עודכנו בחדות כלפי מעלה לעלייה של 1.8% לעומת פרסום קודם לעלייה של 1.3%. עם זאת שנת 2009 היתה השנה הקשה ביותר לסקטור הקמעונאי בארה"ב מאז החלו למדוד נתון זה ב-1992, זאת לאחר שהמכירות נפלו במהלך השנה בשיעור של 6.4%.

מספר התביעות הראשוניות לדמי אבטלה טיפסו בשבוע שעבר שהסתיים ב-9 בינואר ב-11 אלף ל-444 אלף לעומת צפי כי יעלו ב-437 אלף זאת לעומת הנתון מהשבוע הקודם שהצביע על מספר נמוך במיוחד של תביעות ראשוניות שהסתכם ב-433 אלף.

עוד פורסם כי בדצמבר נותרו מחירי היבוא אל ארה"ב ללא שינוי ביחס לחודש הקודם בהתאם לציפיות, כאשר במונחים שנתיים נרשמה עלייה של 8.6%.

מחיר החוזה על הנפט הגולמי נקבע בבורסת הסחורות של ניו יורק ב-79.39 דולר לחבית, ירידה של 0.3%,

החדשות הטובות נדבקות לטבע

לפי הערכות האנליסטים, אינטל צפויה לדווח בסיום המסחר על 30 סנט למניה ברבעון הרביעי של 2009, לעומת רווח של 4 סנט למניה ברבעון המקביל ב-2008. הכנסות החברה צפויות לצמוח ב-23% ולהסתכם ב-10.1 מיליארד דולר. תוצאותיה בפועל יראו אם היא הצליחה להכות את התחזיות או לא, מה שיקבע את הטון לקראת יום המסחר מחר.

אך לא רק אינטל מככבת מבין מניות הטכנולוגיה. גוגל ויאהו ממשיכות לסבול בסין, שכן לאחר מתקפת ההאקרים שגרמה לגוגל לשקול לחסל את פעילותה בסין, יאהו חוותה מתקפה דומה. מפעילת מנוע החיפוש השני בגודלו בארה"ב עדיין לא מאיימת לסגת מסין כמו גוגל, אך לא מן הנמנע כי מתקפות אלו לא יחזרו בעתיד.

בקרב מניות הבנקים מרכזת מניית JP מורגן עניין, לקראת פרסום הדו"חות הכספיים של הבנק מחר (ו'). לפי קונצנזוס התחזיות, הבנק צפוי לדווח על רווח נקי של 62 סנט למניה ברבעון הביעי לעומת 7 סנט למניה ברבעון המקביל, כאשר ההכנסות צפויות לזנק ב-57% ל-27 מיליארד דולר.

בקרב המניות הישראליות, טבע נסחרה לאור העלאת דירוג האשראי שלה על ידי מודי'ס. סוכנות הדירוג העלתה את הדירוג של טבע בדרגה אחת ל-A3, ובכך הפכה טבע לחברת התרופות הגנריות הראשונה בעולם בקטגוריית דירוג A. בנוסף דיווח הערב ה"פילדלפיה אינקווירר" על תוכניות הנדל"ן של טבע בארה"ב. החברה מתכוונת להקים קמפוס ענק בפנסילבניה בשטח של 156 אקרים שצפוי לכלול יותר ממיליון רגל רבוע של מחסנים ומשרדים בעיירה יוריקה. "אין לנו לוח זמנים מוגדר אך אנו מצפים כי התהליך יארך מספר שנים עד שיושלם" נאמר בהודעת החברה.

מניית יצרנית השבבים טאואר הוסיפה לבלוט לאחר שזינקה אמש במחזור חריג - פי 10 מהמחזור הממוצע ב-3 החודשים האחרונים. זאת, לאור דברי המנכ"ל ראסל אלוונגר, שאמר בכנס אנליסטים ומשקיעים בניו יורק כי הכנסות החברה יסתכמו השנה ב-500 מיליון דולר, לעומת כ-300 מיליון דולר הצפויים ב-2009.

[לטבלת ישראליות בעולם][לארביטראז]