הסמוראי שקנה אברקרומבי אנד פיץ'

בהשראת הלוחם מיאמוטו מוסאשי צריך להתנהל בחוכמה - להוביל את המניות המנצחות ליעד, ואת היורדות או המדשדשות לרשימת המעקב / זיו סגל

לפני שבועיים הגדרנו את היעדים שלנו ל-2010: "קניון שמרוויח 6% ויותר מעל ה-S&P 500 או 12%-20% - הגבוה מביניהם". הגדרת יעדי תשואה בעולם ההשקעות אינה שכיחה בלשון המעטה, ורוב - אם לא כל - הפרסום בענף מתבסס על הישגי העבר. אנחנו מודעים לאפשרות שלא נעמוד ביעדים ונתמודד איתה במקרה הצורך. אבל בלי יעדים וחזון לא יהיו תוצאות, והם חלק מתהליך העבודה.

אחרי שנגמרה תקופת הסיכומים והחגיגות, צריך להתקדם לקראת היעדים. נעשה זאת השנה על ידי פעילות טכנית מוגברת בתיק. מניה שלא תעבוד לא תישאר זמן רב. כך ננסה לדחוף כל הזמן את התיק קדימה, מתוך הנחת מוצא שהשוק לא ייתן לנו מהלך מדהים כמו מהשפל של 2009.

הדרישות הטכניות

מבחינה טכנית אנחנו דורשים מכל מניה חדשה בתיק לעמוד בשלוש דרישות: תמיכה קרובה, עוצמה (בפועל או מתהווה) בהשוואה ל-S&P 500 ופוטנציאל לעלייה. את הפוטנציאל לעלייה ניתן לבחון באמצעות המרחק עד ההתנגדות הקרובה, יעדי פיבונאצ'י, יעדי תרשים ה-X וה-O, תבניות היפוך מגמה ועוד. לא נכניס לתיק מניה שאין לה פוטנציאל ושאין לה עוצמה או סיכוי להתפתחות עוצמה.

אבל לא כל פוטנציאל מתממש. תחשבו לרגע על הימורי סוסים. האם הסוס המבטיח ביותר הוא זה שתמיד מנצח? האם לא קורה שסוס אלמוני פתאום תופס תאוצה, עוקף את הפייבוריט לניצחון ומגיע ראשון אל קו הגמר? קורה גם קורה. אלא שלהבדיל ממרוצי סוסים, אנחנו יכולים לשנות את ההימור ולהחליף סוס תוך כדי המרוץ.

הפוטנציאל לעבודה כזו הוא אינסופי אם היינו בוחנים את כל המניות הנסחרות בארה"ב. אבל מטעמי שפיות ומטעמי ההגנה מפני מסחר יתר, אנחנו מגבילים את מתחם בחירת הסוסים לרשימת המעקב שלנו, אותן "מניות ספסל" שלכולן המלצה כלכלית והן עונות לקריטריונים של תיק הקניון. גם כך, מכיוון שרשימת המעקב כוללת כ-100 מניות, יש הרבה עבודה והרבה פוטנציאל, לרבות תחזוקת רשימת המעקב עצמה.

חוכמת הסמוראי

נזכרנו בקטע מתוך ספר חמש הטבעות של הלוחם מיאמוטו מוסאשי. לקטע קוראים "המפקד מכיר את פרשיו", ונאמר בו: "בהשתמשך בחוכמת האסטרטגיה, חשוב על האויב כאילו הוא פרש מהפרשים שלך. אם תחשוב בדרך זו אזי תוכל להניעו על פי רצונך ולרדוף אותו סביב. אתה הופך אז למפקד, והאויב לפרש שלך. עליך ללמוד לשלוט בכך". (עמוד 107, הוצאת אסטרולוג).

הפרש שלנו הוא המון המשקיעים שרוכב על כל מניה ומשפיע על השער שלה. אנחנו חלק ממנו ובוודאי לא מניעים אותו כרצוננו. אבל גם מוסאשי לא התכוון לשליטה ממשית בפרש. הוא התכוון להליך מנטאלי שמוביל למעשה ותוצאה.

כל מניה היא בבחינת סוס עם פרש מולם אנחנו מתמודדים עם השאלה האם יתקדמו קדימה או ילכו אחורה. לא אויב אבל סוג של יריב. אם הם מתנהגים כמצופה, נמשיך להוביל אותם בדמיוננו אל היעד, וכך נימנע מסגירת פוזיציות מרוויחות בטרם עת, כשל מנטאלי שכיח אצל משקיעים. אם הם עייפים, לא ניתן להם לעכב אותנו. נוביל את הסוס בדמיוננו למנוחה במכלאה (רשימת המעקב), נשלח את הפרש להתרעננות, ונבחר צוות אחר.

לנו יש יתרון על הסמוראי שבשטח. השוק הוא לא ממש אויב, למרות שרבים חושבים שכן. שוק יורד, למשל, הוא חבר למוכרי שורט ואויב לבעלי פוזיציות רכש. כל שצריך זה ללמוד להניע את הפרש. תוביל את המניות המנצחות אל היעד שבדמיונך ותימנע ממכירה מוקדמת וויתור על רווח. תוביל את המניות המדשדשות/יורדות אל רשימת המעקב, ותימנע מתבוסה במלחמה מול הבנצ'מרק.

בחן את עצמך

מקובל עליכם? אם כן, בצעו שתי בדיקות קטנות:

1. בידקו את עשר המכירות שביצעתם לאחרונה, ומה קרה למניות מאז. האם הן עלו מאז יותר או פחות מה-S&P 500? האם הן עלו יותר או פחות מהמניות שקנית במקומן? את הבדיקה הזו צריך לעשות באופן רציף על מנת לבדוק מי שולט במשחק.

2. בידקו את המניות בתיק. האם כולן במגמת עלייה ("מונעות" על ידך אל היעד)? האם הן חזקות מה-S&P 500 או הבנצ'מרק שבחרת? האם יש אפשרויות טובות יותר?

אם באמצעות התהליך הזה תשפרו את התשואה רק ב-1% לחודש זה לא רע בכלל. אלה 12% לשנה.

מי למכלאה ומי לתיק?

ב-6 בינואר מכרנו את נייק (סימול: NKE), האסברו (סימול: HAS) וסוניק (סימול: SONC). במקומן קנינו את מרתון אויל (סימול: MRO), Huaneng Power (סימול: HNP) ופרוטליקס (סימול: PLX).

ב-11 בינואר מכרנו את ארצ'ר דניאלס מידלנד (סימול: ADM) ו-ShengdaTech (סימול: SDTH), שלא תופסות מומנטום. לגבי ADM, נכון למועד המכירה נראה שזה עניין של זמן עד שהיא תתחיל לרוץ למעלה. מהלך מעל 32 דולר יהיה הסימן לזינוק. במקרה כזה ADM תהיה מועמדת טובה לכניסה מחודשת לתיק.

חזרו לקניון אברקרומבי אנד פיץ' (סימול: ANF), שמומלצת על ידי מספר גופים ל-2010, וחברת הפארמה הסינית WuXi (סימול: WX), אותה הוצאנו בעבר מחשש לתיקון כלפי מטה - שכנראה לא יגיע. נכון למועד כתיבת הטור WX חזקה במידה משמעותית מה-S&P 500, ובמידה רבה עוד יותר מ-ADM.

ANF נכנסה תוך הימור על פוטנציאל לעוצמה, ובגיבוי המלצות כלכליות. נכון למועד הכניסה שלה היא חלשה ביחס ל-S&P 500 על רקע הירידה החדה שלה מ-41.65 דולר ל-32 דולר. אבל הגעה שלה אל הממוצע הנע ל-150 יום, והקירבה לממוצע הנע ל-200 יום, בגיבוי ההמלצות הכלכליות, הם סיבה טובה לנסות רכש.

השלב הבא יהיה לבדוק האם היא מתחילה לרוץ קדימה. ההימור הוא הכסף שהיינו יכולים להרוויח בזמן הזה על מניה אחרת. לפיכך לא ניתן לה יותר מדי זמן להתמהמה. מסחר מעל 35 דולר ייחשב סימן חיובי.

הגנה על תיק הקניון: ממוקמת מתחת ל-1,130 נקודות. *

זיו סגל הוא A level 2 Chartered Market Technician (CMT) ויועץ ניתוח טכני לאקסיומה בית השקעות. דירקטורים: אביבית מנה קליל וסרגיי וסצ'ונוק (אופנהיימר), אלון גל (דאטה פרו), דיוויד סלומון ואלי אברמוביץ (PDM). לעדכונים בזמן אמת ולגרפים של מניות הקניון: אתר "גלובס", מדור ניתוח טכני. הטור נכתב מספר ימים לפני פרסומו. אין לראות בטור המלצה לרכישה/מכירה של ני"ע ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם. זיו ו/או לקוחותיו עשויים להחזיק בני"ע או נגזרי ני"ע המוזכרים כאן