JP מורגן משך את וול סטריט מטה: הנאסד"ק ירד ב-1.3% בשבוע

גלובס tv המשקיעים התאכזבו מתוצאות הבנק, והמניה ירדה ב-2.1% ■ מדד אמון הצרכנים איכזב אף הוא ■ טבע נחלשה ב-1.3% בשל הורדת המלצה ■ רכישתה של Bare Escentuals הקפיצה את המניה ב-42%

המסחר בוול סטריט ננעל ביומו האחרון של שבוע המסחר בירידות שערים, כשהדאו ג'ונס השיל 101 נק' בסיום - אובדן הנקודות התלת-ספרתי הראשון לשנת 2010. זאת, בשל אכזבה מהשורה התחתונה בדו"חות הבנק JP מורגן-צ'ייס ומחולשת הזרוע הקמעונאית (צ'ייס מנהטן), לרבות הגידול באשראי הבעייתי וההפסדים מפעילות כרטיסי האשראי.

אדם גולד, מנהל השקעות בכיר מקרנות דיקסריון היטיב לבטא זאת. "השוק תמחר את התרחיש הטוב ביותר לרווחי הבנקים", אמר לסוכנות הידיעות "AP". "לפני חצי שנה, דו"חות כאלו היו מביאים לזינוק במחיר המניות", אמר.

בכך, נסוג שוק המניות בוול סטריט מרמתו הגבוהה ביותר מזה 15 חודשים תוך שהוא מציג את הירידה החדה ביותר מאז יום המסחר האחרון בעשור הקודם. למעשה, האכזבה מדו"חות JP מורגן-צ'ייס העיבו על התוצאות החיוביות שהציגה רק יום קודם יצרנית המעבדים אינטל. לסנטימנט ממניות הפיננסים תרמה אכזה ממדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן - שעלה, אך בשיעור מתון בהרבה מהצפוי.

חולשתו של שוק המניות שקולה להתחזקותו של שוק האג"ח, ובקרב אגרות החוב הממשלתיות של ארה"ב נרשמו עליות שערים ששחקו, בהתאמה, את התשואה לפדיון שהן מגלמות. כך למשל, ירדה התשואה לפדיון באג"ח הלא-צמודה ל-10 שנים (הנושאת ריבית קבועה של 3.375% לשנה) בשיעור דו-ספרתי לרמה של 3.68%.

במבט קדימה, נציין כי בשבוע הבא תתפוס עונת הדו"חות תאוצה, כש-65 מחברות מדד ה-S&P 500 יפרסמו את תוצאותיהן הכספיות. זאת, חרף שבוע מסחר מקוצר בשל יום מרתין לותר קינג החל ביום שני הקרוב.

בסיכום שבועי, הדאו ג'ונס ירד בפחות מפרומיל, מדד ה-S&P 500 נסוג ב-0.8% והנאסד"ק איבד 1.3%.

זירת המאקרו

האינפלציה בארה"ב ב-2009 הסתכמה ב-2.7%, מעט מתחת לציפיות (2.8%). הסיבה לכך נובעת ממדד דצמבר, שעלה ב-0.1% בלבד - מחצית מממוצע ציפיות האנליסטים. זאת, בהמשך לעלייה חודשית של 0.4% במדד המחירים לצרכן האמריקני לחודש נובמבר.

ליבת האינפלציה (מדד המחירים לצרכן בניכוי עליות המחירים במזון ובדלק) עלו בהתאם לתחזיות המוקדמות - 1.8% לשנה ו-0.1% בדצמבר. נזכיר כי ליבת מדד נובמבר נותרה ללא שינוי וליבת האינפלציה ב-12 החודשים שהסתיימו בנובמבר הסתכמה ב-1.7%.

סקר הייצור של האמפייר סטייט המפורסם על-ידי שלוחת הפדרל ריזרב, הבנק המרכזי האמריקני, בניו-יורק מצביע כי מדד ינואר עומד על 15.92 נקודות. האנליסטים צפו יזנק רק ל-12 נקודות. מדד דצמבר עודכן ל-4.55 נקודות, גבוה מהקריאה המקורית של המדד - 2.55 נקודות בלבד.

בתוך כך, התפוקה התעשייתית בארה"ב עלתה בדצמבר ב-0.6%, בהתאם לתחזיות, אך נתוני התפוקה לנובמבר עודכנו בדיעבד כלפי מטה, וכעת הם מצביעים על עלייה של 0.8% גם כן, לעומת 0.85, במקור; שיעור הניצולת עלה מעבר לצפוי, לרמה של 72% לעומת תחזית מקדמית ל-71.8% בלבד. בנובמבר עמד שיעור הניצולת על 71.5%.

מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן עלה בינואר קלות ל-72.8 נקודות מ-72.5 נקודות בדצמבר, אך המשקיעים ציפו כי המדד יעלה גבוה יותר ל-74 נקודות.

הריצה לאג"ח הממשלתיות, הנחשבות כאפיק השקעה סולידי, חיזק את הדולר מול מטבעות זרים - האירו נחלש ב-0.78% ל-1.4387 דולר. כיוון שסחורות נסחרות ברחבי העולם כשהן נקובות במטבע האמריקני, ירד מחירן בהתאמה. כך למשל המסחר בחוזים העתידיים על הנפט הגולמי למסירה בפברואר ננעל בבורסת הסחורות בניו-יורק בירידה של 1.8% ל-78 דולר לחבית.

מניות בכותרות

JP מורגן-צ'ייס , אחד הבנקים החסונים בארה"ב, הזהיר כי עדיין מוקדם מכדי לקבוע שההפסדים ממשכנתאות ומהלוואות אחרות עברו את רמת השיא. החולשה בפעילותו הקמעונאית של הבנק פגעה במניות המגזר הפיננסי והורידה את השוק כולו.

המשקיעים מצאו מפלט (מועט, אומנם) ברווח הגבוה בהרבה מהציפיות שהציגה אינטל לאחר נעילת המסחר ביום חמישי. התחזית שניפקה החברה במסגרת הדו"חות הכספיים הצביעה על התאוששות קרבה בתעשיית המחשבים האישיים.

חברת הקוסמטיקה הגדולה ביפן, שיסיידו (סימול: SSDOF.PK מעבר לדלפק), הודיעה כי תרכוש את Bare Escentuals האמריקנית (סימול: BARE בבורסה בניו-יורק) תמורת 1.7 מיליארד דולר בצעד שנועד להרחיב את עסקיה מעבר לים. הפרמיה שגולמה ברכישה, 43% מעל מחיר השוק, נמחקה כמעט לחלוטין כשהמניה קפצה ביום בולט של ירידות.

חברת הכרייה הברזילאית וָאלֶה (Vale ) מנהלת מו"מ לרכוש נתח של 42.3% מחברת הדשנים פוספרטיל, מכרות זרחה (פוספט) ומפעלי הפקה מידיה של Bunge (סימול: BG בבורסה בניו-יורק) תמורת 3.8 מיליארד דולר.

ג'ונסון אנד ג'ונסון שילמה שוחד לרשת שירותי הסיעוד הגדולה בארה"ב, Omnicare (סימול: OCR בבורסה בניו-יורק) על מנת לשדל את מטופליה המבוגרים ליטול את התרופה האנטי-פסיכוטית ריספרדל, המשווקת גם בישראל - כך טוען התובע המחוזי בבוסטון. איווקס, שנרכשה על-ידי טבע הישראלית, הסכימה לשלם 14 מיליון דולר כדי ליישב האשמות דומות בנובמבר האחרון.

ישראליות בתפוח הגדול

ומטבע לטבע. חברת המחקר Standpoint הורידה את ההמלצה לתעודות הפיקדון האמריקניות של חברת התרופות ל"החזק" מ"מקניה" תוך שהיא מנמקת זאת בעליה הגדולה בשערה לאחרונה (למעלה מ-19% תוך חצי שנה), מה שעשוי להצביע על היותה יקרה. מחיר היעד נותר 70 דולר, גבוה ב-18.6% משער הנעילה ביום חמישי.

ברקליס קפיטל העלו את מחיר היעד של מניית סרגון ל-11 דולר מ-9 דולר, שעדיין נמוך ב-15.3% משער הנעילה של המניה. לפיכך, הותירו את ההמלצה על "משקל-שוק".

אלביט הדמיה צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לקראת סוף עונת הדו"חות. זאת, מאחר והחברה הבת פלאזה סנטרס תפרסם את דו"חותיה שלה רק ב-24 במארס.

Royal Caribbean Cruises (סימול: RCL בבורסה בניו-יורק), "שיט תענוגות מלכותי בקאריביים" בתרגום חופשי, הודיעה כי תתרום מיליון דולר לטובת רווחתם של נפגע רעש האדמה בהאיטי.

אמדוקס הודיעה כי מערכת החיוב והגבייה CES 7.5 לספקיות פס-רחב תתמוך במערכת ההפעלה סולאריס 10 של סאן מיקרוסיסטמס .

שבת שלום.