75% מחברות ההיי-טק יגייסו עובדים במחצית הראשונה של 2010

המדד של פרופ' צבירן: השכר בהיי-טק צפוי לעלות ב-2010 בשיעור של כ-4% ■ רק 16% מהחברות בתחום מתכננות לפטר עובדים במחצית הראשונה של השנה, לעומת 80% במחצית השנייה אשתקד

רמות השכר בתעשיית ההיי-טק הישראלית צפויות לעלות בשנה הקרובה בשיעור ממוצע של כ-4%. כך עולה מנתוני סקר השכר וההטבות בתעשיית ההיי-טק, שמפרסם היום (ג') פרופ' משה צבירן מאוניברסיטת תל אביב.

עליית השכר המתוכננת היא חלק ממגמה של התאוששות בשוק ההיי-טק, שבאה לידי ביטוי כבר במחצית השנייה של 2009 ובביצועי החברות הישראליות בתחום, שאצל חלקן כבר ניכר שיפור בצבר ההזמנות ובתוצאות העסקיות. בהתאם לכך, ניתן לראות בנתוני הסקר כי חלה ירידה בשיעור ובכמות המפוטרים במחצית השנייה אשתקד.

עליית השכר המתוכננת מגיעה כחלק מהתאוששות בתעשיית ההיי-טק, שבאה לידי ביטוי גם בהתמתנות בכמות המפוטרים במחצית השנייה של 2009 - בעוד שבמחצית הראשונה אשתקד פוטרו כ-4.4% מכלל העובדים בחברות שנסקרו, במחצית השנייה פוטרו רק 2% (כ-2,000). מגמת הבלימה בשיעור המפוטרים ניכרת גם בירידה בהיקף הפיטורים המשמעותיים, של יותר מ-10% ממצבת העובדים בחברה. בעוד במחצית השנייה של 2008 עמד שיעור המפוטרים המשמעותיים על 24%, במחצית הראשונה אשתקד השיעור עמד על 18%, ובמחצית השנייה כבר נרשמה ירידה ל-11%.

ומה מתוכנן ב-2010? לפי הערכת צבירן, מספר החברות שנמצאות בקשיים קטן יחסית לעומת השנה שעברה, ולכן רק 16% מהחברות מתכננות לפטר עובדים במחצית הראשונה של השנה, רובן קטנות ובינוניות. זאת, לעומת 80% מהחברות שפיטרו עובדים במחצית השנייה של 2009.

במקביל לפיטורי עובדים, דיווחו כ-88% מהחברות על עזיבה מרצון של עובדים במחצית השנייה של 2009. מבחינה כמותית מדובר על כ-1,800 עובדים, שמייצגים כ-1.8% מכלל העובדים בענף, ומרביתם עובדים מתחום הפיתוח שנקלטו לעבודה בחברות אחרות.

כ-2,000 עובדים ייגויסו

בעוד מגמת הפיטורים נחלשת, חברות ההיי-טק חוזרות גם לגייס עובדים חדשים. על פי נתוני הסקר, 92% מהחברות דיווחו על גיוס עובדים חדשים במחצית השנה האחרונה, כשבסך הכול גויסו בתקופה זו כ-3,500 עובדים חדשים, המהווים כ-4% מכלל העובדים. עם זאת, מספר המגויסים החדשים עדיין נמוך משמעותית ביחס לתקופה שקדמה למשבר. במחצית הראשונה של 2010 המגמה תימשך, וכ-75% מהחברות מתכננות לגייס עובדים - כ-2,000 במספר.

"הנתונים מצביעים בבירור על גידול בקצב הגיוס של עובדים חדשים יחסית למחצית השנה הקודמת, אולם חשוב להדגיש כי מרבית הגיוסים לא נעשו כחלק מתהליך גידול של החברות, אלא במסגרת איוש משרות פנויות או טיוב כוח האדם", אומר צבירן.

קיצוץ השכר הממוצע: 7.8%

מלבד נושא הפיטורים, אחד הנושאים שהעיקו לא מעט על עובדי ההיי-טק בשנה החולפת היה קיצוצי השכר והפגיעה בבונוסים ובתנאים הנלווים. על פי נתוני הסקר, 39% מהחברות ביצעו קיצוצי שכר לעובדים מאז תחילת המשבר במחצית השנייה של 2008, כשרובן (68%) ביצעו את ההפחתות במחצית הראשונה של 2009. שיעור קיצוץ הממוצע עמד על 7.8% מהמשכורת, כשבמרבית החברות השכר המופחת עדיין בתוקף והן טרם השיבו את המצב לקדמותו.

הסקר מראה שב-2009 לא הייתה רק מגמת קיצוצים - חלק מהחברות דווקא העניקו העלאות שכר ובונוסים לעובדים, אם כי מדובר בשיעור נמוך יחסית. מהנתונים עולה כי 10% מהחברות עדכנו שכר לכלל העובדים ב-2009 לעומת 39% בשנת 2008. כ-24% מהחברות דיווחו על הענקת בונוסים לכלל העובדים או לחלקם במחצית השנייה אשתקד, כששיעור הבונוס הממוצע עמד על 1.3 משכורות חודשיות.

ומה יקרה בשנה הנוכחית? על-פי הסקר, 54% מהחברות הקצו תקציב להעלאות שכר ב-2010, ששיעורו הממוצע עומד על 3.8% מתקציב החברה.

"התנודתיות וחוסר הוודאות בשוק משפיעים על כוונת החברות לעדכן את שכר עובדיהן ב-2010. למרות שישנה מגמת עלייה בשיעור החברות שהקצו תקציב להעלאות שכר בשנה הבאה, עדיין יש כאלה שלא בטוחות כי המצב בשוק יאפשר עדכוני שכר, ולכן טרם החליטו בנושא או שהחליטו שלא לעדכן שכר בשנה הקרובה", אומר צבירן.

גם מבחינת הענקת בונוסים ניתן לראות אופטימיות: כמחצית מהחברות דיווחו על כוונתן להעניק בונוס לעובדים במהלך המחצית הראשונה של השנה, עליה של כ-10% יחסית לתקופה המקבילה אשתקד. שיעור הבונוס צפוי להיות דומה לזה שהוענק במחצית השנייה של 2009, עם שיפור קל.

אופטימיות זהירה

לדברי צבירן, שערך את הסקר בקרב למעלה מ-250 חברות המעסיקות כ-100 אלף איש, נתוני הסקר בהחלט מאפשרים להצביע על אופטימיות זהירה. לדבריו, תנאי הפתיחה של 2010 שונים משמעותית מאלה של השנה הקודמת, כשבשלב זה נראים סימנים ראשוניים אך ברורים של התאוששות מהמשבר וחזרה למסלול של צמיחה.

"ניתן להניח בזהירות שהכלכלה העולמית, וכלכלת ישראל בתוכה, עברו את המשבר", אומר צבירן. "עם זאת, עדיין קיימים גורמי סיכון רבים שיכולים להביא להתדרדרות כלכלית מחודשת ולמרות הסימנים המתמשכים של שיפור בכלכלה, עדיין שוררת בעולם אי ודאות רבה שמקרינה על תהליכי קבלת ההחלטות בחברות ההיי-טק".