מדריך לנחקר ברשות המסים

שיחה מקרית במעלית יכולה להפליל אותך ולהפוך אותך מעד בחקירה לחשוד בעבירה

לא כל זימון לחקירה ברשויות המס משמעותו שאתה חשוד בביצוע עבירות. יש אפשרות שהחקירה היא לשם בדיקת תיק נגד אדם אחר. עם זאת, חקירה של עד יכולה להפוך לחקירה באזהרה, שמשמעותה היא שהנחקר נהפך מעד לחשוד - בעניין שלשמו הוזמן לחקירה או בעניין אחר.

כך או כך, יש מספר כללי ברזל שכדאי לציית להם:

לשקול מלים

לחוקרי מס מותר לתעד כל מה שאומר נחקר, גם דברים שנאמרים מחוץ למסגרת גביית ההודעה. כלומר, שיחה תמימה במעלית, הערה במסדרון וגם דברים שנאמרו בחדר החקירה עצמו, בטרם הכריזה החוקר על התחלת גביית ההודעה מהנחקר, עשויים להיות מתועדים במזכר ולאחר מכן להיות מוגשים באופן חד-צדדי כראיה לבית המשפט.

יש להישמר מכל משמר ולא למסור מידע כלשהו מחוץ למסגרת גביית ההודעה. לא פחות חשוב מכך - לאחר מסירת ההודעה לחוקר ובטרם החתימה עליה, יש לקרוא אותה ביסודיות ולדרוש לתקן תכנים שאינם משקפים את אשר נאמר.

פיתוי והפללה

אם אומרים לך שאתה נחקר תחת אזהרה כחשוד בביצוע עבירות מס, זכותך להימנע מלמסור לחוקרים ראיות שיובילו להפללתך העצמית. ברם, השימוש בזכות זו עלול במקרים לשמש חיזוק לראיות נגדך.

למשל, אם נוקטים בשתיקה חלקית, כלומר עונים על שאלות מסוימות ולא עונים על שאלות אחרות - הדבר עלול לחזק את החשד בכל הנוגע לנושאים שעלו בשאלות עליהן לא עונים.

כמו לכול חשוד, גם לזה הנחקר בחשד לביצוע עבירות מס יש זכות להיוועץ בעורך דין. פעמים רבות נוקטים חוקרי המס בטקטיקות עיכוב והשהייה של אותה היוועצות, על מנת לגרום לחשוד למסור מידע חשוב ששיחה עם עורך דין תמנע את מסירתו.

חוקרים נוטים, למשל, להבטיח לנחקרים חסינות מפני העמדה לדין. הבטחה כזו ריקה מתוכן, שכן היא אינה בסמכות חוקרי המס. הם לא יכולים להתחייב כי הדברים שנאמרים להם לא יפלילו את הנחקרים.

מחוץ לחדר החקירה

לעיתים, תוך כדי החקירה או בסופה או בהליך שחרור החשוד בערובה, נמסר לנחקר כי הוא נדרש שלא לשוחח על נושא החקירה עם מעורבים נוספים בפרשה. לעיתים מדובר ברואה החשבון או יועץ המס של הנחקר או אף בעובדיו.

עד כמה שהדבר קשה והופך את העבודה בעסק למסובכת, הפרת הדרישה הזו עלולה לסבך את החשוד הנחקר בביצוע עבירת שיבוש מהלך החקירה והדחת עדים, ולכן חייבים לציית לה.

לשמור ראיות

חוקרי המס אוספים מסמכים כגון ספרי הנהלת חשבונות, חשבוניות ועוד. יש לדרוש ולקבל אישור מפורט ככל הניתן בדבר מסירת החומר לחוקרי המס. כמו כן, במידת האפשר, רצוי לשמור העתקים מהמסמכים שנלקחו.

חוקרי המס הם עובדי מדינה, ולכן גם אם הצורה שבה הם מבצעים את החקירה נראית כלא הוגנת או ראויה - מומלץ לשמור על יחס מאופק ומנומס לחוקרי המס, כדי למנוע טענות בדבר העלבת עובד ציבור.

חשוב: כאמור בפתח מאמר זה, לא כל הזמנה לחקירה פירושה חשד, לפעמים מוזמנים כדי למסור מידע או מסמכים לגבי אדם אחר. אולם, גם במקרה של חקירה בעניין אחר אי-הופעה מהווה עבירה, ולכן אם אי-אפשר להופיע לחקירה במועד המקורי - יש לתאם מועד חילופי.

* עו"ד אודי ויסבאום התמחה בשנים 1997-1998 בתחום עבירות המס, ולאחר שהוסמך לעריכת דין כיהן משנת 1998 ועד סוף שנת 2008 כיועץ משפטי, סגן מנהל מחלקה משפטית ותובע באגף המכס והמע"מ ברשות המסים.
הוא בעל תואר שני (M.B.A) במינהל עסקים מטעם אוניברסיטת בר-אילן.