הבורסה ננעלה בנטייה לירידות: המעו"ף איבד 0.4%; מניות הגז והנפט זינקו

גלובס tv אפריקה איבדה 2.2% - אפי פיתוח מנסה להנזיל המניה ■ כי"ל ירדה ב-0.9% על רקע הדיווחים על חוזה אשלג עם סין ■ זיו סגל: "המעו"ף בדרך ל-1,200 נק'" ■ מודיעין קפצה ב-17.9%, זרח ב-9.8% ורציו ב-8%

יום הפכפך בבורסה: לאחר ששהה בטריטוריה השלילית, החיובית, ובמסחר מעורב, הבורסה המקומית ננעלה לבסוף בנטייה לירידות שערים, כשהחוזים בוול סטריט משכו את הבורסה מטה. ברקע היה הסנטימנט השלילי בשוקי חו"ל וההמלצה השלילית של מורגן סטנלי על השוק הישראלי. מניות הנפט והגז, כי"ל ואפריקה ישראל כיכבו היום בת"א ומחזור המסחר הסתכם בכ-1.8מיליארד שקל.

תחילה לחו"ל. החוזים בוול סטריט היום נחלשו בשיעור של 0.6% לאחר דוחות לא טובים של הבנקים בארה"ב - מה שהביא לפתיחה שלילית בוול סטריט, שמשכה אחריה את הבורסה בת"א. המדדים במזרח איבדו היום גובה על רקע חששות המגיעים מסין. נגיד הבנק המרכזי של סין אמר היום כי הממשל ירסן את קצב שחרור האשראי במערכת הבנקאית, על רקע חשש מהתנפחות בועות. גם באירופה ניכרת ההשפעה, כאשר מדדי המניות המובילים מאבדים כ-0.9% מערכם.

ובישראל, האם יש למדד המעו"ף עוד כוח להמשיך לעלות? זיו סגל, המנתח הטכני של "גלובס", מעריך שכן. לדבריו, "המעו"ף נשאר מעל 1,145 נקודות וגם מעל 1,130 נק' וחיזק בכך את מגמת העלייה ארוכת הטווח. מצב האינדיקטורים הטכניים השתפר בכיוון של עלייה ומבחינת הניתוח הטכני, רכש מעל 1,145 נק' והגנה מתחת ל-1,130 נק'זו האסטרטגיה המתבקשת. כפי שנכתב כאן ביום ראשון, 1,166 נק' לא אמורה להפריע יותר לעלייה. היעד הבא הוא באזור ה-1,200 נק' ומשם לשיא ההיסטורי. כל זה מותנה כאמור בתמיכה מעל 1,130 נק'".

ככל שהדבר נוגע למורגן סטנלי, הבורסה בישראל כבר לא אטרקטיבית, בית ההשקעות הפחית היום את המלצתו לשוק הישראלי ל"משקל שוק" מ"משקל יתר", בטענה שהמעבר הצפוי של ישראל לרשימת השווקים המפותחים ב-MSCI בחודש מאי, יפגע בבורסה. המלצה פושרת זו מגיעה ימים ספורים בלבד לאחר שאותו מורגן סטנלי הקפיץ את תחזית הצמיחה של ישראל ב-1% והעמידה על 3.7% לשנת 2010.

במריל לינץ' פירסמו היום סקירה על מניות הבנקים בישראל. הכלכלנים מעריכים כי בנק הפועלים ממוצב היטב לשנת 2010 וכי הוא הבנק שירוויח הכי הרבה מבין הבנקים הישראליים. ממליצים "קנייה" על מניות פועלים ומזרחי טפחות , ועל לאומי מורידים הכלכלנים את המלצתם ל"נייטרלי", ומשאירים את המלצתם לדיסקונט על "תשואת חסר".

שיפור משמעותי במצב התעסוקה במשק הישראלי - הלמ"ס מדווחת כי שיעור הבלתי מועסקים עמד בנובמבר 2009 על 7,4% - כ-222 אלף מובטלים. זאת לעומת הנתון האחרון שדיבר על שיעור אבטלה של 7,7% שהם 231 אלף מובטלים באוקטובר. שיעור האבטלה במשק בשנת 2009 צפוי לעמוד בצורה משמעותית מתחת לתחזיות המוקדמות של משרד האוצר ובנק ישראל אשר דיברו על שיעור אבטלה עצום של 8,5% ו-9% בהתאמה בעקבות המשבר הכלכלי העולמי והשלכותיו על שוק התעסוקה בישראל. אפילו התחזית האחרונה של הלמ"ס (7,7% אבטלה) נראית כעת גבוהה.

מניות הגז שוב בוערות

מבין המניות הבולטות היום, כי"ל ריכזה מחזור גבוה ביותר לאחר שכלכלני סיטי הוציאו סקירה המתבססת על פרסום של חברת FMB, לפיו כי"ל חתמה על חוזה אשלג עם סין. במסגרת החוזה, כי"ל תספק לסינים 520 אלף טון במחיר של 350 דולר לטון.

שופרסל ריכזה עניין על רקע השינוי בצמרת ההנהלה שלה, ובעיקר לאור הצעת הרכש ששיגרה אמש דסק"ש. אפי רוזנהויז, מנכ"ל החברה, הוזז מעלה לתפקיד הנשיא, כאשר ריצ'רד הנטר, מנכ"ל 013 נטוויז'ן, מונה למנהל העסקים הראשי של שופרסל. במקביל, דיסקונט השקעות פרסמה הצעת רכש ל-18 מיליון מניות שופרסל, שהם 8.3% מהון החברה. תג המחיר: 20 שקל למניה, דומה למחיר השוק.

עניין רב במיוחד מרכזות מניות הנפט והגז, ובכללן ישראמקו , מודיעין , אבנר ורציו . אמש נחשף ב"גלובס", כי ישראמקו, מודיעין ורציו מתחרות על אתר קידוח הממוקם כ-16 ק"מ מול חופי אשדוד. השותפויות יגישו בקשות למשרד התשתיות היום, והכרעה בנושא צפויה בשבועות הקרובים. היום הצטרפה לחגיגה גם שותפות זרח , שביקשה אישור לחפש נפט באותו אזור. לזאת מצטרף היום שם נוסף: שדות נפט . שותפות הנפט הודיעה היום לבורסה כי הגישה בקשה למשרד התשתיות לקבל רישיון בשטח של 350 קמ"ר באזור ערד, "למטרות מציאת גז".

זיו סגל מעריך כי מבחינה טכנית ישנו סיכוי לעלייה במניית אבנר, אולם בישראמקו המצב קצת יותר מסוכן לדעתו. "לאבנר תמיכה באזור ה-150 אגורות", אומר סגל. "התמיכה הזו הותירה חותם שורי על האינדיקטורים הטכניים כך שנראה שיש סיכוי לעלייה. מהלך מעל 155 אג' יחשב סימן שורי שיאשר את המשך מגמת העלייה. ישראמקו נמצאת במצב קצת יותר מסוכן, על רקע העלייה החדה של המניה לאחרונה. קשה מאוד להעריך מגמה אחרי עלייה כזו אבל נוכל לתת 2 מספרים לאינדיקציה ומעקב עצמאי: 59.5 אג' - התנגדות; 56.8 אג' - תמיכה. פריצה של אחת הרמות הללו אמורה ללמד על מהלך משמעותי בכיוון הפריצה. המשך ההתנגדות ב-59.5 אג' יתפרש כענן שחור על מגמת העלייה".

אפריקה ישראל המשיכה לרכז עניין לאחר שהחברה הבת אפי פיתוח הודיעה אתמול על הפשרת מספר פרויקטים גדולים ברוסיה, ובראשם קניון מוסקבה הידוע. יובל בן זאב, מנהל מחלקת המחקר בכלל פיננסים, לא מתרשם מהודעתה אמש של אפ"י פיתוח: "אם לומר את האמת, לא ברורה הסיבה לדיווח, כי לא התרשמנו שמדובר בפריצת דרך של ממש". לדברי בן זאב, החברה דיווחה כי חזרה לפעול בפרויקטים המרכזיים אך אין ממש חדש בדיווח הזה.

בתוך כך, היום הודיעה אפי פיתוח כי היא פועלת להגברת הנזילות במניה, וזאת לנוכח החשש ממכירות אגרסיביות הצפויות בה בעקבות הסדר החוב באפריקה, במסגרתו יועברו כ-15% ממניות אפי פיתוח לידי המוסדיים.

[לאתר האג"ח][לאתר המעו"ף]