הם יורים גם ברוסים

"חוק וסדר כוונה פלילית", ג' 19:55 (מהשבוע הבא, א'-ה' 19:55), ערוץ 9

הנה וידוי קטן: אני בחור אנלוגי בעולם דיגיטלי, מה שאומר שעם כל הכבוד להצלחת הז'אנר המתקדם של הגיבורים האבודים והנמלטים, אני עדיין מעדיף סדרת-פשע טובה, כזאת שגורמת לי להרגיש טוב עם העובדה שהאויב הגדול ביותר שלי הוא נניח, פקח החנייה, ולא איזה פסיכופת רצחני.

"חוק וסדר" המיתולוגית היא סדרה מעולם הסדרות הישן והטוב, ממש כמו המועמד לנשיאות שהצמיחה מהקאסט שלה. לפני שלוש שנים וחצי החליטו ברוסיה שלא להסתפק עוד בדיבוב הסדרה המקורית, ורכשו את הזיכיון להפקת סדרה משלהם, שמתארת את קורותיה של היחידה לחקירת פשעים מיוחדים במשטרת מוסקבה.

אני לא יודע כמה הסדרה הזאת תשקם את הדימוי השלילי שדבק ב"רוסים" על לא עוול בכפם, מה שכן, בזכות הכתוביות בעברית יש סיכוי שהיא תקרב כמה דוברי עברית לערוץ הייעודי הזה. הרמה אגב - לפחות על-פי שני הפרקים שצפיתי בהם - לא מביישת את המקור המערבי.

אני רק שאלה

"לצאת בשאלה", ד' 22:00, יס דוקו

על חזרה בתשובה, נדמה שכבר שמענו הכל. על התופעה ההפוכה, שבמסגרתה הופכים אנשים יראי שמיים לדתל"שים ולחרד"לשים, קצת פחות - על אף שסטטיסטית לפחות, מדובר בתופעה נפוצה בהרבה. אני לא מתיימר לפסוק בעניינים שבין אדם לבין אלוהיו או למצפונו, אבל כצופה מן הצד, נדמה שהתהליך של עזיבת העולם החרדי, למשל, קשה בהרבה מחזרה בתשובה, בעיקר בגלל הפן החברתי.

בעוד החברה החרדית מעניקה לבאים בשעריה "סל קליטה" בצורת סעד חברתי וכלכלי, ה"יוצאים בשאלה", כפי שהם מכונים בסרט, נאלצים להתמודד, כשהם חמושים בסקרנות בלבד, עם חברה שהיא אולי חופשית יותר, אך לרוב תומכת פחות, שלא לומר מנוכרת.

על התפר הזה בדיוק מתנהל הסרט הזה, שלמרבה הפלא אינו ישראלי אלא קנדי. היוצר, אריק סקול, עוקב כאן אחר כמה סיפורים של צעירים חרדים לשעבר: הודי שחולם להיות שף ולוי שמנגן על גיטרה ולומד פסיכולוגיה - כשהם מתנגשים בפנחס, אבי המשפחה, לובביצ'ר שמתקשה להבין מה קורה לילדיו; ז' הירושלמי, שעזב לא רק שושלת רבנים מפוארת, אלא גם אישה ושני ילדים - דבר שהופך את השבר בין עולמו הנוכחי לחייו "הקודמים" לחמור בהרבה; בסיה הזמרת הניו-יורקית שהפכה קול אישה ליצירה, או שרה לוק שמציידת "יוצאים בשאלה" בסט בגדים ראשון, בדומה למדים בבקו"ם, לקראת המעבר לעולם החילוני.

ברקע הסרט, פעילותה של עמותת הל"ל שמסייעת לעוזבים את הקהילה החרדית בצעדיהם הראשונים בעולם מסקרן, אך זר.