שבוע חיובי בבורסה הסתיים בעליות; לפידות חלץ זינקה 16.7%

המעו"ף עלה 0.3% ובשבוע האחרון ב-0.75% ■ כי"ל הובילה את המחזור בירידה של 1.4% ■ מניות הנפט בלטו לחיוב ■ ורמוס: "החוכמה ב-2010 - פיזור בין האפיקים השונים, סלקטיביות ויכולת ההתמדה"

יום מסחר הפכפך בבורסה בת"א הסתיים באווירה חיובית שחתמה גם שבוע שברוב המדדים הצביע על המשך העליות. המסחר בבורסה היום אמנם היה הפכפך אך לאחר שבארה"ב פורסמו דו"חות מצויינים של גולדמן זאקס הוביל מדד הבנקים בת"א את מרבית המדדים בבורסה לעליות. ברקע גם המגמה המעורבת בנעילה באסיה והעליות באירופה.

מדדי המניות באחד-העם נסחרו היום בין יציבות לבין עליות של 0.8% . מניות הגז והנפט המשיכו לבלוט לחיוב על רקע בהלת הנפט שמתחוללת בתקופה האחרונה בישראל. מנגד, מניות פרטנר שספגה הורדת המלצה, וכן כי"ל שהובילה את המחזורים מושכו לכיוון השני.

בסיכום שבועי רשם מדד המעו"ף עלייה של 0.75%, מדד התל-טק הוסיף לערכו 3.8% ולעומתו מדד הבנקים איבד השבוע 0.4%.

הבורסה בת"א מתכוונת לבצע שינויים מבניים בקביעת הכללים להרכבי המדדים. ל"גלובס" נודע כי המטרה המרכזית בשינוי הכללים היא שהמדדים יהפכו לפחות תנודתיים ויותר יציבים, בעיקר בכל הקשור לכניסה ויציאה של מניות בעדכון החצי שנתי של הבורסה. עיקר השינוי הוא במתן משקל יתר לאחזקות הציבור בקביעה אילו חברות ייכנסו למדדים, ומה יהיה משקל החברה במדד.

הלמ"ס דיווחה היום כי בשנת 2009 גדל סך המכירות של רשתות השיווק ב-3.1%, בהשוואה ל-2008. במכירות המזון ברשתות השיווק חל גידול של 2.8%. בחודשים אוקטובר-דצמבר 2009 נרשמה עלייה של 6.3% בסך כל המכירות של רשתות השיווק, ובמכירות המזון של הרשתות נרשמה עלייה של 8%.

המלצות פסגות ל-2010: פיזור בתיק ההשקעות - והתמדה

מנכ"ל בית ההשקעות פסגות, רועי ורמוס מציין כי החוכמה ב-2010 תהיה להגיע לתיק השקעות עם רמת פיזור בין אפיקים ומכשירי השקעה שונים, כדי להוריד את הסיכון, וסלקטיביות. "גם ב-2010 יהיו תקופות שייראו פחות טוב, ולכן יכולת ההתמדה חשובה גם בשנה הבאה. בשוק המניות היום יש יותר סיכונים מאשר לפני שנה, בעיקר בגלל רמת מחירים יותר גבוהה, אבל רמת המחירים אינה בועתית ובשורה התחתונה כיום ההשקעה במניות יכולה להשיג תשואה עודפת על פני אפיקים האחרים. גם לגבי אג"ח קונצרניות, ורמוס מעריך כי זו דרך נוספת להשיג תשואה עודפת על פני ריבית חסרת סיכון.

מבחינת התחזית למשק ל-2010, בפסגות מעריכים כי "המחצית הראשונה של השנה תהיה טובה, ולקראת סופה היא תתחיל 'לחרוק', ואז קיימת האפשרות למתאם השלילי בין המניות לאג"ח. במצב כזה, אפריורית, תיק עם מניות יכול להיות פחות מסוכן מתיק ללא מניות". מבחינת המניות, בפסגות מעדיפים להתמקד באותן חברות בהן מגולמות פחות ציפיות אופטימיות, שמתומחרות יותר על מחירי ההווה ופחות על שיפור ברווח העתידי. מדובר במגזרים כמו התרופות, המזון והטלקום. ממליצים להימנע מכל הענפים שקשורים לצרכן האמריקני, שעובר היום זעזוע גדול מאוד מבחינת תפיסת העולם שלו.

האם מניות הגז והנפט ימשיכו לבעור?

כי"ל המשיכה להיסחר על רקע חתימת החוזה עם סין לאספקת 520 אלף טון אשלג במחיר של 350 דולר לטון - כמות הגדולה מהחוזה הקודם ב-70%, ובמחיר הנמוך ב-65% לעומת המחיר הקודם.

כלכלני כלל פיננסים חתכו את המלצתם לפרטנר ל"תשואת חסר" והורידו את מחיר היעד למניה ל-75. להערכתם התוצאות ברבעון הרביעי של 2009 צפויות להיות חלשות יותר בשל הגברת התחרות בשוק הסלולר. צופים ירידה של 9.3% ברווח הנקי ברבעון 4 של 2090. נזכיר כי בימים האחרונים נהנתה המניה מעליות לאחר שזכתה להמלצות חיוביות מ-UBS.

מניות הבנקים ממשיכות להיסחר על רקע ההמלצות ממריל לינץ. ממליצים "קנייה" על מניות פועלים ומזרחי טפחות , ללאומי מורידים ההמלצה ל"נייטרלי", ומשאירים את המלצתם לדיסקונט על "תשואת חסר".

מניות הנפט והגז מוסיפות לעורר עניין רב. נציין את ישראמקו , מודיעין , רציו וזרח שמתחרות על אתר קידוח מול חופי אשדוד, וכן את שדות נפט שהודיעה אתמול כי הגישה בקשה לחפש גז באזור ערד. היום אישרה לפידות-חלץ את חשיפת "גלובס" ודיווחה כי היא מבקשת לקדוח מול חופי אשדוד. הסיפור החם של היום שייך לאיתן אייזנברג, הגיאולוג של שותפות חיפושי הנפט והגז רציו, שרכש אתמול (ד') יחידות השתתפות של לפידות חלץ במחיר של 20 אגורות ליחידה, ומכר אותן היום ברווח של עשרות אחוזים. הסיפור ממחיש את האווירה הספקולטיבית בה פועלים רבים מהמשקיעים בתחום.

מודיעין שותפות הנפט שבשליטת צחי סולטן ו-IDB פיתוח של נוחי דנקנר, בדרך החוצה מרשימת השימור, לאחר שהודיעה לבורסה, כי הצליחה לגייס עד כה 19.9 מיליון שקל בהנפקת הזכויות שקיימה. מדובר בסכום גבוה יותר ממה שהייתה צריכה לגייס כדי לצאת מרשימת השימור, קרי 8 מיליון שקל. סולטן עצמו ניצל את מלוא זכויותיו בהנפקת הזכויות של השותפות ושילם 200 אלף שקל עבור היחידות.

פסגות הורידה המלצה לשופרסל ל"תשואת שוק", אך העלתה את מחיר יעד מ-21.5 ל-22.6 שקל למניה. "למרות החששות בתחילת 2009 על רקע התחרות והמשבר הכלכלי, צפויות תוצאות שופרסל השנה להמחיש את יציבות הרשת ושמירה על נתח השוק. הליך זחילת המחירים והמשך צמיחת המותג הפרטי - גורמי השפעה חיוביים על המרווחים".

מי עדן רכשה הלוואה שקיבלה לפני שנתיים מקבוצת דנונה בשליש מסכום ההלוואה הנומינלי. בעקבות המהלך, העריכה הקבוצה כי תרשום רווח הון של 45 מיליון אירו ברבעון הראשון של השנה.

גילת חתמה על הסכמי המשך עם משרד התקשורת בקולומביה עד דצמבר השנה, בהיקף כספי של עד 12 מיליון דולר בשנה - עבור השירותים שתספק תקבל גילת כמיליון דולר בחודש.

חברת הטקסטיל תפרון הודיעה היום כי עמית מרידור, לשעבר מנכ"ל CMT מדיקל, מונה למנכ"ל החברה החל מהיום. מרידור יחליף את עדי ליבנה, שפרש מתפקידו לפני מספר שבועות.

[לאתר המעו"ף]