אושרה הרפורמה בתכנון ובבנייה; נתניהו: "המטרה היא ייעול הליכי התכנון והבנייה ולא הסרת ההגנה על הטבע"

הרפורמה אושרה הערב בוועדת השרים; ההערכה היא כי הרפורמה תאושר גם בכנסת ■ הוועדה לשמירה על החופים תישאר על כנה ■ בין היתר תביא הרפורמה להגדלת סמכויות וועדות התכנון המקומיות, כך שהוועדות המחוזיות לא יטפלו עוד בתוכניות מפורטות

ועדת השרים לעניין הרפורמה בתכנון ובבנייה אישרה הערב (ד') את הרפורמה בכללותה, במסגרת דיון בחלק התכנון של הרפורמה. השרים החליטו להשאיר את הוולחו"פ (הוועדה לשמירה על הסביבה החופית) על כנה. ראש הממשלה נתניהו הסכים כי נושא ההגנה על החופים טרם הוטמע בהליכי התכנון ולאחר שיחה עם השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, החליט שלא לבטל את קיומה של הוועדה. נתניהו הוסיף שמטרת הרפורמה היא ייעול הליכי התכנון והבנייה ולא הסרת ההגנה על ערכי הטבע. בנוסף החליטו השרים הערב להוסיף נציג מתחום הגנת הסביבה לוועדות המקומיות מתוך כוונה לשמר את חשיבות נושא איכות הסביבה בהליכי התכנון.

מטרת הרפורמה הוגדרה ע"י הממשלה כך שהיא תביא לייעול, קיצור ופישוט הליכי הרישוי תוך שיפור באיכות הבנייה בין היתר באמצעות הגדלת הסמכויות לוועדות התכנון המקומיות כך שהוועדות המחוזיות לא יטפלו עוד בתוכניות מפורטות. הרפורמה כוללת רישוי זמין, כמו הגשה ומעקב מקוונים ובקרה מקוונת. השלב הראשון של הרפורמה, שהוא "מהפכת הרישוי", אושר בוועדת השרים בנובמבר.

בין שאר הצעדים הוצע כי בוועדה המקומית יישבו נציגים של הציבור שימונו לפי כישוריהם על ידי ועדה מקצועית שתמונה על ידי שר הפנים וכי תפעל יחידה מיוחדת של המשטרה שתאכוף עבירות ש קבלת החלטות בוועדות המקומיות מתוך שחיתות. ועדה מקומית שלא תתפקד תפוזר ובמקומה תכהן ועדה קרואה. צעד יוסף שהוצע במסגרת הרפורמה הוא שכל דיוני הוועדות יוקרן וישודר באינטרנט. לצורך ייעול הליכי הדיון הנתגדויות לתוכניות תקבע ככלל חובה על מינוי חוקר מקצועי לשמיעת התנגדויות לתוכניות על ידי מוסדות התכנון. כן הוצע לבטל את הוולחו"ף (הוועדה לשמירה על הסביבה החופית) ועל הוולקחש"פ (הוועדה לשמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים).

שלב מהפכת הרישוי כולל שלושה מסלולי רישוי קצובים לקבלת היתרי בנייה, שכוללים מסלול פטור, מסלול מקוצר ומסלול מלא. מסלול פטור הוא מסלול שבמסגרתו יינתן פטור מלא מהליכי רישוי ויוענק אישור מיידי לתוכניות קטנות כמו סגירת מרפסות והקמת פרגולות. במסלול זה יינתנו ההיתרים באופן מיידי. המסלול המקוצר הוא מסלול שאליו יוגשו תוכניות בעלות השפעה קטנה יחסית ברמה ההנדסית והמרחבית. במסלול זה יינתן ההיתר תוך 45 יום. המסלול המלא מיועד לתוכניות הגדולות שיש להן השלכה מהותית ברמה ההנדסית והמרחבית כמו בניית בניין חדש והקמת גשרים. במסלול זה יינתן האישור תוך 90 יום.

המסלולים ייקבעו בתקנות שר הפנים כך שלפחות 50% מהבקשות ייכללו במסלול הפטור או הרישוי המקוצר.

הרפורמה ובראשה חקיקת חוק תכנון ובנייה חדש, באה להגדיל את השקיפות והנגישות לכל תיק שנמצא בשלבי אישור, לצד קביעת מועדים מקסימאליים שיגדירו את הזמן הצפוי לקבלת האישורים.

החלק השני הוא ייעול התכנון במוסדות התכנון. מטרתו להגביר את השקיפות והפיקוח. מטרה נוספת היא לחזק את הוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה. בוועדות המקצועיות יישבו נציגים ממועצת העיר ומשקיפים וזאת במטרה להביא למצב שבו תוכנית אחת נידונה בוועדה אחת ולא במספר ועדות כפי שנהוג היום, מה שיוצר סרבול ביורוקרטי.

לכל שלב בתכנון התוכנית יינתנו לוחות זמנים מראש. הרפורמה בכללותה נועדה לשפר את השירות ואת את רמת הוודאות של ההליכים מתוך מטרה להביא לבסוף להורדת מחירי הדיור ולחיסכון למשק בהיקף של עד ל-4.5 מיליארד שקל בשנה.