קונצנזוס אנליסטים: העליות במניות התקשורת מוצו

בתוך שבוע הוציאו 3 אנליסטים המלצות פושרות לפרטנר, סלקום ובזק, בטענה כי שווי המניות אינו מותיר מקום לאפסייד למשקיעים

שנת 2009 הייתה שנת חברות התקשורת בשוק המקומי. העברות השליטה במרבית החברות, בשוק הריכוזי ונעדר התחרות, הובילו את מניות הענף לרשום עליות מרשימות, כשהאווירה החיובית בשווקים לאור ההתאוששות מהמשבר תורמת גם היא. לאחר מהלך העליות המרשים, נראה כי בשוק ההון שורר היום קונצנזוס לפיו העליות החדות בענף מוצו.

בימים האחרונים הוציאו בתי ההשקעות השונים המלצות ברוח זו למניות שלוש חברות התקשורת המרכזיות בענף הסלולר המקומי - בזק (באמצעות פלאפון), סלקום ופרטנר . אקסלנס נשואה סימן את הדרך, כשבשבוע שעבר הוריד האנליסט גלעד אלפר את המלצתו למניות סלקום ובזק ל"תשואת שוק". המניעים להורדת ההמלצה היו שונים בשני המקרים, כאשר בסלקום הוא התייחס לאיומים הגוברים על מעמדה בשוק, ובבזק הדגש הושם על השווי בו נסחרת החברה לאחר הזינוק במנייתה בשנה החולפת.

אתמול הצטרף פסגות לאקסלנס, והיום גם כלל פיננסים, לקמפיין המבשר על סיומו, ככל הנראה, של הראלי במניות התקשורת.

טליה לויברג מפסגות פרסמה אתמול המלצה לשתי חברות הסלולר הגדולות, סלקום ופרטנר, בה טענה כי מחירי שתי המניות אינם מותירים הרבה מקום לאפסייד עבור המשקיעים. גם היא, כמו אלפר, מדגישה את האיומים הצפויים להתגבר בזירה הסלולרית.

היום הצטרף אל השניים צחי אברהם מכלל פיננסים, שאף מחריף את המלצתו לפרטנר ומוריד אותה ל"תשואת חסר", עם מחיר יעד הנמוך מזה בו נסחרת כיום מנייתה בשוק - 75 שקל מול 79 שקל למניה בתחילת המסחר היום.

איומי התחרות גוברים

אז מה השתנה בגישה של האנליסטים כלפי מניות התקשורת, שהיו אהודות כל-כך בשנה החולפת? ראשית, נדמה כי יותר מתמיד קיים היום איום ממשי על ההגמוניה של שלוש חברות הסלולר - סלקום, פרטנר ופלאפון.

השלוש, שנהנו משוק ריכוזי כמעט ללא שינוי בנתחי השוק שלהן בשנים האחרונות, צפויות לעמוד כעת בפני איומים תחרותיים דוגמת המפעילים הווירטואליים (MVNO), שהרגולציה שמנעה את כניסתם עד כה השתנתה רק בשבוע האחרון, וכן מצד המפעיל הרביעי, מירס, שעד היום לא נספר על ידי התעשייה כמתחרה בכלל. רכישתה של מירס על ידי פטריק דרהי, בעל השליטה החדש בהוט, עשויה להפוך אותה לגורם תחרותי לכל דבר ועניין בשוק.

גם מעורבות הרגולטור משפיעה

וישנם גם איומים אחרים מצד הרגולטורים, כגון פגיעה בדמי הקישוריות, אשר על פי אברהם מכלל פיננסים עשויים עוד לרדת, כשחברת הייעוץ NERA תעביר למשרד התקשורת המלצה להורדתם.

אך נדמה שיותר מכל אלה, הורדת ההמלצה של האנליסטים היא הכרה בכך שהמניות בענף לא יכולות להמשיך לעלות בקצבים שרשמו אשתקד. "המחירים לא משאירים פוטנציאל לאפסייד", של לויברג על סלקום ופרטנר, ו"תשואת הדיבידנד מסתירה שווי יקר", של אברהם על פרטנר, לצד ההנחה של אלפר כי העלייה במניית בזק קירבה אותה לשוויה הכלכלי, ממחישות את ההערכה שהפוטנציאל עבור המשקיעים עבר למקום אחר.