ת"א ננעלה בירידות: המעו"ף סגר מתחת לרמה שסימן ברקליס

זיו סגל: "פריצה של אזור התמיכה 1,130 נק' במעו"ף כלפי מטה מלמדת על שינוי מגמה" ■ ברקליס: "אם המעו"ף יירד מתחת ל-1,131 נק', הרתיעה מסיכון בבורסה תגבר והדולר יזנק" ■ חיים ישראל, מנהל מחלקת המחקר במריל לינץ' ישראל: "התמונה לא השתנתה - העליות יימשכו"

המסחר בבורסת תל אביב ננעל היום (א') בירידות שערים חדות, ברקע לירידות החדות שנרשמו בסוף השבוע בוול סטריט. מדדי המניות בת"א נפלו במחזור מסחר גבוה יחסית לימי ראשון - 1.68 מיליארד שקל.

תוכניתו של נשיא ארה"ב ברק אובמה היא הקטליזטור שעמד מאחורי ירידות השערים. במסגרת התוכנית, מבקש אובמה לרסן את צעדי הבנקים הגדולים בארה"ב ב"חבילת רגולציה", אשר תמנע מהם, בין השאר, את המסחר בנוסטרו של הבנקים "הגדולים מדי בשביל ליפול", לאחר שבמשבר הנוכחי גרפו חלק מהבנקים האמריקניים רווחי עתק מהימורים נגד מוצרים פיננסיים, שהם עצמם שיווקו ללקוחותיהם.

ולאן ימשיך השוק מכאן? זיו סגל, המנתח הטכני של "גלובס", העריך כי "כל עוד מדד המעו"ף ממשיך להיסחר בין 1,130 ל-1,200 הנקודות, אין הרבה מה לחדש ביחס אליו. כל עוד המדד מעל 1,130 נקודות - ובייחוד אם הוא מעל 1,145 נקודות - הגדרת המגמה נשארת מגמת עלייה. פריצה של אזור התמיכה כלפי מטה תלמד על שינוי מגמה".

גם בבנק ההשקעות הבריטי ברקליס סימנו את ה-1,130 נק' כנקודת מפתח. כלכלני הבנק כתבו בסקירה מיוחדת שהפיצו ללקוחותיהם, כי "אם מדד המעו"ף יירד מתחת ל-1,131 נקודות, הרתיעה מסיכון תגבר וייתכן שהדולר יזנק ל-3.85-3.9 שקלים". המדד סגר את המסחר היום ברמה של 1,128 נק', ונותר לראות בתקופה הקרובה האם ההערכה של הכלכלנים תתממש.

לא כולם פסימיים

אך לא כולם פסימיים. חיים ישראל, ראש מחלקת המחקר במריל לינץ' ישראל אמר היום בשיחה עם "גלובס" כי קיימים כעת מספר גורמים המעיקים על השווקים: הלחץ של הממשל בארה"ב על הבנקים האמריקניים, הנתונים האחרונים מהממשל בסין ואי הוודאות השוררת סביב מינויו לקדנציה שנייה של נגיד ה'פד' ברננקי. ישראל ממשיך ואומר כי אנו כעת בפתחה של תקופה של העלאות ריבית בהובלת סין. לדידו של ישראל, תמיד יש להשקיע במדינות המתכוונות להעלות ריבית ויכולות לעמוד בכך (בניגוד ל"עשור האבוד" של יפן, שהעלתה ריבית כשלא הייתה בשלה לכך מבחינה כלכלית).

ישראל מאמין כי יש בשווקים עודפי נזילות אדירים, שהעלאות הריבית הצפויות תספוגנה חלק מהן. בשורה התחתונה מאמין ישראל כי הירידות של הימים האחרונים אינן משנות את המגמה לירידה וכי עליות השערים תמשכנה.

נזכיר כי מחר ב-17:30 יפרסם בנק ישראל את החלטת הריבית לחודש פברואר. קונצנזוס כלכלנים בשוק מעריך כי הריבית תיוותר ללא שינוי לאור הירידה בלחצים האינפלציוניים והתחזקות השקל בתקופה האחרונה מול הדולר.

נפט באזור ים המלח

מניות הבנקים, בראשות הפועלים ולאומי , הובילו את הירידות היום בשוק, בהמשך לירידות החדות במניות הבנקים בארה"ב בסוף השבוע על רקע הרפורמה שמתכנן אובמה. במקביל, היום הודיע יו"ר בנק לאומי, איתן רף, כי לא ימשיך לכהן בתפקידו ויפרוש בחודשים הקרובים. בנק הפועלים פרסם היום את תוכנית העבודה שלו לשנים הקרובות, והדגיש כי שנת 2010 תסמן עבור חזרה לתוואי של צמיחה בהכנסות ושיפור ברווחיות. הבנק לא הגדיר יעד רשמי של התשואה על ההון, אך רמז כי ישאף לתשואה של 10-15% בשנה לטווח הארוך.

"גלובס" חשף בסוף השבוע את מתווה הפשרה הצפויה בשאלת מכירת המניות שדיסקונט מחזיק בבנק הבינלאומי . נודע כי הצדדים חזרו לשולחן המו"מ רק לאחר תיווך אינטנסיבי של המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו. עוד נודע, כי כחלק מההבנות יאשר חזקיהו באופן חריג לבינלאומי לחלק עוד השנה דיבידנד של 800 מיליון שקל.

ומהבנקים לנדל"ן - ל"גלובס" נודע כי רגע אחרי רכישת קניון חיפה, קבוצת עזריאלי מנהלת מגעים לרכישת קניון לב המפרץ לפי שוי עסקה של כ-300 מיליון שקל. קניון לב המפרץ נמצא בבעלות שופרסל (37%), אמפל (37%) ואורי דורי (26%). מניית נדל"ן נוספת שריכזה היום עניין היא דלק נדל"ן , שהודיעה כי כי תמכור לדלק ישראל את פעילותה בתחום תחנות הדלק בישראל תמורת 42.5 מיליון שקל.

קדחת הקידוחים לא מרפה מהבורסה: שותפויות חיפושי הנפט והגז אבנר , דלק קידוחים וזרח דיווחו הבוקר על ממצאים ראשוניים בקידוח "צוק תמרור 4". בדיווח נכתב בין השאר כי "מניתוח ראשוני של המידע עולה, כי שכבות המטרה הכוללות אבני חול המכילות נפט". השותפויות סייגו והזהירו כי טרם ניתן לקבוע את גודל מאגר הנפט והאם מדובר בכמות מסחרית. במהלך יום המסחר הודיעה מודיעין כי תצא מרשימת השימור ותחל להיסחר ברשימה הראשית של הבורסה החל מיום ג' הקרוב.

בסקטור התרופות, טבע הודיעה בסוף השבוע כי מנהל המזון והתרופות האמריקני (ה-FDA) נתן אישור טנטטיבי לתרופת ה-Femara לטיפול בסרטן השד. לתרופה המקורית של נוברטיס מכירות שנתיות של כ-556 מיליון דולר בארה"ב.

בית ההשקעות הלמן-אלדובי התחיל לסקר את מניית פרוטליקס, המוחזקת ב-19% על ידי ביוסל , בהמלצת "קנייה" עם מחיר יעד של 15 דולר למניה, מחיר הגבוה בכ-100% ממחירה היום. "פרוטליקס היא ה'טבע' הבאה", כותבים כלכלני מחלקת המחקר בבית ההשקעות מהסיבה המרכזית שהשוק מתמחר כיום את ההערכות להצלחת עסקת הגושה של החברה, אולם אינו משקף את הערך הנוסף הגלום בפלטפורמה הטכנולוגית של החברה.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]