4 בלמים בשוק עולה

סין המצטננת, ארה"ב המכבידה, אירופה הקורסת והמשקיעים השאננים השורצים בכולן

רונן מנחם הוא מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות

מצטברים גורמים, שונים בתכלית זה מזה, שעלולים להסיג לאחור את שוקי המניות בעולם. בטור זה אצביע על ארבעה מהם, שנראים לי חשובים במיוחד.

א. סין בולמת

סין, שביום חמישי דווחה על עלייה מדהימה בשיעור 11% בתוצר ברביע האחרון אשתקד, חוששת מבועה ולכן החלה בסדרת צעדי ריסון נמרצת, המכוונים בעיקרם לשוק האשראי הלוהט. החדשות האחרונות הן שמספר בנקים הצטוו להפסיק לתת אשראי, בשל רמה בלתי מספקת של הון.

על תפקידה של סין ביציאה מהמיתון הגלובאלי ותרומתה לצמיחה העתידית כבר נכתב בהרחבה ולכן צעדי הצינון החדשים שלה מעלים את מפלס הלחץ והחששות בשוקי ההון העולמיים.

זאת ועוד: אם סין לא תבצע במקביל תיסוף של היואן, לא רק שהעוגה העולמית תתכווץ, אלא שמשקלה של סין בעוגה יגדל ושאר העולם יידחק הצידה.

ב. ארה"ב מערימה קשיים

מניות החברות הפיננסיות בארה"ב צוללות, לאחר שנשיא ארה"ב הודיע על שורת צעדים שיכבידו על הבנקים, כגון הגבלתם בפעילות בני"ע. הרושם הוא שהממשל הכריז מלחמה על הבנקים. בד בבד, הארכת כהונתו של בן ברננקי נמצאת בסימן שאלה וכל עוד לא תוכרע שוקי ההון לא יהיו שקטים. עונת הדוחות החלה בקול ענות חלושה.

רבים תהו מה יקרה כשהממשלות תראינה סימנים ראשונים של נסיגה מהמדיניות המרחיבה ותחילת מחשבה על הקטנת הגירעון ושיתוף המגזר הבנקאי במימונו. הבהלה בשווקים בעקבות צעד ראשון מסוג זה, שהממשל שוקל לנקוט, לא מבשרת טובות להמשך. בצורה כזו תתקשה ארצות הברית לדחוף קדימה את השווקים הפיננסיים, שעה שסין לוקחת לעצמה פסק זמן.

ג. אירופה שוקעת

הודעתה של סוכנות דירוג האשראי מודיס שלא ברור אם יוון תצליח לרסן את הגירעון, הוסיפה למפלס החששות הקיים גם כך לגבי אירופה. לדבר עלולות להיות השלכות שרשרת שליליות על מדינות אחרות בגוש, שכן שכבר כעת המצב במדינות כגון ספרד, אירלנד ופורטוגל, מטריד מאוד.

התחזית לגבי כלכלת גוש האירו אינה אופטימית בלשון המעטה ואם בעיית הגירעון לא תטופל יהיה לחץ על הבנק המרכזי האירופי להעלות את הריבית, כדי למנוע לחצים אינפלציוניים. בנסיבות הללו קשה לראות איך אירופה תורמת לביטחון המשקיעים ולכלכלה הגלובאלית.

ד. שאננות המשקיעים

מדדים וסקרים שונים מצביעים לאחרונה על שאננות לכאורה של משקיעים כלפי גורמי סיכון עתידיים, המתבטאת בתיאבון מוגבר והצטיידות נמרצת בנכסים נושאי סיכון, על חשבון נכסים בטוחים יותר. פעילות ה carry trade השוקקת והגיאות בשוק הסחורות הן רק סימנים בודדים לכך.

סקר מנהלי הקרנות החדש של מריל לינץ' מצביע על כך שהמשקיעים משוכנעים שהריביות בעולם תישארנה נמוכות והצמיחה תתחזק, ולכן הם ממהרים להקטין נזילות ולהצטייד במניות סיקליקאליות. אפילו מניות הבנקים כבר לא מוקצות והמשקיעים קוראים לחברות להגדיל השקעות בהון ובמינוף. זאת לפני שהן מתבקשות לשלם דיבידנדים לבעלי המניות, או להקטין חוב.

במצב דברים זה, לא ברור אם המשקיעים ערוכים למימושים עתידיים בשווקים.

ב-13 באוקטובר הופיע כאן טור שכתבתי, תחת הכותרת "זהו, הגענו לסוף העליות". מדד MSCI העולמי עלה מאז ב-0.7% בלבד לאחר שעלה עד אז (מתחילת 2009) ב-24%. לכן, הסביבה הכלכלית הפסיקה לתמוך בעליות השערים החזקות כבר אז.

בנוסף לתמרורי האזהרה עליהם הצבעתי בטור ההוא, אני חושש שבימים אלה נוספו להם מכשולים קשים יותר שעלולים לבלום את גל העליות הנוכחי ואף להסב את השווקים לאחור. כשמוכנות וערנות המשקיעים נמוכה, זו בעיה אמיתית.