השבוע בוול סטריט: נאום אובמה, גורל ברננקי ומבול דו"חות

שבוע עמוס מאוד עומד בפתחה של הבורסה האמריקנית ■ הסנאט יכריע באשר להמשך דרכו של יו"ר הפדרל ריזרב ברננקי ואובמה יתייחס לכלכלה ב"נאום האומה" ■ 130 חברות ב-S&P 500 יפרסמו דו"חות

המניות בוול סטריט יעמדו בשבוע הקרוב בפני שורה של אירועים פוליטיים ותאגידיים שיכולים לחזק או לחבל בגל המימושים, אשר יש אנליסטים המכנים אותו 'תיקון'.

החלטת ריבית של הפדרל ריזרב, נאום "מצב האומה" של אובמה ואפשרות שיו"ר ה'פד', בן ברננקי, לא יזכה לתמיכה בהארכת הקדנציה שלו - כל אלו יתפסו את אור הזרקורים. בנוסף, 12 חברות במועדון הדאו ג'ונס היוקרתי ו-130 חברות במדד ה-S&P 500 ידווחו על תוצאותיהן הרבעוניות. כמו כן, סין עשויה לשוב ולהבהיל את השווקים אם בייג'ינג תרמוז שהיא מתקרבת להעלאת ריבית.

רבות מהדאגות של השבוע החולף תימשכנה, ו-וושינגטון תשחק תפקיד מרכזי בקביעת כיוון המסחר. המשקיעים יבחנו בקפידה את ההצהרה שיפרסם ה'פד' ביום ד', לצד החלטת הריבית. הבנק המרכזי צפוי להותירה בשיעור הקרוב על 0-0.25% ובסה"כ להיצמד ללוח הזמנים שלו באשר לסיום התוכניות להגברת הנזילות, כמו למשל התוכנית לרכישת אג"ח מגובות משכנתאות ורכישות האג"ח הממשלתיות. אך כל רמיזה לגבי מצב הכלכלה, או מצבן של התוכניות הללו, שעשויה להצביע על כך שהוא מתקרב להעלאת הריבית - עלולה לפגוע במניות ובסחורות.

מלבד ה'פד', הבנק המרכזי ביפן ובנקים מרכזים במסר מדינות מתפתחות, כגון ברזיל והודו, יקיימו גם כן ישיבות ריבית.

ברננקי ימשיך?

בנאום "מצב האומה" שלו, אובמה עשוי לדבר על הסיכויים הקלושים להעברת הרפורמה שהוא ודמוקרטים רבים מעוניינים בה. לנשיא ארה"ב יש כוונות טובות; התוכנית החדשה שלו אמורה להפחית את רמת הסיכון שנוטלים על עצמם הבנקים המסחריים בארה"ב, תוך הכרחתם להפחית את המסחר בהון העצמי שלהם (נוסטרו), כמו גם לאלצם למכור את החזקותיהם בקרנות גידור וקרנות השקעה פרטיות. אך לוול סטריט יש היגיון אחר: המשקיעים חוששים כי הגברת הפיקוח על הבנקים תפגע ברווחיות שלהם, מה שהזמין את התיקון בשווקים.

ואם לא די בכך, הרי שלוול סטריט יש דאגה נוספת: ברננקי. הצבעה בסנאט כדי לאשר קדנציה שנייה של יו"ר הפד' נדחתה השבוע, מאחר שההנהגה הדמוקרטית עבדה שעות נוספות כדי להשיג את הקולות הדרושים לאישור הצעד. אובמה תומך בברננקי לקדנציה נוספת, אך מסתבר שבכל מה שקשור לפוליטיקה - זה לא השבוע של אובמה. לאחר שהדמוקרטים הפסידו השבוע את מושבו של טד קנדי המנוח בסנאט בבחירות במדינת מסצ'וסטס, הודיעו בסוף השבוע 2 חברי סנאט דמוקרטים כי יתנגדו למינויו של ברננקי כיו"ר ה'פד' ל-4 שנים נוספות, והצטרפו בכך לחברי סנאט נוספים שכבר הצהירו כי יתנגדו לברננקי.

בל נשכח שאנו בעיצומה של עונת הדו"חות. על הנייר, החברות עוברות את המבחן עד כה, בהצלחה יתרה. מתוך 92 החברות שכבר דיווחו, 78% הכו את התחזיות בשורה התחתונה, 4% עמדו בהן ו-17% פספסו אותן. המדובר בשיעור גבוה מהרגיל של חברות שעוקפות את הצפי. אולם, נראה כי המשקיעים לא כל-כך מתרשמים ומענישים את המניות של חברות דוגמת גוגל, שהכתה את התחזיות אך לא העניקה תחזית מכירות מהסוג לו ציפו רבים. המשקיעים רוצים לשמוע שההכנסות צומחות וימשיכו לצמוח.

מבול של נתונים

לצד האירועים החשובים שהוזכרו לעיל, וול סטריט תגיב גם לנתוני המאקרו הרבים שיפורסמו השבוע:

■ מחר (ב') יפורסמו נתונים בדבר מכירת בתים קיימים בחודש דצמבר. כלכלנים צופים ירידה ל-5.9 מיליון יחידות, לעומת 6.54 מיליון בחודש נובמבר.

■ ביום ג' יפורסם מדד S&P /קייס שילר, של מחירי הבתים ב-20 ערים בארה"ב, לחודש נובמבר. המחירים צפויים לרדת ב-5%, בהמשך לקיטון של 7.28% בחודש אוקטובר.

■ בהמשך יפורסם מדד בטחון הצרכנים לחודש ינואר. כלכלנים צופים עלייה לרמה של 53.5 נקודות, לעומת 53.3 נקודות בחודש דצמבר.

■ ביום ד' יפורסמו נתונים בדבר מכירת בתים חדשים לחודש דצמבר. כלכלנים צופים כי המספר יעלה ל-370 אלף יחידות, בהשוואה ל-355 אלף יחידות בחודש נובמבר.

■ ביום ה', הדו"ח השבועי בדבר מספר התביעות הראשוניות לדמי אבטלה צפוי להראות ירידה ל-450 אלף תביעות, לעומת 47 אלף בשבוע הקודם.

■ במקביל יפורסם דו"ח בנוגע להזמנות סחורות בנות-קיימא בחודש דצמבר. להערכת כלכלנים, בחודש זה נרשמה עלייה של 2%, לאחר גידול של 0.2% בחודש נובמבר.

■ ביום ו' יפורסמו נתונים מקדימים בדבר התמ"ג ברבעון הרביעי, הצפויים להראות שהכלכלה האמריקנית התרחבה ב-4.6% ברבעון זה.

■ בהמשך יפורסם מדד מנהלי הרכש של אזור שיקגו לחודש ינואר, הצפוי לרדת ל-57.4 נקודות מרמה של 58.7 נקודות בחודש דצמבר. כל קריאה מעל 50 מסמנת התרחבות של המגזר היצרני.

■ הנתון האחרון לשבוע זה - מדד אמון הצרכנים של רויטרס/אוניברסיטת מישיגן, נתונים מתוקנים, לחודש ינואר. הצפי הינו ל-73 נקודות.

דו"חות... ועוד דו"חות

מחר לאחר נעילת המסחר, אפל צפויה לדווח על רווח של 2.07 דולר למניה עבור הרבעון הפיסקלי הראשון של 2010, לעומת 1.78 דולר למניה ברבעון המקביל, ו טקסס אינסטרומנטס - על רווח של 49 סנט למניה ברבעון הרביעי, אל מול 21 סנט למניה ברבעון האחרון של 2008.

ביום ג' לפני הפתיחה, ענק הכימיקלים דופונט צפוי להודיע על מעבר לרווח של 41 סנט למניה ברבעון הרביעי. רווחיה של ג'ונסון אנד ג'ונסון צפויים להסתכם ברבעון הרביעי ל-97 סנט למניה, בהשוואה ל-94 סנט ברבעון מקביל שנה קודם לכן. לעומתן, רווחיה של וריזון צפויים לרדת מ-61 סנט למניה ל-55 סנט.

לאחר הנעילה, יאהו , להערכת אנליסטים, תדווח על רווח של 11 סנט למניה ברבעון הרביעי, לעומת 17 סנט למניה ברבעון המקביל ב-2008.

בואינג תדווח ביום ד', לפני הפתיחה והיא צפויה לעבור לרווח של 1.36 דולר ברבעון הרביעי. גם מעבדות אבוט תדווח, כשהצפי הוא לרווח של 1.17 דולר למניה ברבעון הרביעי, ביחס ל-1.06 דולר למניה ברבעון המקביל. קטרפילר צפויה לדווח על נפילה ברווחי הרבעון האחרון ל-28 סנט למניה וזאת, מול רווח של 1.08 דולר למניה ברבעון המקביל.

ביום ה', AT&T תפרסם דו"חותיה והם צפויים להצביע על רווח של 51 סנט למניה ברבעון הרביעי לעומת 41 סנט למניה ברבעון המקביל לפני כן, ואילו מוטורולה צפויה לעבור לרווח של 8 סנט למניה.

פוטאש הקנדית צפויה לדווח על ירידה חדה ברווחיה הרבעוניים ל-80 סנט למניה, לעומת 2.56 דולר למניה ברבעון המקביל. יצרנית הרכב פורד תהיה גם כן בין המדווחות, כשהיא צפויה לעבור לרווח של 25 סנט למניה. גם התאגידים 3M ו-פרוקטר אנד גמבל יציגו תוצאותיהם 3M צפוי להציג רווח של 1.21 דולר למניה, למול 97 סנט למניה ברבעון האחרון של 2008, ולעומתו - רווחי P&G צפויים לרדת ל-1.42 דולר למניה מ-1.58 דולר.

לאחר הנעילה, מיקרוסופט צפויה ע"י וול סטריט להציג רווח של 58 סנט למניה עבור הרבעון הפיסקלי השני שלה, בהשוואה ל-47 סנט ברבעון המקביל, ורווחיה של אמזון צפויים לגדול ל-71 סנט למניה ברבעון הרביעי מ-52 סנט למניה ברבעון המקביל ב-2008.

ענקית הנפט, שברון , תציג תוצאותיה הרבעוניות ביום ו', ואלו צפויות להראות ירידה ל-1.7 דולר למניה, לעומת 2.13 דולר למניה ברבעון המקביל. רווחיה של האניוול לרבעון הרביעי צפויים לרדת ל-90 סנט למניה מ-97 סנט ברבעון המקביל.

שוב פיטורים בקומברס

צורן צפויה לדווח מחר על הפסד של 3 סנט למניה ברבעון הרביעי, לעומת הפסד של 21 סנט למניה ברבעון המקביל. סיליקום תדווח גם כן, אך צפי האנליסטים לא היה זמין

מלאנוקס צפויה הציג ביום ד' רווח של 22 סנט למניה עבור הרבעון האחרון, לעומת 13 סנט למניה ברבעון המקביל. גם DSPG תדווח, אך צפי האנליסטים לא היה זמין.

ביום ה', צ'ק פוינט צפויה לדווח על רווח של 57 סנט למניה ברבעון הרביעי, לעומת 50 סנט ברבעון המקביל שנה קודם לכן. סיוה צפויה, ע"מ 5 אנליסטים, לרשום רווח של 10 סנט למניה למול רווח רבעוני של 8 סנט למניה. לאחר הנעילה, סנדיסק צפויה לדווח על מעבר לרווח של 68 סנט למניה ברבעון הרביעי.

טבע הודיעה כי מנהל המזון והתרופות האמריקני (ה-FDA) נתן אישור טנטטיבי לתרופת ה-Femara לטיפול בסרטן השד. לתרופה המקורית של נוברטיס מכירות שנתיות של כ-556 מיליון דולר בארה"ב.

הפיטורים בקומברס , עליהם דובר עוד בחודש אוגוסט, יוצאים לדרך. חברת ההיי-טק שמשרדיה ממוקמים ברמת החי"ל בת"א תפטר בחודש הבא כ-500 עובדים, קרי כ-12% ממצבת כוח האדם שלה. יהיה זה סבב הפיטורים הרביעי בחברה מאז שהחל המשבר הכלכלי האחרון.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]