הירידות בבורסה של תל אביב התמתנו לקראת סיום המסחר

פעיל בכיר בשוק: "אין הרבה פידיונות בקרנות המנייתיות" ■ האוויר יוצא ממניות הנפט: מודיעין וגבעות איבדו 5.7% כל אחת ■ כלכלית ירושלים - מבין המניות הבודדות שעלו היום - קפצה ב-6%

הבורסה בת"א סגרה את היום (ג') בירידות שערים בצל הסנטימנט השלילי בשוקי המניות בחו"ל, אם כי משעות הצהריים החלו הירידות להתמתן, בהתאם להתמתנות בירידות מעבר לים. ברקע, העיבה גם מכירת מניות כי"ל של החברה לישראל, שכן היא מצטרפת למכירות נוספות עליהן דובר בתקופה האחרונה בשוק ובכך מצטיירת תמונה לא ורודה במיוחד: בעלי העניין מממשים. מחזור המסחר בשוק המסתכם היום בכ-1.87 מיליארד שקל.

"אין הרבה פידיונות בקרנות המנייתיות, כך שהציבור לא מראה סימני פחד ולא מדובר במימוש אגרסיבי לעת עתה", אומר פעיל בכיר בשוק. "דווקא בקרנות האג"ח הממשלתיות ובקרנות הכספיות הסולידיות נרשמו פידיונות, כך שנראה כי הציבור מגדיל סיכונים בתקופה שלדעתי צריך להקטין סיכונים. כשיגיע המימוש האגרסיבי נראה פידיונות של חצי מיליארד שקל ביום בקרנות המנייתיות, ולא 100 מיליון שקל ביום. בינתיים, התיקון האלים מתמהמה".

בנק ישראל הותיר אתמול את הריבית במשק על כנה ברמה של 1.25%. ההחלטה הייתה צפויה ולא משפיעה במיוחד על השוק. למרות שהבנק הביע חשש לגורלה של ההתאוששות הכלכלית בעולם וציין כי הסיכון להאטה בישראל גבר, בשוק ממשיכים להעריך כי הריבית תעלה בהמשך השנה ותגיע לכ-3% בסוף השנה. בינתיים, קרן המטבע הבינלאומית חלקה שבחים לישראל בדו"ח השנתי שהוציאה היום, אך באותה נשימה הזהירה כי ישנם לחצים התורמים לייסוף השקל, מה שמסכן את הצמיחה הכלכלית.

העיניים נשואות לחו"ל

הסיבה העיקרית לירידות היום היא המגמה השלילית בשוקי העולם. באסיה ננעלו הבוקר מדדי המניות המובילים בירידות של עד 2.5% לאחר שנודע כי הבנקים המסחריים החלו לרסן את מתן האשראי, כפי שהורה להם הממשל הסיני. הממשל מנסה לקרר את הכלכלה על מנת למנוע התפרצות אינפלציונית ולכן הורה לבנקים להאט את קצב מתן האשראי, מה שמסכן את הצמיחה בסין בפרט ובעולם בכלל. אם לא די בכך, סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית S&P חתכה את תחזית הדירוג של יפן (המדורגת AA) ל"שלילי", בשל חובות המדינה.

בוול סטריט, החוזים העתידיים על מדדי המניות המובילים נסחרו בירידות של עד 0.3% לקראת הפתיחה בוול סטריט, שיפור לעומת ירידות של עד 0.6% עד הצהריים. לוול סטריט בעיות משלה בימים האחרונים, כגון הרפורמה שמתכנן הנשיא אובמה בבנקים, כך שהחדשות הרעות מסין מהוות מעין "תנועת מלקחיים" הלוחצות על שוקי המניות מסביב לגלובוס. במקביל לירידה במניות בולטת הקורלציה הידועה זה מכבר: מחירי הנפט והסחורות יורדים והדולר מתחזק.

כאמור, בישראל מושפעים המדדים מהנעשה בחו"ל ומתעלמים מהחדשות החיוביות המקומיות. לא רק שבנק ישראל השהה לעת עתה את העלאות הריבית (שבד"כ מזיקות לבורסה), אלא הלמ"ס דיווחה היום על עלייה של 0.7% בסך המכירות בכרטיסי האשראי בחודש דצמבר, בהמשך לעלייה דומה בנובמבר (נתוני מגמה). נתון זה מעיד על המשך העלייה בצריכה הפרטית בישראל, שמהווה יותר מ-40% מצמיחת התמ"ג.

בעלי העניין מממשים

לאחר שמדינת ישראל החליטה למכור את כל החזקותיה בבנקים לאומי ודיסקונט במהלך השנה, ועל רקע כוונותיה של שרי אריסון למכור מניות בנק הפועלים שברשותה, בולטת היום מכירה נוספת של בעלי עניין - והפעם בכי"ל. החברה לישראל הפיצה אתמול באמצעות UBS מניות כי"ל בהיקף של 400 מיליון שקל ובדיסקאונט של 1% על מחיר הסגירה של מניית כי"ל אתמול.

"אנו רואים במהלך זה איתות שלילי למניית כי"ל ולעמדתה של בעל השליטה לגבי מחירה הנוכחי של החברה ופוטנציאל עליית הערך בה", אמר בתגובה האנליסט אבירן רביבו מכלל פיננסים, המחזיק בהמלצת "תשואת חסר" על כי"ל במחיר יעד של 42 שקל למניה. לדבריו, "החברה לישראל לא מימשה מניות כי"ל בהיקף משמעותי עד כה. מכירה בהיקף כזה הינה עניין חריג בהתנהלותה של החברה לישראל. למעשה, מדובר במימוש המשמעותי הראשון בעשור האחרון ותהיה זו טעות להתעלם מהמשמעויות הכרוכות בו".

עדיין בסקטור האגרו-כימיה: בנק הפועלים מעריך כי הרבעון הרביעי של מכתשים אגן יהיה רע במיוחד, ושהחברה תסיים אותו עם הפסד תפעולי. עם זאת, בבנק מאמינים כי למרות התחרות הצפויה, בשנת 2010 תהיה התייצבות בשיעורי הרווח, לאור מחירי המכירה, התייצבות השוק והמשך התייעלות תפעולית. בבנק מותירים למניית מכתשים המלצת "תשואת שוק" עם מחיר יעד של 20 שקל, בדומה למחיר המניה הנוכחי.

סקטור האנרגיה המשיך לרכז עניין, כהרגלו בתקופה האחרונה. לאחר שאתמול כיכבה גבעות שמסרה כי תתחיל במבחני הפקה בקידוח "מגד 5" באזור ראש העין - היום הגיעה תורה של מודיעין . המניה יצאה מרשימת השימור וחזרה להיסחר ברשימה הראשית של הבורסה, כאשר במקביל היא הודיעה כי רכשה 70% מרישיון "גבריאלה" לצורך חיפושי נפט. מדובר ברצועת חיפוש הממוקמת כ-10 ק"מ מול חופי ישראל, בין אשדוד ונתניה. אולי האוויר מתחיל לצאת ממניות הנפט והגז ואולי זה בגלל הסנטימנט הכללי בשוק, מה שבטוח זה שהמשקיעים כבר לא מתלהבים כבעבר ושולחים את המניה לירידות, כפי שעשו אתמול עם גבעות.

רגע לפני סגירת יום המסחר סיפקה גם זרח כותרות. השותפות הודיעה כי היא משכה את בקשתה ממשרד התשתיות להשיג את ההיתר לקדוח ב"מד-אשדוד" המפורסם, וכי בכוונתה לרכז מאמצים בקידוחים אחרים.

מבין המניות היחידות שדווקא עלו היום בבורסה ניתן למנות את כלכלית ירושלים . ל"גלובס" נודע כי החברה מנהלת מו"מ למכירת נכס בירושלים תמורת 400-450 מיליון שקל. הנכס כולל בניין משרדים, שטח מסחרי וחניונים ונמצא בתפוסה ממוצעת של 99%, וייצר הכנסות שנתיות של 37.2 מיליון שקל.

[לאתר המעו"ף]