המשקיעים נסוגים: מחירי הדירות החדשות ירדו ב-0.8%

כך עולה מנתוני משרד האוצר, שמצביעים על חודש שני ברציפות של ירידות מחירים ■ האוצר: "המשקיעים מעריכים כי מחירי הדירות הגיעו לשיאם. עלייה בהיקף המימושים של משקיעים"

מחירי הדירות החדשות בישראל ירדו ב-0.8% בחודש דצמבר, בהמשך לירידה חדה של 5.7% בנובמבר. כך עולה מנתונים שפרסם היום (ג') משרד האוצר, בסקירה החודשית שלו על מצב המשק הנקראת "אורות אדומים".

ירידת המחירים זה החודש השני ברציפות לוותה בדצמבר בעלייה ברכישת הדירות - עלייה של 2.1% בדצמבר בהשוואה לחודש נובמבר. באוצר גם מדברים על ירידה נוספת ברכישת הדירות על ידי המשקיעים, אשר היוו מנוע מרכזי בהעלאת מחירי הדירות מתחילת 2008.

"במכירת דירות חדשות חלה ירידה בדצמבר, אך היא פוצתה על ידי גידול במכירת דירות יד שנייה", מסר האוצר. "ייתכן שהירידה במכירת דירות חדשות נובעת, לפחות בחלקה, מהעלאת מחירים של הקבלנים ומהערכת המשקיעים כי מחירי הדירות הגיעו לשיאם. חיזוק להערכה זו ניתן למצוא בעלייה בהיקף המימושים של משקיעים".

כזכור, בחודש שעבר דיווח האוצר על ירידה כוללת של 5.7% במחירי הדירות, כאשר את הרשימה הובילו הערים רחובות ובאר שבע עם ירידות מחירים של כ-7% בכל אחת מהערים הללו. גם בחודש שעבר דיווח האוצר על נסיגתם של המשקיעים משוק הנדל"ן, ככל הנראה בשל העלאות ריבית הבסיס במשק על ידי בנק ישראל החל מהקיץ האחרון וכן לאור העליות בבורסה מתחילת 2009, אשר הפכו את ההשקעה בנדל"ן לפחות אטרקטיבית.

בזמן שמדדי המניות בבורסה זינקו בעשרות אחוזים ב-2009, התשואה על השכרת דירות ב-15 הערים המובילות בישראל הינה חד-ספרתית נמוכה, לפי מדד מחירים ותשואות של "גלובס" ואתר "הומלס".

סקירת האוצר העידה באופן כללי על יציבות בפעילות הכלכלית במשק בחודש דצמבר. כך, למשל, המכירות ברשתות השיווק עלו ב-0.1% וכך גם הפדיון בענפי המסחר; הכנסות המדינה מגביית המסים הישירים עלתה ב-0.3% אולם הגבייה ממסים עקיפים ירדה ב-7.6% (אם כי הן היו גבוהות מהתחזיות המוקדמות של האוצר).

בשוק העבודה, התביעות לדמי אבטלה ירדו ב-1.4% והתביעות החדשות ירדו ב-3.8%. שיעור האבטלה במשק ירד ב-0.1% ל-7.4% בנובמבר. "מאז יולי 2009 ישנה ירידה עקבית במספר התביעות לדמי אבטלה", ציין האוצר. "עם זאת, בשכר הריאלי הממוצע למשרת שכיר נרשמה ירידה זה החודש השלישי ברציפות".