הבורסה ננעלה בירידות שערים; מדד הבנקים איבד 0.4%

גלובס tv מכתשים אגן איבדה 2.3% - קרן ההשקעות ההבריטית שרודר הפכה לבעלת עניין ■ UBS מכר עוד בלוק של מניות כי"ל בהיקף של 372 מיליון שקל - המניה עלתה 0.3% ■ מחר: פקיעת אופציות המעו"ף לינואר

המדדים המובילים בבורסה בת"א ננעלו היום (ד') בירידות שערים ביום מסחר תנודתי. נכון למועד נעילת בורסת ת"א, החוזים העתידיים על מדדי וול סטריט מאותתים על יציבות בפתיחת המסחר בניו יורק. נראה כי הבורסה בת"א נצמדה לנעשה בשוק האמריקני, יום לפני פקיעת אופציות המעו"ף לחודש ינואר. היעדר נתוני מאקרו בישראל תרם גם כן להגברת ההשפעה של וול סטריט על המסחר בת"א.

למפת אופציות המעו"ף לקראת הפקיעה - לחצו כאן

הערב בארה"ב יפרסם ה'פד' את הודעת הריבית שלו כשהמשקיעים יבחנו בקפידה את ההצהרה לצד החלטת הריבית. ה'פד' עשוי להמר ששוק הדיור האמריקני יכול לחזור לעצמו גם ללא תמיכתו של הבנק המרכזי וזאת, ע"י כך שיודיע היום כי הוא דבק בתוכניתו המקורית לסיים את התוכנית בהיקף 1.25 מיליון דולר לרכישת אג"ח מגובות משכנתאות. יו"ר ה'פד', בן ברננקי, וקובעי מדיניות אחרים, שהחלו אתמול את פגישתם, נועדים כשברקע עלייה חודשית, שישית ברציפות, שנרשמה נובמבר במחירי הבתים והוסיפה לראיות, לפיהן השוק מתייצב. נוכח ההתאוששות של השווקים הפיננסיים, הבנק המרכזי אמר כי בכוונתו לסיים את סיוע החירום לסוחרי אג"ח ולשוקי המטבעות - וזאת עד ה-1 בפברואר.

ב-4:00 לפנות בוקר, שעון ישראל, יישא אובמה את נאום "מצב האומה". "הוא חייב לשלוח איתות ברור לאומה, כמו גם למפלגתו שלו, בדבר סדר העדיפויות שלו ועל מה הוא מוכן להיאבק. עד כה, האיתותים שיצאו מהבית הלבן לא היו בהירים, ובמידה מסויימת -אפילו סותרים", אמר ביל גאלסטון מ-Brookings Institution, המכון שייעץ לנשיא קלינטון בנושאי מדיניות פנים. לדברי מקורות בבית הלבן, אובמה ינסה להוסיף בהירות בנאום שלו. בנוסף, צפוי לקרוא להקלות מס לאמריקנים במעמד הביניים, לרגולציה בתעשיית השירותים ולחקיקה מחדש של חוקי ההגירה בארה"ב. אובמה עשוי לדבר על התוכנית החדשה שלו שאמורה להפחית את רמת הסיכון שנוטלים על עצמם הבנקים המסחריים בארה"ב.

מכתשים (שוב) מפתה את שרודר

כי"ל בלטה היום לאחר ש-UBS הפיץ היום בלוק נוסף של מניות כי"ל בעסקאות מחוץ לבורסה. היקף המכירה היום דומה לזה הקודם - כ-100 מיליון דולר. UBS מכר 7.5 מיליון מניות כי"ל במחיר של 49.5 שקל למניה (מחיר הסגירה של המניה אתמול בבורסה), קרי בהיקף של 371 מיליון שקל. הפעם, זו לא החברה לישראל שמכרה את המניות, אלא משקיע שאינו בעל עניין ולכן לא חייב לדווח על כך לבורסה. ככל הנראה מדובר במשקיע זר.

ואם בענף האגרו-כימיה עסקינן, מכתשים אגן ריכזה עניין לאחר שנודע כי קרן ההשקעות הבריטית שרודר (Schroder) הפכה לבעל עניין במכתשים ומחזיקה ב-5.05% מהון המניות של החברה. לשרודר ומכתשים רומן ארוך, שכן ב-2008 היא הייתה גם כן בעל עניין במכתשים. ביוני האחרון החזיקה שרודר בפחות מ-1% במכתשים, ומאז היא רכשה מניות והגדילה את ההחזקה.

מריל לינץ' הכניס את מניית בנק הפועלים לרשימת המומלצות ביותר להשקעה בתחום הפיננסי באיזור מזרח אירופה, המזרח התיכון ואפריקה. כלכלני מריל לינץ' ממליצים לקנות את בנק הפועלים, כאשר מחיר היעד שלהם למניה הוא 20.8 שקלים המשקף מחיר הגבוה ב-30% ביחס לרמתה הנוכחית.

טבע נסחרה על רקע הדיווח שהוציאה אמש, לפיו בית המשפט בארה"ב קבע שהפטנט של חברת התרופות מרק לתרופת ה-Temodar, המיועדת לטיפול בסרטן, אינו תקף - ובכך סלל את הדרך להשקת גרסה גנרית של טבע לתרופה, בבלעדיות של חצי שנה (כיוון שטבע הייתה הראשונה לקבל אישור מה-FDA לתרופה). לפי נתוני ה-IMS, ל-Temodar מכירות שנתיות של 369 מיליון דולר בארה"ב.

ואיך אפשר להעביר יום אחד בלי מניות גז ונפט? שותפויות קידוח "תמר", הלא הן ישראמקו , דלק אנרגיה , דלק קידוחים ואבנר , עשויות לייצא גז טבעי לסין. העיתון "מעריב" דיווח הבוקר כי יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק, חזר מביקור בסין בו הוא דן עם בכירים מהממשל הסיני באפשרות לייצא גז טבעי למדינה.

במקביל, יצחק תשובה המשיך להגדיל בעקביות את החזקתו באבנר ודלק קידוחים, כאשר בימים האחרונים רכשה דלק השקעות ונכסים שבשליטתו מניות אבנר ודלק קידוחים בהיקף של כ-23 מיליון שקל.

[לאתר המעו"ף]