האוצר: מכירות הדירות החדשות צנחו ב-9% בחודש דצמבר

זאת לאחר עלייה של 7% בנובמבר וצניחה של 30% במכירות בחודשים אוגוסט-אוקטובר ■ בסך-הכל נמכרו בדצמבר 9,203 דירות בישראל, עלייה של 2.1% בהשוואה לנובמבר

"קיפאון ברמת הפעילות בשוק הנדל"ן" - במילים אלה מתאר משרד האוצר את שוק הנדל"ן בחודש דצמבר, חודש בו חודשה גם הירידה במכירות הדירות החדשות. לפי נתוני האוצר, מכירות הדירות החדשות נפלו ב-9% בדצמבר, לאחר עלייה של 7% בנובמבר וצניחה של 30% במכירות בחודשים אוגוסט-אוקטובר.

"רמת המכירות של דירות חדשות בדצמבר נמוכה בכ-20% בהשוואה לדצמבר 2007 ונמוכה בכ-5% מהממוצע הרב-שנתי לחודש זה בשנים 2007-2002", מסר האוצר. "לצד הירידה במכירת דירות חדשות, נרשם גידול של כ-6% ברכישת דירות יד שנייה. ברכישת דירות להשקעה נרשמה יציבות, כאשר חלה ירידה ברכישת דירות להשקעה בבאר-שבע, באזור השרון ובירושלים".

בסך הכל נמכרו בדצמבר 9,203 דירות בישראל, עלייה של 2.1% בהשוואה לנובמבר. המחיר הממוצע של דירה בישראל עלה ב-1.6% בדצמבר לרמה של כמיליון שקל. לעומת זאת, בשוק הדירות החדשות נרשמה הצטננות בדצמבר, שכן לצד הירידה במכירות בדצמבר ירד המחיר הממוצע ב-0.8%, בהשוואה לנובמבר.

רכישות הדירות להשקעה עלו ב-0.8% בדצמבר וגם ברכישות הדירות על ידי הזרים נרשמה עלייה - בשיעור של 5.1%.

רכישת דירות

באוצר מדגישים את הירידה במכירות ובמחירי הדירות החדשות, ואומרים כי "הירידה במכירות המסתמנת מספטמבר, במקביל להמשך עליית המחירים (למעט נובמבר) - יש בה כדי לבטא את בלימת הגידול בביקוש (ואולי אף ירידה), בין היתר על רקע העלאת הריבית וציפייה של הרוכשים הפוטנציאלים כי מחירי הדירות הגיעו לשיאם. ביטוי נוסף לצפייה זו ניתן למצוא בגידול בקצב המימושים של משקיעים: קצב מכירת דירות ע"י משקיעים בדצמבר היה גבוה בכ-51% בהשוואה לנובמבר וגבוה בכ-90% בהשוואה לרבעון הראשון והשני".

אותה "בלימה" עליה מדבר האוצר מגיעה לאחר שנה פורחת למדי בשוק הנדל"ן. לפי נתוני האוצר, בדצמבר 2009 נרשמה עלייה חדה של 49.3% במכירות הדירות בהשוואה לדצמבר 2008, כולל עלייה של 17% במכירות הדירות החדשות. במקביל, מחירי הדירות המשיכו להתייקר בשיעור חד: המחיר הממוצע של דירה בישראל זינק בדצמבר ב-30.7% לעומת החודש המקביל ב-2008, והמחיר החציוני עלה ב-20%.

נתוני האוצר מראים בבירור את חלקם של המשקיעים בשוק הנדל"ן ואת "תרומתם" לעליית המחירים, שכן לפי הנתונים רכישות הדירות להשקעה זינקו ב-59% בדצמבר 2009 בהשוואה לדצמבר 2008, בעיקר בשל הריבית הנמוכה במשק.

רכישת דירות