וול סטריט ננעלה בעליות לאור הריבית: נאסד"ק עלה 0.8%

גלובס tv הפדרל ריזרב הותיר הריבית בשפל של 0-0.25% ■ ב-4:00 לפנות בוקר, שעון ישראל, יישא אובמה את נאום "מצב האומה" ■ מכירות הבתים החדשים ירדו בדצמבר ל-342 אלף - לעומת הצפי לעלייה

לאחר פתיחה מעורבת, שהתחלפה לירידות שערים, המסחר בוול סטריט ננעל בעליות לאחר ראלי של ה-30 הדקות האחרונות, על רקע החלטת הריבית ולמרות פרסום המאקרו המאכזב משוק הנדל"ן. המדדים המובילים ננעלו בעליות של 0.4%-0.8% בהובלת מדד הנאסד"ק.

נראה, כי המשקיעים מעבר לים התעודדו מדברי הבנק המרכזי בהחלטת הריבית, שהחליט כצפוי להותיר את הריבית הבסיסית ברמה אפסית של 0%-0.25%. בכך, הפדרל ריזרב משלים כמעט שנה של ריבית אפסית במשק. בהודעה נמסר כי הפעילות הכלכלית ממשיכה להתחזק והחולשה בשוק העבודה שוככת. כן נמסר כי הצריכה הפרטית בארה"ב מתאוששת בקצב מתון אך עדיין נתונה ללחצים מכיוון שוק העבודה, עלייה מזערית בהכנסה הפרטית, ואשראי קצוב. הפדרל ריזרב מסר כי התנאים בשווקים הפיננסיים ממשיכים לאותת על צמיחה כלכלית, ובכוונתו להשאיר את הריבית ברמתה הנוכחית ל"תקופה ממושכת". הפד' חזר והצהיר גם על כוונתו להפסיק את התוכנית לרכישת אג"ח מגובות משכנתא החל מחודש מארס.

נציין כי קובעי המדיניות בפדרל ריזרב טענו כי הם שוקלים לאמץ קריטריון חדש לקביעת הריבית, שיחליף את זה שעשו בו שימוש בשני העשרונים האחרונים. חברי הוועדה המוניטרית של ה'פד' אמרו שהם שוקלים להחליף או להוסיף לקריטריון קביעת הריבית את שער הריבית על עודפי יתרות הבנק. הודעת הריבית היום לא דיברה על הנושא.

השוק אף הצליח בסיום להתגבר על נתון מאכזב משוק הנדל"ן. ב-17:00 פורסם כי מכירות הבתים החדשים ירדו בחודש דצמבר ל-342 אלף, לעומת הצפי המוקדם בוול סטריט לעלייה ל-370 אלף יחידות מ-355 אלף בתים חדשים שנמכרו בחודש נובמבר. המכירות ירדו בשיעור 7.6% במונחים שנתיים - לרמה הנמוכה ביותר מאז מארס 2009. בכל 2009 מכירות הבתים החדשים צנחו ב-23% ל-374 אלף - הרמה הנמוכה מאז החל התיעוד של מכירות הבתים ב-1963.

מה הוא יגיד?

המשקיעים מעבר לים ממתינים גם לנשיא אובמה שיישא את נאום "מצב האומה" ב-4:00 לפנות בוקר, שעון ישראל. "הוא חייב לשלוח איתות ברור לאומה, כמו גם למפלגתו שלו, בדבר סדר העדיפויות שלו ועל מה הוא מוכן להיאבק. עד כה, האיתותים שיצאו מהבית הלבן לא היו בהירים, ובמידה מסויימת -אפילו סותרים", אמר ביל גאלסטון מ-Brookings Institution, המכון שייעץ לנשיא קלינטון בנושאי מדיניות פנים. לדברי מקורות בבית הלבן, אובמה ינסה להוסיף בהירות בנאום שלו. בנוסף, צפוי לקרוא להקלות מס לאמריקנים במעמד הביניים, לרגולציה בתעשיית השירותים ולחקיקה מחדש של חוקי ההגירה בארה"ב.

אובמה עשוי לדבר על התוכנית החדשה שלו שאמורה להפחית את רמת הסיכון שנוטלים על עצמם הבנקים המסחריים בארה"ב. כמו כן, הוא צפוי לקרוא להקפאת ההוצאות "הלא ביטחוניות" של הממשל לשלוש שנים. מדובר בהקפאה סלקטיבית, הבהירו ביום ב' גורמים בבית הלבן, והיא לא תחול על תקציבי סיוע החוץ, הפנטגון, המשרד להגנת המולדת, פעילויות מודיעיניות והוצאות שקשורות בטיפול בחיילים משוחררים.

אפל חשפה רשמית: ה-iPAD - מחשב לוח להמונים

מנכ"ל אפל , סטיב ג'ובס, הכריז היום על מחשב הלוח (tablet) הראשון של החברה, שזכה לכינוי iPAD. מחירו של המחשב ינוע בין 500 ל-830 דולר והוא מציג את החידושים האופייניים לאפל.

לאחר שביצעה ספליט במניותיה, ברקשיר האתווי ברקשיר האתווי של וורן באפט נכנסת למדד ה-S&P 500. הולכים להיות ביקושים גבוהים לרכישת מניות ברקשיר היום", אמר גלן טונג מבית ההשקעות T2 Partners, שמחזיק במניות ברקשייר. "הכניסה ל-S&P 500 וכן הספליט מהווים זרז משמעותי למניה.

בואינג עברה ברבעון הרביעי לרווח של 1.3 מיליארד דולר, או 1.75 דולר למניה, לעומת הפסד של 66 מיליון דולר, או 12 סנט למניה, ברבעון הרביעי של 2008. בשורה העליונה, המכירות עלו ב-41% ל-17.9 מיליארד דולר. אנליסטים ציפו לרווח של 1.25 דולר למניה, על מכירות בהיקף 17.6 מיליארד דולר. יחד עם זאת, עבור 2010, בואינג צופה רווח בטווח של 3.7-4 דולר למניה, לעומת צפי האנליסטים לרווח שנתי של 4.28 דולר למניה.

קטרפילר דיווחה על רווח למניה של 36 סנט לעומת צפי כי רווחיה יפלו בשיעור חד עוד יותר ל-28 סנט למניה וזאת, מול רווח של 1.08 דולר למניה ברבעון המקביל.

חברת האינטרנט יאהו דיווחה אמש (ג') לאחר סיום המסחר כי עברה ברבעון הרבעי לרווח של 119 מיליון דולר שהם 11 סנט למניה, בהתאם לציפיות, ההכנסות ירדו ב-8.7% והסתכמו ב-1.26 מיליארד דולר. האנליסטים בוול סטריט ציפו להכנסות נמוכות יותר בסך 1.23 מיליארד דולר.

DSPG דיווחה על ירידה של 24% בהכנסות הרבעון הרביעי ל-54.7 מיליון דולר, ועל ירידה של 29% ברווח הנקי ל-2.8 מילייון דולר.

מלאנוקס צפויה להציג רווח של 22 סנט למניה עבור הרבעון האחרון, לעומת 13 סנט למניה ברבעון המקביל.

טבע המשיכה להיסחר על רקע הדיווח שהוציאה אמש, לפיו בית המשפט בארה"ב קבע שהפטנט של חברת התרופות מרק לתרופת ה-Temodar, המיועדת לטיפול בסרטן, אינו תקף - ובכך סלל את הדרך להשקת גרסה גנרית של טבע לתרופה, בבלעדיות של חצי שנה (כיוון שטבע הייתה הראשונה לקבל אישור מה-FDA לתרופה). לפי נתוני ה-IMS, ל-Temodar מכירות שנתיות של 369 מיליון דולר בארה"ב.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]