חצי הכוס המלאה של מישהו אחר

מקדונלד'ס לא בקניון המניות. האם הצלחה שלה צריכה להטריד אותנו? אם אנשים יאכלו במקדונלד'ס נרוויח משומרי משקל, שכן בקניון? / זיו סגל

בשבוע שעבר השתעשענו קצת עם האותיות W ו-M, על משמעותן בעולם ניתוח הטכני, וכמייצגות מניות משני קצוות הצריכה הפרטית. למשל, מקדונלד'ס (סימול: MCD)), הרשת הזולה יחסית ששמה מתחיל ב-M, מול וונדי'ס (סימול: WEN), הרשת היקרה יותר, ששמה מתחיל באות W. במהלך סוף השבוע התפרסמו מספר דברים שמחייבים אותנו לקחת אותם בחשבון בקבלת ההחלטות.

למה מתלהבים ממק'דונלדס?

נתחיל במקדונלד'ס. בידיעה שהתפרסמה בבארונ'ס, שאמנם התמקדה בהשוואה בין מקדונלד'ס לברגר קינג (סימול: BKC) ולא וונדי'ס, צוינו שתי עובדות שרלבנטיות לנו. הראשונה היא שמקדונלד'ס עלתה ב-3.6% ב-12 החודשים שלפני פרסום הכתבה, לעומת עלייה של 35% שרשם ה-S&P 500. עובדה זו תואמת את חוסר ההתלהבות שלנו מהמניה.

אבל בקרדיט סוויס נותנים לה המלצת "תשואת יתר" עם מחיר יעד של 71 דולר, שהוא סביר מבחינתם, אם מוסיפים לו גם את תשואת הדיבידנד של 3.5%. בקרדיט סוויס גם מדגישים את הפיזור העולמי של הרשת ואת העובדה שהטראפיק במסעדות החברה עלה בשנה האחרונה. הם טוענים שבשנים הקרובות מקדונלד'ס תמשוך גם לקוחות "לחוצים" מבחינה כלכלית וגם לקוחות "מתאוששים". החברה תיתן ערך יומיומי ללקוחות שלה, ופוטנציאל לגידול במכירות קיים גם מכיוון הקפה, שהביקוש לו יכול לגדול.

מדובר בדעה ההפוכה לשלנו, וגם דעות כאלו אנחנו מעלים כאן, בשביל החלל הנגטיבי וכדי לתת לכם, הקוראים, את מגוון השיקולים והאפשרויות. לנו נראה שההתלהבות ממקדונלד'ס מסתכלת לאחור ולא קדימה. החברה עשתה מהפך שהתלבש על תקופת משבר, וגרם לכוס קפה במקדונלד'ס להיראות כאפשרות מבטיחה. אנחנו סבורים שאולי מכירות הקפה יתרמו להכנסות ממי שממילא נכנסו לחנות, אבל מי שמחפש מקום לקנות קפה יעדיף בית קפה, ולא את מקדונל'ס. לא בכל דבר מחפשים ערך, בייחוד כשמדובר בשתיית קפה שהיא סוג של חווייה. עצוב מאוד יהיה אם העולם יהיה עולמם הבלעדי של "מחפשי ערך", וסביר שזה לא יקרה.

ה"חווייה" של קנייה בוול מארט (סימול: WMT) ואחריה כוס קפה במקדונלד'ס היא לא החוויה האולטימטיבית בעינינו, ולדעתנו גם לא תהיה. לראיה, ניכרת מגמה בארה"ב של עלייה בביקורים בבתי הקולנוע לעומת ירידה בהשכרת סרטים לצפייה ביתית. גם קוני ה-iPhone וה-iPod למיניהם לא עושים זאת מטעמי ערך.

אם נחבר הין הפוטנציאל הצנוע יחסית לרווח הון על מניית מקדונלד'ס, לפי קרדיט סוויס, לבין הנטייה שלנו להמשיך ולדבוק בחברות יצירתיות וחווייתיות, נקבל סיבה מספיקה להימנע מהשקעה במניה. אנחנו רוצים דמיון גם על הגרף וביעד המחיר. לא כל מניה שדמיינו לגביה עמדה בציפיות המדומיינות, אבל אם לא נדמיין ונחפש את התשואה הגבוהה, בטוח שלא נשיג אותה.

קפה מוכן באירופה, בתי קפה בסין

מניית סטארבקס (סימול: SBUX), שכל כך חבטו בה בשנים האחרונות, התאוששה יפה מהשפל, אבל עדיין רחוקה מהשיא. הדוחות שפרסמה החברה בשבוע שעבר מסבירים את העלייה ומחזקים את שוחרי המניה/חברה. בנוסף, מתכננת החברה להרחיב את מעגל הצמיחה שלה למכירת פולי קפה ומשקאות מחוץ לחנויות. זאת, להבדיל ממודל הצמיחה הישן שלה, שהתבסס על פתיחת עוד חנויות (אם כי החברה עדיין מתכננת פתיחה של 200 חנויות בעולם ו-100 חנויות בארה"ב בשנת 2010).

נראה שזו דרך טובה ליהנות מהמותג, עם פוטנציאל לשולי רווח גבוהים יותר. החברה כבר הודיעה על הסכם עם Arla Foods השבדית-דנית, לייצור ושיווק באירופה של קפה מוכן לשתייה. בזירה הגלובלית, סין מצטיירת כשוק המשמעותי ביותר לסטארבקס מחוץ לארה"ב.

קרב במשקל כבד

אחת ההשקעות השקטות שלנו בתיק היא שומרי משקל (סימול: WTW). חברה סימפטית בענף צומח, תרתי משמע. המניה נסחרת במכפיל 10, תשואת דיבידנד של 2.4%, ובציניות ניתן לומר שאם צודקים האופטימיים ביחס למקדונלד'ס, נרוויח מכך באמצעות WTW.

אנחנו לא כל כך כותבים על המניה משום שאין לנו יותר מדי תובנות לגביה, מעבר למה שכבר כתבנו. אבל השבוע נתקלנו בידיעה שהכניסה קצת אקשן והראתה שיש תחרות בענף. WTW תובעת את המתחרה, ג'ני קרייג, המפעילה שיטת הרזייה משלה, כי מסרה מידע שקרי בפרסום לפיו שיטת ההרזייה של קרייג טובה יותר מזו של שומרי משקל. דרך הידיעה למדנו שתחילת השנה היא תקופה קריטית לחברות שעוסקות בהרזייה, מכיוון שהצרכנים מעוניינים לממש את "החלטת השנה החדשה" שקיבלו, להוריד במשקל.

כאשר בדקנו את אתר WTW בסוף השבוע, המילה המודגשת הייתה FREE. סביר שזו שיטת ללכידת הלקוחות בתחילת השנה. ננסה לזכור לבחון את דו"חות הרבעון הראשון ולהבין קצת יותר מה קורה. אם מישהו מכם, הקוראים, מצוי ברזי הענף, ביתרונות היחסיים של WTW, בסיכונים ובתחרות שלה, נשמח לשמוע.

פעילות בתיק: משיקולי ניתוח טכני מכרנו ביום שני את מרתון אויל (סימול: MRO), אברקרומבי אנד פיץ' (סימול: ANF), ודיר (סימול: DE). קנינו את יאהו, Graphic Packaging (סימול: GPK) ואופטימר (סימול: OPTR).

זיו סגל הוא A level 2 Chartered Market Technician - CMT ויועץ לאקסיומה בית השקעות. דירקטורים: אביבית מנה קליל וסרגיי וסצ'ונוק (אופנהיימר), אלון גל (דאטה פרו), דיוויד סלומון ואלי אברמוביץ (PDM). לעדכונים בזמן אמת ולגרפים של מניות הקניון: אתר "גלובס", מדור ניתוח טכני. הטור נכתב מספר ימים לפני פרסומו.

אין לראות בטור המלצה לרכישה/מכירה של ני"ע ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם. זיו ו/או לקוחותיו עשויים להחזיק בני"ע או נגזרי ני"ע המוזכרים כאן