גם הודו חוששת מבועה: הורתה לבנקים לרסן את מתן האשראי

הבנק המרכזי של הודו העלה את תחזית הצמיחה והאינפלציה ובמקביל נוקט בצעדים שיקררו את הכלכלה הרותחת

הודו חוששת מבועות נכסים והולכת בעקבותיה של סין: הבנק המרכזי של הודו הורה היום (ו') לבנקים המסחריים במדינה להגדיל את שיעור רזרבות המזומנים שלהם במטרה לרסן את מתן ההלוואות ולמנוע התפרצות אינפלציונית. במקביל, הבנק המרכזי העלה את תחזיות הצמיחה והאינפלציה, אולם המשקיעים בבורסה ההודית, החוששים כי העלאת ריבית במשק הולכת וקרבה, שלחו את הבורסה לירידות.

הבנק המרכזי הורה לבנקים להגדיל את שיעור רזרבות המזומנים ב-0.75% לרמה של 5.75%, בעוד שהאנליסטים בשוק ציפו כי הוא יורה לבנקים להגדיל את שיעור הרזרבות ב-0.5% בלבד. בהודו מעריכים כי צעד זה של הבנק המרכזי מאותת כי העלאת הריבית קרובה למדי. מהלך זה בהודו מצטרף לשורה ארוכה של מהלכים בהן נוקטות מדינות אסיה במטרה למנוע בועות נכסים. סין, למשל, שצמחה ב-10.7% ברבעון הרביעי של 2009, נוקטת בצעדים אגרסיביים כדי לרסן את קצב מתן האשראי ולקרר את הכלכלה הלוהטת, הכל במטרה למנוע התפרצות אינפלציונית.

התמונה בכלכלה בעולמית מתחילה להתבהר: בעוד שמדינות המערב מלקקות את הפצעים מהמשבר ובחודשים הקרובים לא צפויות העלאות ריבית, בשווקים המתעוררים באסיה כבר סימנו "V" על המשבר וממשיכים הלאה - לעבר הידוק המדיניות המוניטארית וריסון האינפלציה.

המשקיעים בהודו, כאמור, לא ראו בעין יפה את הצעד של הבנק המרכזי. אם יש דבר ששנוא מאוד על שוקי המניות הרי זה הידוק מוניטארי, והבורסה בהודו הגיבה היום בירידה של 1.2%. אגרות החוב הממשלתיות בהודו רשמו ירידות והתשואות עלו, כך שהתשואה על האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים עלתה ל-7.59% מ-7.55 לפני המהלך.

ההערכות בהודו הן כי הבנק המרכזי יעלה השנה את הריבית בשיעור מצטבר של 1.5% ל-4.75%, לאחר שהוא העלה היום את תחזית האינפלציה לרמה של 8.5% ב-12 החודשים שיסתיימו במארס, לעומת התחזית הקודמת שדיברה על 6.5%. זאת, על רקע ההאצה בצמיחה, שכן הבנק מעריך כי הצמיחה הכלכלית במשק ההודי (שנחשב השלישי בגודלו באסיה והתוצר בו נאמד בכ-1.2 טריליון דולר) תסתכם ב-7.5% בשנה שתסתיים במארס, לעומת 6% בתחזית הקודמת.